Zondag 20/10/2019

Mode

"Ik wil dat mensen iets van ons kopen omdat ze het leuk vinden, niet omdat een of andere celebrity het gedragen heeft"

Talk to me: Faisal en Bertony Da Silva Beeld Thomas Legrève

Faisal en Bertony Da Silva moeten niet warmlopen voor ze aan het interview beginnen. Mode en muziek gaan meer dan ooit hand in hand en beide heren kennen elkaar dan ook al een tijdje.

Bertony Da Silva begon als student T-shirts te ontwerpen, maar toen hij in 2009 zijn eigen label startte ging het steil omhoog. Hij tekent nu volledige mannencollecties onder zijn label Arte Antwerp, internationale websites merkten hem op en hij opende ook een eigen winkel in de Antwerpse Kammenstraat. Da Silva probeert street culture te vertalen naar kledij. Geen toeval dus dat Faisal Da Silva al een tijdje apprecieert en graag eens wou interviewen over hoe hij het aanpakt.

Tegenwoordig ben je al een kledingmerk als je gewoon een logootje drukt op een T-shirt. Hoe maak jij het verschil met Arte?

Da Silva: "Door niet wanhopig een verschil te proberen maken. Alles wat ik met Arte doe, komt van binnen. Het is een combinatie van al mijn interesses, en ik ben overal bij betrokken: de architectuur en inrichting van mijn winkel, de modellen voor shoots, de grafische vormgeving van de website… Allemaal dingen waar ik al lang mee bezig was en die nu samenkomen in een kledinglijn. Dat organische mis ik soms bij andere merken, die dingen doen om toch maar relevant te zijn."

Denk je dan nooit na over hoe je jezelf van andere merken moet onderscheiden?

"Ik onderscheid mij van de rest omdat er maar één Bertony is, zoals er maar één Faisal is. Ik ga voor wat ik tof vind, niet voor wat mensen verwachten. Als ik een kledingstuk nice vind en mensen rondom mij niet, dan ga ik het toch in mijn collectie steken."

Arte werd een tijdje geleden helemaal rebranded. Vond je dat dat nodig was?

"In het begin deed ik maar wat. Ik ben hier eigenlijk ingerold. Het is niet zo dat ik van de eerste dag een kledingmerk en een winkel in de Kammenstraat wou. Ik ben begonnen als vormgever, miste daarin artistieke vrijheid en zo ben ik kleren beginnen te maken. Maar ik wou dat rustig opbouwen, tot ik mijn draai gevonden had. Pas dan ben ik over Arte beginnen nadenken als brand."

Waar positioneer je het merk: als streetwear of als fashion?

"In het begin kleefde ik er het label streetwear op, en mijn invloeden komen ook grotendeels vandaar. Maar ik doe wel degelijk meer dan zomaar een logo op een T-shirt plakken. Als ik terugkijk op het afgelopen jaar en besef hoeveel ik heb geleerd, dan heb ik daar een goed gevoel bij. Ik heb geen mode gestudeerd, maar Raf Simons en Helmut Lang ook niet. En daar mag je vandaag toch gerust het label 'fashion' op kleven?"

Probeer je toch niet een klein beetje te anticiperen op wat er leeft?

"Ik ben geen trendspotter, maar ik spot natuurlijk wel interessante artiesten en die triggeren ontegensprekelijk iets in mij. Ook Antwerpen, de stad waar ik al heel mijn leven woon, beïnvloedt sowieso mijn werk. Waar je vandaan komt, maakt je in zekere zin."

True, maar er zijn niet veel merken die dat vertaald krijgen in hun merk.

"In iedere grootstad heb je nochtans streetwear die de stad ademt. Nu, Antwerpen is belangrijk voor ons, maar ons verhaal stopt hier niet. Omdat grote blogs over ons werk schrijven, krijgen we ook bestellingen binnen uit Singapore, New York, Seoel…"

Talk to me Beeld Thomas Legrève

Alles is nu wel organisch gegroeid, maar denk je nooit na over een strategie om dingen in een stroomversnelling te brengen?

"Van mij mag het zo blijven. Zelfs als Jay-Z plots een trui van Arte zou dragen en we echt wereldbekend worden, dan zou ik nog niet veel veranderen."

Dus jij gelooft niet in hypes?

"Omdat hypes niet over visie, maar over context gaan. Ik wil dat mensen iets van ons kopen omdat ze het leuk vinden, niet omdat een of andere celebrity het gedragen heeft. Ik denk dat het internet een groot probleem heeft gecreëerd. Zeker in de modewereld. Alles wordt bepaald door 'influencers' en zo verliezen mensen stilaan hun eigen mening. Mensen moeten ook geen Arte dragen omdat ze mij cool vinden. Ik ga niet voor altijd cool blijven, hé! Op een gegeven moment word ik 40 jaar, en tegen dan wil ik iets hebben neergezet wat voor zichzelf spreekt: een merk dat voor altijd zal bestaan."

Hoe doe je dat?

"Door iets te maken dat echt is, los van een personencultus? Ik zie vaak mensen ouder worden en hun netwerk verliezen, en opeens staan daar jonge mensen met een nieuw netwerk. En dan ben je op slag passé."

Ik zie dat Arte altijd met sterke materialen werkt. Hoe belangrijk vind je kwaliteit?

"Ik vind het tof dat ik mijn collectie echt kan voelen. Ik waak erover dat de textuur van mijn kleding goed is. Ik ben daarmee bezig, met die details. Zowel op vlak van textiel als op vlak van pakweg naamkaartjes."

Je doet nu bijna alles zelf. Wanneer wordt dat te veel?

"Ik heb wel mensen rond mij, zoals Jef Claes, die mijn visie begrijpen en weten waar ik naartoe wil. Zodra mensen doorhebben hoe je naar dingen kijkt, wordt samenwerken makkelijker. En het is sowieso ook goed om een klankbord te hebben, zodat ik tijdig dingen kan bijsturen."

Heb je intussen ook vast cliënteel?

"Ja. Zowel van mensen die Arte kopen omdat het Arte is, als van mensen die geen idee hebben wat Arte is en toch altijd terugkomen. Het moet dus zijn dat er redelijk wat mensen mijn interesses en de visie van het merk delen. Of ze houden van de inrichting van de winkel. Of van onze modeshoots. Maar al die dingen vertellen dus één verhaal."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234