Woensdag 22/01/2020

Review

In brand van liefde

Beeld Gerda Dendooven

Michael De Cock zette zijn tanden in de Ilias van Homerus en houdt zijn gebit verrassend gaaf. Gerda Dendooven zet met haar intrigerende tekeningen de kers op de taart.

De Cock is niet aan zijn proefstuk toe. Eerder maakte hij al pittige bewerkingen van onder meer de Odyssee en van de minotaurus-mythe. Ronduit bewonderenswaardig is het dat hij in deze Instagram-tijden dat oude materiaal durft op te delven en nieuw leven weet in te blazen. Want wat een verpletterend sterke en universele verhaalstof is het na meer dan 2.000 jaar nog altijd.

In de Ilias draait het om de val van Ilion, ook Troje genoemd. De Grieken voeren een tien jaar lange strijd tegen de trotse Trojanen, die uiteindelijk door een list worden verslagen. Aanleiding van zoveel ellende is de ontvoering van de Griekse Helena door een blind verliefde Paris, zoon van Troje. Helena's man, Menelaos, is zo hard geraakt in zijn mannelijkheid dat hij zijn landgenoten ervan overtuigt ten strijde te trekken en zijn vrouw op te eisen.

Voornaamste ingreep in deze behoorlijk vrije adaptie is dat alles wordt gezien door de ogen van Helena. Een slimme ingreep ook, want Helena staat in brand van liefde, in die mate dat ze zelfs haar eigen dochtertje - een kind met Menelaos - daarvoor in de steek liet. Gaandeweg wordt de mooiste vrouw ter wereld echter verteerd door schuldgevoelens en vraagt ze zich af of het al dat lijden waard was. Haar verscheurde emoties, verdwaald tussen hartstocht en twijfel, verlenen een menselijk gezicht aan dit wrede verhaal, temeer daar ze zich tot haar dochtertje richt.

Beeld Gerda Dendooven

De waanzin van een eindeloos durend conflict

De Ilias is natuurlijk ook een verhaal van moord, wrok en haat, het toont de waanzin van een eindeloos durend conflict. De Cock behield de meeste cruciale gebeurtenissen uit het origineel, maar heeft daarbij oog voor de onderlinge relaties en innerlijke spanningen van de hoofdrolspelers. Nergens wordt het melodramatisch of sensationeel bloederig. Een enkele scène, zoals het afscheid van Hector van zijn vrouw en zoontje net voor hij de dood tegemoet gaat, komt niet helemaal uit de verf.

'Veldslag om een hart' is een vlot leesbare, stevig geconstrueerde en bij momenten bevlogen bewerking. Het taalgebruik, rijk aan mooie homerische vergelijkingen, maakt indruk. En de intrigerende beelden van Gerda Dendooven, die schoonheid en mythisch mysterie uitstralen, maken het helemaal af.

Michael De Cock en Gerda Dendooven (ill.), Veldslag om een hart, Davidsfonds/ infodok, 135 p., 22,50 euro, 10+

Beeld rv
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234