Dinsdag 27/10/2020

Interview ZomergidsCorey Taylor

‘Ik geraak weer echt opgewonden van hongerige metalbands’: Slipknot-zanger Corey Taylor

Corey Taylor met Slipknot-masker.Beeld Redferns

Als zanger van Slipknot is Corey Taylor de afgelopen decennia een van de bekendste metal­zangers geworden. Maar ook die behouden hun jeugdige trekjes. ‘Ik ben een Marvel-jongen en zal altijd een Marvel-jongen blijven.’  

Dat de extreme, in horror­kostuums verpakte metal­band Slipknot na een kwart­eeuw nog eens aan een compleet nieuw leven zou beginnen, nee, dat zag zanger Corey Taylor (46) niet van verre aankomen. “Heel eerlijk? Ik had best eens twijfels over Slipknot”, zegt hij. “We maakten altijd muziek vanuit het diepst van onze ziel, maar in onze emoties waren we behoorlijk chaotisch en heftig. Onze songs gingen over de verwerking van verlies, over de pijn die grote veranderingen met zich meebrengt. We zochten loutering in een combinatie van stijlen, van hardcore tot thrash­metal. In alle herrie probeerden we ook altijd melodie te stoppen, om daarmee de boodschap te kunnen overbrengen. Onze muziek is extreem en toegankelijk tegelijk, dat is niet bepaald een standaard­succes­formule. Ik had nooit verwacht we het zo lang zouden uitzingen.”

Slipknot is zelfs populairder dan ooit en heeft ook heel jonge fans: jongens en meiden met gezichts­maskers die hun favoriete bandleden op het podium dragen. “Het stemt nederig”, zegt Taylor. “Onze laatste plaat We Are Not Your Kind werd wereldwijd zo liefdevol ontvangen, vooral door een nieuwe generatie fans. Waar komen jullie in godsnaam vandaan, denk ik dan? Jullie waren nog niet eens geboren toen wij onze eerste plaat uitbrachten!”

Corey Taylor (46), geboren in Des Moines in de staat Iowa, is een Amerikaans metal­monster. Als zanger van de band Slipknot werd hij de afgelopen decennia een van de bekendste zangers in het genre van de uitgeschreeuwde zielenpijn. En dan houdt hij er ook nog de rockband Stone Sour op na, waarmee hij ook al zes albums uitbracht én herhaaldelijk de wereld over heeft getoerd. “Ja, het is soms wat druk. Ik ben trouwens ook nog bezig met een eerste solo­album.”

Corey Taylor.Beeld Daniel Cohen

BIO • geboren op 8 december 1973 in Des Moines, Ohio, Verenigde Staten • richt in 1992 de rockband Stone Sour op • treedt in 1997 toe tot Slipknot, als zanger, frontman en het horror­personage Number Eight • brengt met Slipknot doorbraak­plaat Iowa (2001) uit • winnen een Grammy Award voor het nummer ‘Before I Forget’ (2006) • na de dood van oprichter Paul Gray brengt Slipknot in 2014 de plaat ­.5: The Gray Chapter uit • in 2019 volgt album We Are Not Your Kind en een wereldtournee. Met Slipknot speelt Taylor wereldwijd in grote, theatrale shows in stadions en concert­zalen • Corey Taylor schrijft ook boeken en verhalen voor comics • speelde in enkele horrorfilms, waaronder Bullied (2013) en Fear Clinic (2014) 

Toch neemt hij ruim de tijd voor een interview over zijn culturele voorkeuren. Zijn masker heeft hij natuurlijk niet op, en hij mag het volgens de regels die de band zichzelf heeft voorgeschreven ook niet dragen bij de foto­sessie. “Het luistert nauw”, zegt hij. “We verschijnen alleen als Slipknot-personage als we als band iets te vertellen hebben.” Maar hij haalt zijn vermomming toch uit de verkleedkoffer, op verzoek van de fotograaf. Even improviseren.

Dan begint hij aan zijn afgewogen tip­reeks, waarover hij naar eigen zeggen tóch niet lang heeft hoeven nadenken. “Waarschuw je als ik te veel in de opa-vertelt-stand kom te staan?”

Muziek: ‘Van Halen II’

Beeld Ron Galella Collection via Getty

“Ik ben verknocht aan enorm uiteenlopende muziek en ik heb me laten beïnvloeden door zowel Billy Joel als Run DMC en The Clash. Maar ik besef de laatste jaren pas dat Van Halen mijn favoriete band is – ook omdat het zulke fijne mensen zijn.

“De afgelopen maanden heb ik veel naar hun platen geluisterd, ook omdat het zo slecht gaat met de gezondheid van Eddie Van Halen. Overigens is zijn broer Alex ook niet meer de jongste. Maar weet je wat nu het mooie is aan ouder worden? Je gaat heel andere dingen ontdekken in een oeuvre dat je al dacht te hebben doorgrond. Van Halen II is een beetje onderschat, vind ik. Als jonge hardrockliefhebber van een jaar of 10 dook je natuurlijk op de eerste plaat van Van Halen, met ‘Running with the Devil’ erop en zo. Of je hield zielsveel van het album Fair Warning, lang mijn favoriet. Je zoekt als gretige hardrockfan toch naar het harde, het gekke. Dat heeft Van Halen II niet zo, de nummers zijn veel subtieler. Luister naar ‘Dance the Night Away’, dat is prachtig. En het laatste nummer ‘Beautiful Girls’. De riff in dat nummer is zo heerlijk vet.

“Terugkijkend kun je sommige zaken beter naar waarde schatten. Je bent ouder, je hebt zelf je punt gemaakt. Dus kun je terug in de schoolbanken en alles opnieuw onderzoeken, met nieuwe inzichten.”

Eten: wortel-­pastinaak­soep met gember

Beeld Getty Images/iStockphoto

“Het klinkt misschien heel suf, en ik verontschuldig me bij deze bij alle Slipknot-fans, maar weet je waarop ik helemaal gek ben? Nou, op wortel-­pastinaak­soep met gember dus. Op een regenachtige dag is er niets zo lekker als zelfgemaakte soep met een dikke plak brood, alsof je een knuffel eet.

“En nu we het toch over brood hebben: sorry Verenigde Staten, maar Europa heeft het beste brood. Ieder land heeft hier zijn eigen, waanzinnig lekker vers gebakken brood. Ik eet geen melkproducten, maar hou ontzettend van boter en gelukkig bestaan er erg goede melkvrije boters. Die smeer ik dan lekker dik op het beste brood dat ik kan vinden, en inderdaad, dat moet ik er dan allemaal weer af trainen om er zo uit te blijven zien als nu.”

Special effects: Tom Savini

Tom Savini en regisseur Tobe Hooper achter de schermen van 'The Texas Chainsaw Massacre 2' (1986). Beeld rv

“Mijn nieuwe Slipknot-masker is ontworpen door Tom Savini, een van de coolste mensen op aarde. Hij heeft de special effects gedaan voor de meest legendarische horrorfilms en toen ik hem voor het eerst ontmoette, sloeg ik echt even achter­over. Ik bedoel: wauw, Tom Savini!

“Het mooiste is dat hij ook de make-up en effecten gaat doen voor een film die ik heb geschreven. Zombie vs Ninja heet-ie, en ja: het wordt net zo fucked up en krankzinnig als de titel doet vermoeden. Ik schreef het script in twee dagen, ik ben sowieso altijd aan het schrijven, iedere dag. Ik ga die film niet regisseren hoor, daar was nog even een misverstandje over. Maar dat zou heel dom zijn. Je moet doen waar je goed in bent, niet iets waar je geen enkele ervaring mee hebt. Anders zeg je eigenlijk: geef mij al je geld, dan veeg ik er mijn kont mee af.”

Plek: Highgate-kerkhof in Londen

Beeld In Pictures via Getty Images

“Ik houd van horror, dat zal niemand zijn ontgaan. Ik las laatst een bizar verhaal over het beroemde Highgate-kerkhof in Londen. In de jaren zeventig probeerden twee occulte onderzoekers daar vampieren te betrappen. Ze raakten in een persoonlijke strijd verwikkeld. Erg vermakelijk allemaal.

“Er gebeuren kennelijk vreemde dingen op ­Highgate, de verhalen over vampieren gaan er al eeuwen rond. Mensen klimmen ’s nachts over de hekken om houten staken door skeletten te slaan en zo, triest en gestoord. Zo’n plek fascineert me enorm. Wat zou ik daarover graag een film maken.”

Nieuwe muziek: Code Orange en Ho99o9

Ho99o9 op Pukkelpop.Beeld Joris Casaer

“Ik mag graag wat klagen over het moderne leven, over sociale media als wapen en zo. Vreselijk, niet te doen. Jazeker, ik ben nog maar een halve meter verwijderd van die oude man op zijn veranda, die met zijn wandel­stok zwaait naar klierende jongens op zijn erf. Het is ook al even geleden dat ik echt opgewonden ben geraakt van nieuwe muziek, maar dat is nu gelukkig toch gebeurd.

“De band Code Orange is een van de fantasierijkste, creatiefste en hongerigste metalbands die ik ooit heb gehoord. In hun muziek, én die van de ook al zo fantastische band Ho99o9, herken ik de esthetiek van de duisternis, die ik ook altijd heb gezocht. Deze twee bands belichamen voor mij de nieuwe heavy­muziek, en ze geven hoop voor de toekomst.”

Film: ‘The Joker’

Joaquin Phoenix (2019). Beeld Photo News

“In Amerika laaide de discussie over The Joker hoog op. Veel mensen zeggen dat ze niet zitten te wachten op de woede van witte mannen, het wordt weer lekker gepolitiseerd. Wat een onzin. Ik was vooraf vooral bang dat The Joker voor mij veel zou kapotmaken, omdat een van de belangrijkste, in en in slechte strip­personages zou worden gedemystificeerd. Ik vond eigenlijk dat dat niet mocht. Later dacht ik: we zijn Batman, het goede, al tientallen jaren aan het analyseren, deconstrueren en demystificeren. Waarom zouden we dat dan niet mogen met het kwade?

“Daarnaast was er de vrees dat door The Joker mensen met een geestesziekte zouden worden gedemoniseerd. Dat kan de bedoeling zijn, maar ik vind het juist goed dat er de afgelopen jaren, ook in de muziek, aandacht is voor psychische aandoeningen. Want geloof me: er zijn echt gruwelijk veel fucking zieke mensen op deze aarde. Ik heb de gevolgen van hun handelen mogen ondervinden.”

Comic: The Stan Lee Story

Beeld rv

“Ik lees al mijn hele leven comics, maar de laatste jaren kom ik nauwelijks toe aan een nieuwe reeks of het ontdekken van nieuwe makers. Toch wil ik hier een mooi boek aanbevelen, dat ik vorig jaar met kerst kreeg. Een gigantisch koffietafelboek, over het leven en werk van Stan Lee. Het is een geïllustreerde biografie, en je gaat aan de hand van Stan Lee terug naar zijn kindertijd. Daarna naar de Tweede Wereld­oorlog, toen hij in het Amerikaanse leger zat. Vervolgens gaat hij aan het werk als schrijver en volg je zijn carrière bij Marvel Comics.

“De invloed van Stan Lee op de popcultuur is bijna niet te bevatten. Hij was zijn tijd zo ver vooruit. Dat beseffen we misschien nog te weinig. In zijn verhalen pleit hij voor diversiteit, Lee wilde met zijn comics dat we anders-zijn zouden omarmen, in plaats van afwijzen. Eigenlijk gaan al zijn verhalen daarover, en voor mij als kind was dat heel belangrijk. Ik ben een Marvel-jongen en zal altijd een Marvel-jongen blijven.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234