Zondag 18/04/2021

DM ZaptStijn De Paepe

Ik zag onlangs het beste concert sinds jaren, dankzij de lockdown!

De Londense Wigmore Hall. Beeld getty
De Londense Wigmore Hall.Beeld getty

Stijn De Paepe zet de blik op oneindig. Vandaag: het nieuwe cultuurkanaal Podium19.

Een tikkeltje pervers is het wel. De cultuurgezinde huismussen, de honkvaste introverten, de tweeverdieners-met-jonge-kinderen en tutti quanti hebben dankzij tal van streamingplatformen al meer concerten meegepikt sinds de eerste lockdown dan in enig gezegend coronaloos jaar ervoor. Ondergetekende – honkvaste huismus, jonge kinderen – pleit schuldig. Ik zag onlangs het beste concert sinds jaren: in de lege, legendarische Wigmore Hall in Londen speelde wereldvermaard pianist András Schiff twee uur lang Bach, mét ontzettend spitse bindteksten. Ik hoorde en zag het Amsterdams Concertgebouworkest live bezig. Yo-Yo Ma bracht eerder alle cellosuites van Bach. Na elkaar. Gelivestreamd!

Natuurlijk was ik er liever bij geweest en is een uitvoering die je aan den lijve ondervindt onvergetelijk, maar ik was tóch niet gegaan. Schroomvol en ondanks ietwat schamele klank zit je daar dan: met volle teugen te genieten van puur meesterschap. Dankzij de lockdown.

Na ettelijke maanden van onverschilligheid vanwege de Vlaamse overheid namen zeven Vlaamse cultuurhuizen uiteindelijk zélf het initiatief tot wat Podium19 is geworden: volgens hen een ‘gezamenlijke, virtuele zaal, waar (nieuwe) producties worden gebracht zolang het coronavirus de cultuurhuizen op slot houdt’ te bekijken op televisie of via vrt.nu.

Voor menig melomaan is het tot nog toe alvast om duimen en vingers bij af te likken: donderdag ging het hele eerste boek van het Wohltemperierte Klavier van Bach in première. Twee uur preludes en fuga’s van het zuiverste water, de ene helft gespeeld door Vlaamse trots Korneel Bernolet, de andere door een Duitse virtuoze. Tweede boek volgt. Wat een zaligheid. En dan komen de Goldbergvariaties én een aantal Bach-cantates met de onnavolgbare Herreweghe er nog aan. Uiteraard volgen daarnaast hippere hotshots als Zwangere Guy, Brihang en Trixey Whitley.

Er is ook toneel, het wat drammerige Geel hesje van Het Nieuwstedelijk bijvoorbeeld, en het bij momenten betoverende BAM! van Ultima Thule – kinderen toegelaten. En er is opera. Bij beide genres voel je wel érg duidelijk hoeveel je mist door er niet met je neus op te zitten, in een zaal, tussen publiek. Eveneens voorradig is Uitgelezen, een live bedoelde literaire praatshow die meteen volslagen duidelijk maakt waarom een góed boekenprogramma op tv er maar niet van wil komen. Een iets te zelfgenoegzaam onderonsje.

En over onderonsjes gesproken: in al zijn veelzijdigheid is het aanbod tegelijk toch wel érg toegespitst op de Gevestigde Huizen en Grote Namen. Wat met de lichtere cavalerie en het bredere vertier? En waarom een nieuw kanaal en niet op 12? Netwerken, u zegt het. Het is dus behelpen. En Podium19 helpt alvast. Een beetje.

null Beeld PODIUM19
Beeld PODIUM19
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234