Vrijdag 03/04/2020

film

"Ik heb alles geleerd van Scorsese"

Regisseur Alfonso Gomez-Rejon.Beeld ANP

Amerikaans regisseur Alfonso Gomez-Rejon, een discipel van Martin Scorsese, vertelt in Me and Earl and the Dying Girl een ontroerend en verkwikkend verhaal over de vriendschap tussen een jonge cinefiel en een meisje met leukemie.

Het cv van Gomez-Rejon (43) is er een waar aspirant-filmmakers van kunnen dromen. Jarenlang was hij de persoonlijke assistent van Martin Scorsese en second unit-regisseur van Alejandro González Iñárritu voor Babel, van Nora Ephron voor Julie & Julia en van Ben Affleck voor Argo. Als regisseur blikte hij afleveringen in van de tienerreeks Glee en de griezelserie American Horror Story. En begin dit jaar won hij met Me and Earl and the Dying Girl de publieksprijs en de Grote Prijs van de Jury op het Sundance-festival, een soort Cannes van de onafhankelijke Amerikaanse cinema.

Voor het verhaal over filmmaker in spe Greg, die samen met zijn beste vriend Earl een film gaat maken voor hun doodzieke vriendin Rachel, vertrok Gomez-Rejon van de gelijknamige young adult-roman van Jesse Andrews. Het eerste wat hij deed toen hij bij het project betrokken raakte, was het persoonlijker maken. "Door er verwijzingen in te stoppen naar films die mij beïnvloed hebben, plus door er een verwerkingsproces voor de dood van mijn vader van te maken", zegt Gomez-Rejon. "Het zijn trouwens geen obscure films. Het zijn visueel opwindende, ongewone filmklassiekers. Als een jonge generatie die films via mijn film ontdekt, dat zou toch fantastisch zijn."

Lees ook

De recensie van 'Me and Earl and the Dying Girl': Zwaar thema, lichte film ****

In 'Me and Earl and the Dying Girl' maken twee jongens een film voor een meisje dat lijdt aan leukemie.Beeld rv

Vriendschap met Scorsese

Uiteraard mochten ook de knipogen naar het werk van Scorsese niet ontbreken. Tijdens de persontmoeting in Londen hangt iedereen aan de lippen van Gomez-Rejon als hij het heeft over zijn werkrelatie en vriendschap met Scorsese en Thelma Schoonmaker, Scorseses vaste cutter. Het zijn het grappige anekdotes die veel verraden over de ambitie en leergierigheid van een jonge kerel, afkomstig uit Laredo, Texas bij de Mexicaanse grens, die er van droomt om het in het filmberoep en het New York van de jaren 80 te maken.

Zo vertelt hij over zijn periode als interim op Scorseses kantoor tijdens de productie van The Age of Innocence. En hoe gefrustreerd hij is wanneer hij op het moment dat hij Scorsese voor het eerst kan ontmoeten naar de xeroxkamer gestuurd wordt voor fotokopies. Of hoe hij naar het appartement van Scorseses moeder moet om er foto's aan de muur te gaan hangen en boodschappen voor haar te doen.

Beetje bij beetje wordt de jonge filmstudent uit zijn kooi gelaten. En kijkt hij samen met Scorsese naar de rushes, typt hij memo's uit van vierhonderd bladzijden met louter montagesuggesties, is hij zijn persoonlijke assistent bij Casino en schrijft hij het scenario, en doet hij de second unit-regie van de door Scorsese geregisseerde commercial Blue de Chanel.

"Door de meester bezig te zien, het mysterie van zijn werkproces: daar heb ik het meest van geleerd", verduidelijkt Gomez-Rejon. "Je zuigt het in je op. Ik weet nog dat ik op de set van Casino rondliep met zelfgetekende storyboards. Ik had ze opzichtig in mijn borstzakje gestoken zodat Scorsese ze zou zien. Het is er niet van gekomen. (lacht) Toch was het een goede les in hoe je een shot moet aanpakken. Maar ook Thelma heeft me enorm geholpen."

Tranen in de ogen

"Tijdens mijn interim studeerde ik ook film aan de universiteit van New York. Ik had geen geld maar om een of andere reden mocht ze me. Soms schoof ze me geld onder tafel toe zodat het leek alsof ik het etentje betaald had als we op restaurant gingen. En toen het me niet als regisseur wilde lukken en ik in Texas gsm's ben gaan verkopen en er een koffieshop heb geopend, is ze me blijven steunen. Ze heeft me ooit ook een brief geschreven, op briefpapier van The Archers, de productiemaatschappij van regisseur Michael Powell met wie ze getrouwd was tot aan zijn dood. Die brief hangt thuis tegen de muur. Telkens als ik hem lees, krijg ik de tranen in de ogen.

"De vrouw die je op de screensaver van Gregs computer ziet, dat is Thelma. Het logo dat Greg en Earl gebruiken, is dat van The Archers, terwijl er ook verwijzingen zijn naar Mean Streets, de film die mijn leven heeft veranderd heeft. Het is een manier om hen te bedanken en hun traditie verder te zetten."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234