Maandag 24/02/2020

Muziek

Imagine Dragons in het Sportpaleis: een mormoon voor elk tienerhormoon

Imagine Dragons in het SportpaleisBeeld Damon De Backer

In het Sportpaleis klonk Imagine Dragons als een popgroep die zojuist industrial ontdekt had. Maar op een kil spanbetongeluid na, kon je nauwelijks argumenten aanhalen om meewarig te doen over dit viertal uit Vegas. In Antwerpen schreef je je in voor een masterclass in euforie en spektakelstudie.

Even subtiel als het fabeldier uit de groepsnaam ontstijgt Imagine Dragons de begane grond in het Sportpaleis. Met gezwollen drums, een bombastische sound, grandeur, groots gebaar en een lavastroom aan suikerstroop wordt ‘I Don’t Know Why’ als eerste song van de avond gelanceerd. Een eerste oerkreet uit de volle zaal slaat als een monstergolf kapot tegen het podium.

Een confettikanon buldert, maar wordt onverbiddelijk overstemd door het aanzwellende zangkoor op de parterre. Grotesk? Misschien. Maar dat tomeloze enthousiasme geldt meteen als een uitnodiging voor elke begeleidende ouder in de zaal om de parochie van wantrouwen te verlaten. Imagine Dragons richt zich nochtans bewust - en zo goed als alléén - op een puberend publiek dat niet langer boodschap heeft aan Bieber of boyband. Imagine Dragons is een rite de passage, zo u wil. Minder pijnlijk dan een besnijdenis overigens, al zullen de hardnekkigste non-believers van de band daar vast anders over denken.

De draak steken met Imagine Dragons is natuurlijk een koud kunstje. Toch als je er de eindeloze lijst bittere tot hilarische afbraakartikels over de groep op na slaat. Maar waar Sint Joris-broodschrijvers aan voorbij gaan, is dat dit soort draken doden ook weer niet zoveel heldenmoed vergt.

Dan Reynolds van Imagine Dragons gaat meermaals door de knieën voor zijn publiek.Beeld Damon De Backer

Prille blutsen, innerlijke beesten

Je laten meeslepen door dit larger-than-life-spektakel blijkt bovendien spannender, merk je in Antwerpen. Imagine Dragons doet een garnizoen awkward teens hemelhoog juichen, terwijl hun songs de eerste prille blutsen uit elk communiezieltje walsen. De spagaat die Dan Reynolds aanneemt tussen mal-vivre en levenslust, oogt zelfs verrassend waarachtig: zijn voordracht is hoogdravend, maar ook hartstochtelijk.

With the beast inside /there is nowhere we can hide”, snikt hij in de hit ‘Demons (Kingdom Come)’, terwijl duizenden kelen voor een impromptu achtergrondkoor zorgen. Net voor die song ingezet wordt, alludeert de frontman op diezelfde songregels in een emotionele monoloog. “Deze week vond - voor de achttiende keer dit jaar al - een dodelijke schietpartij plaats in mijn geboorteland. Ik ben er het hart van in. Dit gaat niet meer gewoon over wapenbezit. Dit gaat over mentale gezondheid.”

De fans van Imagine Dragons ontsteken slag om slinger in overweldigend zangkoor op de parterre.Beeld Damon De Backer

Piepe parochianen 

Hij bekent verder hoe hij op zijn veertiende worstelde met depressie en angstaanvallen. “Ik bezoek nog steeds een therapeut en ben niet beschaamd om dat toe te geven,” klopt Reynolds zich op de borst. Dat zijn minutenlange cri de coeur vervolgens verzandt in een warrig parlando over schietpartijen op school, seksisme, racisme en andere vormen van kwezelarij, gaat los over je hoofd. Maar de sleutelboodschap aan het jonge gebroed klinkt wel oprecht: “Stop hiding our flaws,” drukt hij zijn piepjonge parochianen op het hart.

Van gebreken blijft de show zelf trouwens ook niet helemaal gespaard. Het akoestische intermezzo op een tweede podium sleept net iets te lang aan, ook al klinkt ‘Bleeding Out’ opvallend beter in een door cello gedomineerde versie. Tijdens ‘Yesterday’ worden op de backdrop dan weer beelden geprojecteerd van een concert, dat ironisch genoeg energieker oogt dan de vrij statische vertoning van de muzikanten op het aanwezige podium. Een modderige bassolo in ’Start Over’ en een door elk mogelijk rockcliché geplaagd gitaargefröbel in ‘I’ll Make It Up To You’ doen zelfs aan als verplichte nummertjes.

Regenboogvlag

De blik blijft dan ook meestal strak gericht op Reynolds, ondanks zijn vrij alledaagse verschijning, en een stem die door zijn bloedeigen broer omschreven wordt als die van Koekiemonster. De frontman groeide op in een geloofsgemeenschap van mormonen, en live ben je getuige van een fascinerende interne strijd. De hilarische schriftuur van Joseph Smith zit diep geworteld, maar deze naar teenage angst en strikte bijbelstudie gemodelleerde antiheld zie je net zo goed zwaaien met een regenboogvlag die in het publiek gehesen wordt. Best wel een fraai statement én een subtiele vorm van verzet.

De in een mormonen-gemeenschap opgegroeide Dan Reynolds zwaait met de regenboogvlag in het Sportpaleis.Beeld Damon De Backer

Dat de exotische intro van ‘Gold’ in het Sportpaleis klinkt als de ronkende riff van T.Raumschmiere’s electrostomper ’Monstertruckdriver’ draait op zijn beurt zowaar in het voordeel van de groep uit. Met een dof stompend sound, waarbij een diepe bas en metalige drums naar voren worden geschoven, neigen de popliedjes vanavond bijna steevast naar een industrial remix. Het jonge volkje in de zaal lijkt zich daar alvast geen buil aan te vallen. Zij zingen ‘It’s Time’ woord voor woord mee, laten smartphone-lichtjes als vuurvliegjes dansen in de zaal tijdens ‘I’ll Make It Up To You’ en gaan gewillig mee in de publiekspelletjes tijdens ‘Yesterday’. Reynolds is een mormoon voor elk tienerhormoon.

En Imagine Dragons zélf? De groep uit Sin City klinkt over een paar jaar mogelijk als een jeugdzonde voor de fans van dit eigenste uur. Maar eerlijk gezegd: veel berouw hadden ook wij niet aan een ticket voor het Sportpaleis.

Fans worden straks verrast door de ballonnen in de nok van de zaal. Geen kat zag ze wellicht voordien: elke blik bleef strak gericht op frontman Dan Reynolds.Beeld Damon De Backer
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234