Maandag 26/08/2019

EXPO

“Ik laat me graag verrassen door mijn eigen werk”

Leyla Aydoslu Beeld Wouter Van Vooren

Leyla Aydoslu was voorbestemd om te gaan schilderen maar maakt tegenwoordig furore met grote abstracte sculpturen opgetrokken uit bouwmateriaal. 'Ik maak de dingen waarvan ik voel dat ik ze moet maken.' 

"Eigenlijk wou ik de volledige sokkel van dit werk in spiegelglas maken", vertelt Leyla Aydoslu wanneer we rond het werk wandelen dat ze in de tijdelijke expositieruimte van de Yugen-brouwerij in Gent heeft opgesteld. Alleen bleken de grote pleisteren zuilen die op die sokkel moesten staan te zwaar voor een constructie die enkel uit spiegelglas bestaat. "Uiteindelijk heb ik vrede moeten nemen met enkel een spiegelende bovenkant." 

Bij gelijk welke andere beeldhouwer zou zo'n compromis een bron van frustratie zijn. Niet zo bij Aydoslu. "Ik vind het net interessant wanneer tijdens het maken van een werk problemen opduiken", vertelt ze. "Dat maakt deel uit van het proces. Ik weet nooit op voorhand hoe een werk er op het einde van de rit uit zal zien. Het gebeurt wel eens dat tijdens het creëren een deel van een constructie omvalt. Soms ga ik dan op zoek naar een manier om het geheel wat steviger te maken en begin ik opnieuw. Maar evengoed zie ik plots nieuwe mogelijkheden en ga ik op een andere manier met die sculptuur of een deel ervan verder." 

Regels van de kunst

Die manier van werken heeft Aydoslu aan haar opmerkelijke voorgeschiedenis te danken. Hoewel ze nu officieel als beeldhouwster wordt beschouwd heeft ze helemaal geen opleiding in die richting genoten. Toen ze vijf was viel ze tijdens een uitje in het Antwerpse MSK als een blok voor De val der opstandige engelen van Pieter Bruegel de Oude. Van daar was het een kleine stap richting opleiding schilderkunst aan het Gentse KASK. "Maar ik merkte al snel dat ik niet geïnteresseerd was in het louter afbeelden van dingen." 

Aydoslu wou sculpturen maken, ging aan de slag met allerhande, makkelijk te hanteren, bouwmaterialen en ontwikkelde zo een geheel eigen stijl, tegen alle regels van de kunst in. Voorstudies maakt ze bijvoorbeeld niet. Geen schetsen, geen miniaturen, liever gaat ze meteen aan de slag. "Ik laat me verrassen door mijn eigen werk. Als je in je hoofd al precies weet hoe je werk eruit gaat zien, waarom zou je het dan nog effectief maken? Dat is toch niet interessant?"

Leyla Aydoslu naast een van haar grote sculpturen in de Yugen-brouwerij. Beeld Wouter Van Vooren

Net die aanpak vindt Jan Hoet Junior, die de Yugen-expo cureert, zo verfrissend. "Leyla is een vrije ziel. Iemand die haar passie volgt zonder zich al te veel aan te trekken van van de ongeschreven wetten en regels van de kunstwereld." Ook Philippe Van Cauteren, artistiek directeur van SMAK, loopt hoog op met haar werk. "Leyla is absoluut een van de namen om in de gaten te houden. Een heel moedige kunstenares ook. Ze blijft haar ding doen, al maakt ze het zichzelf op die manier niet makkelijk." 

Onvoorspelbaar

De grote sculpturen van Aydoslu, meestal opgetrokken uit niet altijd duurzaam materiaal, schrikken verzamelaars voorlopig nog af, ondanks de lofbetuigingen van de grote namen uit de kunstwereld. Ook de kunstenares zelf zit verveeld met de beperkte verkoopbaarheid van haar werk. "Ik heb al geprobeerd om kleinere, meer behapbare werken te maken. Maar dan kom ik toch opnieuw bij een grotere constructie uit." 

De onvoorspelbaarheid van haar eigen creatieproces maken het voor Aydoslu ook moeilijk om in opdracht te werken. "Opdrachtgevers willen  natuurlijk wel weten hoe een werk er ongeveer uit zal zien en wat het zal kosten. Twee vragen waar ik met de beste wil van de wereld geen antwoord op kan geven." En dat heeft financiële gevolgen. "Ik werk nu twee dagen per week in de horeca, en dat is voorlopig de enige manier om het leefbaar te houden." 

Jammer, vinden zowel Hoet Jr. als Van Cauteren. "Verzamelaars zouden bij dit soort werken wat meer moed moeten tonen." Ondertussen moet Aydoslu volgens de twee gewoon haar eigen ding blijven doen. "Het is ook niet alsof ik een keuze heb", zegt ze. "Ik maak de dingen waarvan ik voel dat ik ze moet maken. Dat heb ik altijd al gedaan. Er is geen andere optie. Ik heb geen zin om me te laten beperken om economische redenen. Als ik aan een werk bezig ben, moet dat in alle vrijheid kunnen. Ik kan wat dat betreft geen compromissen sluiten. Er zijn maar twee opties: of het wordt een goed werk of het wordt helemaal niets." 

Het werk van Leyla Aydoslu is te zien op de groepstentoonstelling Yugen Art die zaterdagavond opent in Gent. facebook.com/yugenkombucha

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden