Dinsdag 31/03/2020

Jazzrapport

"Ik wil geen zieltjes winnen, ik wil ontroeren"

Melanie De Biasio: 'Lichamelijkheid is belangrijk in wat ik doe.'Beeld RV © Jerome Witz

'Ik zoek naar puurheid', zegt Melanie De Biasio over de queeste op haar nieuwe plaat Lilies. 'Geen idee of ik die ooit zal vinden. Maar soms is de zoektocht interessanter dan het doel.' Wij trokken naar Parijs, met als doel iets dieper in haar ziel te graven.

“Voor elk concert hou ik ervan het publiek even te ruiken”, vertelt Melanie De Biasio, terwijl ze subtiel aan haar glas bordeaux ruikt. Even voordien gingen we Japans eten met haar in Le Marais in Parijs, en registreren we voortdurend weldadige kreetjes. 

 “Geur en smaak zijn heel belangrijk voor mij. Ook vlak voor concerten wil ik de vibe opsnuiven en proeven. Waarom dat zo belangrijk is? Uiteindelijk bepaalt het publiek mee hoe goed een concert wordt. Ik ben slechts een vector. De geleider van iets wat magisch zou kunnen zijn.”

“Ik heb ooit in een gevangenis gewerkt, twee jaar voor No Deal verscheen. Die geuren waren zo intens, dat ik het gevoel kreeg dat je al hun verschrikkelijke ervaringen letterlijk kon opsnuiven. Ik hielp gevangenen om anders te leren ademen, om opnieuw vertrouwd te raken met hun lichaam. 

"Ik was zowat de enige vrouw die ze zagen achter de tralies. Heel intens. Ik herinner me nog haarscherp mijn eerste dag. Iedereen bekeek me met argusogen, en op het eind van de dag durfde ik hen aan te spreken op hun argwaan. Ze wilden dat ik zong, dat ik mezelf blootgaf. Leek me maar eerlijk. Ik droeg hen dan weer op om het hartritme van de blues mee te knippen met de vingers, waarop ik begon te neuriën. Géén Engels of Frans, omdat niet iedereen die talen machtig was. Op dat ogenblik voelde ik de kracht van muziek: ze begonnen mee te neuriën, en bleven dat aanhouden tot in hun eigen cel. Door de dunne wanden heen hoorde je hun blues, en dat reikte tot de hoogste verdiepingen. Als ik al ergens het belang van muziek ontdekte, was het daar.”

Het leven gaat door

Melanie De Biasio is een fascinerende vrouw. Ze is innemend, charmant. Bevlogen en eigengereid. Maar net zo goed doen haar verhalen vaak etherisch aan. Ze spreekt op een moleculair niveau over haar muziek en zacht-theatrale performances. Als ze dat doet, oogt ze even kwetsbaar als ze in haar songs klinkt. Maar net als in diezelfde songs klinkt ze ook opvallend intens. Je merkt het zelfs aan haar kleinste opmerkingen of gedragingen.

We nemen haar mee uit eten in Le Marais, verdeeld over het derde en vierde arrondissement van Parijs. Stappen samen een boekwinkel binnen, waar ze met haar tengere vingers fluweelzacht langs de titels van poëziebundels strijkt. En we flaneren in de straten, waar meteen duidelijk wordt wat haar stoort, wat haar behaagt en wat haar uitdaagt. 

Zo geeft ze het ene moment een filosofische uitleg over het belang van geluid, om na het laatste woord droog op te merken dat de drilboren op de achtergrond haar van haar melk brengen. Net zo goed spreekt ze tien seconden later gepassioneerd over het middeleeuwse meesterwerk The Conference of The Birds, een boek dat zowel volwassenen als kinderen moet aanspreken.

Tegelijk zijn we soms wat bang voor haar. ‘And My Heart Goes On’ op de nieuwe plaat verandert ’s nachts dan ook in een van de meest angstaanjagende songs die we dit jaar al mochten horen. De Biasio fingeert met haar stem een machinaal gekraak, dat van je trommelvlies tot je ruggenmerg gaat. 

“Vind je het echt zo eng?”, klinkt het verbaasd. “Ik speel nochtans heel duidelijk met donker en licht in die song. Met lieflijk en kwaadaardig. Als je lijdt onder je eigen weerstand, zoals ik zing in die song, moet je de weerstand opgeven. Het meisje in die song exploreert zichzelf, terwijl ze met haar eigen demonen en passies worstelt. Ik zing aan het eind ook: the band plays on. Het leven gaat door, je hartslag klopt voort. Ik nodig je eigenlijk uit in de grot van de weerstand. Dat kan eng zijn, maar er is ook licht aan het eind van de grot.”

Potje janken

De concerten van Melanie De Biasio zijn vaak intens, intiem en persoonlijk. Geen makkie om elke zaal te behagen, opperen we. “Daar gaat het me niet om”, riposteert ze. “Het publiek nodig ik gewoon uit om mee te gaan in mijn trip. Ik herinner me concerten waar het publiek toch spontaan aan het kletsen sloeg, maar dat deert me nauwelijks . Alleen op Rock Werchter had ik het echt moeilijk. Ik moest het opnemen tegen een belangrijke voetbalmatch. Een van de zwaarste concerten ooit, maar een belangrijke les voor mij. Achteraf heb ik een potje zitten janken, maar ik vond het een belangrijk concert. Omdat ik me over mijn eigen weerstand moest zetten. Ik hoop dat ten minste een paar mensen iets aan dat concert hebben gehad.”

“Ik begrijp inmiddels ook waarom sommige artiesten aan de fles raken, of aan de coke of xtc. Na een concert rechtstreeks naar je bed gaan, blijft een uitdaging. Meestal volgt een slapeloze nacht, of wandel ik door de nachtelijke straten. Die intensiteit moet ik uit mijn lichaam geborsteld krijgen.”

“Als ik niet met mijn lichaam synchroon ben, kan ik niet resoneren. Begrijp je wat ik bedoel? Lichamelijkheid is belangrijk in wat ik doe. Ik was bijvoorbeeld het meest ongelukkig in mijn leven toen ik als tiener een vijftiental kilo meer woog dan nu. Lichaam en stem zijn een geheel. Alle specifieke frequenties in mijn stem appelleren aan bepaalde frequenties in jouw geest. En je wordt aangesproken, of totaal niet. Maakt mij niet uit, echt. Ik wil geen zieltjes winnen, ik wil mensen ontroeren.”

Lilies verschijnt vrijdag bij PIAS.

Melanie De Biasio speelt 17/12 en 18/12 in de AB, Brussel. Voor het tweede concert zijn nog tickets te koop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234