Maandag 14/10/2019
Studio Brussel-coryfeeën Michèle Cuvelier en Eva De Roo.

Interview

“Ik ben al sinds mijn 16de op zoek naar de ware, terwijl ik beter wat in het rond had gemuild”

Studio Brussel-coryfeeën Michèle Cuvelier en Eva De Roo.

Er heerst een milde hoerastemming bij Studio Brussel. De doorgevoerde make-over wordt positief onthaald én de luistercijfers van het najaar blijken ook nog eens prima: met een stijging van 1,2 procent wordt StuBru opnieuw de op één na grootste van Vlaanderen. Zou dat niet vooral te danken zijn aan het nieuwbakken koninginnenkoppel van de fileradio? Met Michèle Cuvelier (ochtendspits) en Eva De Roo (avondspits) raakt de zender weer stilaan van de pechstrook naar het linkerrijvak. “Doe maar, en ga op je bek als het moet.”

Mede omdat Linde Merckpoel tot nader order niet meer op de radio te horen is, zijn jullie de voornaamste uithangborden van Studio Brussel geworden. Waaraan merk je dat concreet in het dagelijkse leven?

Michèle Cuvelier: (26) "Aan níéts. We wonen allebei in Brussel. Zelfs áls we al eens worden herkend, blijft de impact daarvan minimaal. Ja, als ik eens een avond de Nederlandstalige cafés opzoek, zal er misschien eens iemand in mijn richting staren. That's it.

"Wel zeggen mijn opa en oma dat ze in hun Ardooise apotheek de laatste tijd vaker worden aangesproken over hun kleindochter.”

Eva De Roo: (31) "Mijn ma krijgt voorrang bij de Citroën-garage in Reet, omdat men daar weet dat ze 'een bekende dochter' heeft (lacht). Het straffe is: ze weten niet wíé die dochter precies is. Het zou kunnen dat ze eigenlijk denken dat het om An Lemmens gaat, en nu teleurgesteld zijn als ze dit lezen."

Noem toch eens iets waarvan je denkt: zonder mijn job bij StuBru had niemand me dat ooit gezegd.

De Roo: "Vorige week kreeg ik een brief van een meisje: 'Ik vind mezelf niet zo mooi. Maar als ik lach, zeggen de mensen dat ik net zo hard straal als jij.' Dat had haar zodanig veel zelfvertrouwen gegeven dat ze dat absoluut met mij wou delen. Zoiets vind ik enorm schattig.

"En daarnaast krijg ik natuurlijk af en toe de vraag 'of ik mijn kleren eens zou willen uitdoen.'"

Vorige week kwam je aan bod in een krantenartikel waarin BV's getuigden over de online bagger en vunzigheden die ze dagelijks naar het hoofd krijgen. Jij zei: 'Het is niet omdat je in een rokje op straat loopt dat mannen 'Hey, lekker wijf, neuken?' mogen schreeuwen. Wel, het is ook niet oké dat mensen via Instagram of Facebook gore praat naar je mogen sturen omdat je bekend bent.'

De Roo: "Ik vond het vooral onthutsend dat een aantal van de andere geïnterviewden vonden dat die vunzigheid nu eenmaal bij de bekendheid hoort. Néé, dat hoort er níét bij! De Vlaming moet daarin echt nog een beetje opgevoed worden. Men denkt nog te vaak: op sociale media moet alles zomaar kunnen."

Cuvelier: "Dat mensen een mening hebben en die ook neerschrijven, is normaal. Maar er is een verschil tussen 'Ik ben geen fan van jou' en 'Ik wil je zien zonder kleren, en hou verder je bek, stomme trut.'"

De Roo: "In het echte leven heb ik het nog niet meegemaakt dat iemand 'Vuile hoer' naar me riep."

Cuvelier: (ernstig) "Ik wél. In december, tijdens Music For Life in Wachtebeke. Omdat ik aan het presenteren was en even geen tijd had om te poseren voor een foto, was een man in het publiek kwaad geworden. 'Ja, dan níét. Stomme hoer!'"

De Roo: (geschrokken) "Echt?"

Cuvelier: "Oké, hij was een beetje zat. Maar ik vond het toch frappant."

Music for tjeven

Vorige week was je voor de allereerste keer te horen als presentatrice van het ochtendblok, Michèle. Ik had mijn wekker om vijf voor zes gezet, omdat ik wilde horen wat je eerste woorden zouden zijn.

Cuvelier: "En? Teleurgesteld, zeker? (lacht)"

'Ik heb nog nooit met zoveel mensen tegelijk opgestaan': ik vond dat geen slechte vondst.

Cuvelier: "Ik dacht dat ik origineel was, maar achteraf hebben ze mij verteld dat veel andere ochtendpresentatoren ooit met precies dezelfde woorden zijn begonnen (lachje)."

Hoe vreemd is het om rond vijf uur 's ochtends de VRT-gebouwen binnen te stappen?

Cuvelier: "Héél speciaal. Het voordeel is wel: zo krijg ik de VRT-vos eens te zien! Hier leeft een vos in het parkje onder de VRT-toren, en 's ochtends vroeg loopt hij hier iets zichtbaarder rond."

De Roo: "De straten zijn dan ook nog helemaal leeg, hè. (Tot Michèle) Heb je al geprobeerd om het Meiserplein in de verkeerde rijrichting over te steken? Ik deed dat toen ik, een paar jaar geleden, 's ochtends enkele weken lang assistente van Siska Schoeters was. Ik dacht: ik ben hier nu toch zo vroeg, ik kan er maar beter van genieten (lacht)."

Wat is de filosofie achter de glitch, de hapering, in het nieuwe logo van de zender?

De Roo: (blaast) "Die staat voor beweeglijkheid en flexibiliteit. We maken radio die een beetje scheef mag zijn, en buiten de lijntjes mag kleuren. (Schouderophalend) Dat is in elk geval wat ík erin zie.

"Ik heb de indruk dat de meeste mensen blij zijn met het nieuwe logo. Hier en daar lees je dat iemand denkt dat het door een stagiair werd ontworpen. Maar op het vorige logo - dat rode ovaal - werd veel harder gekakt."

Is het niet vervelend dat er altijd zo negatief wordt gedaan over Studio Brussel, en dan vaak nog door de mensen die het meest aan de zender verknocht zijn?

De Roo: "Ik neem al die negativiteit met een korrel zout. Het is niet omdat tien brulapen zeggen dat ze meer metal op de radio willen, dat al onze luisteraars zo denken. Het zijn ook altijd dezelfden die zeuren. Volgens mij zijn die mensen gewoon niet bijster gelukkig.”

Cuvelier: "Ik heb moeten leren omgaan met het gezaag. Zeker in het begin deed dat weleens pijn.”

De Roo: "Natuurlijk. Maar ik vind ook dat we niet te veel mogen zagen over het gezaag."

If you can't beat them, join them? Jeroen Camerlynck van Fleddy Melculy heeft zijn kritiek voor de zender nooit gespaard, maar is nu één van de vaste praatgasten van Michèle in de ochtend.

Cuvelier: "Die dingen spelen niet mee. We zijn bij Jeroen uitgekomen omdat hij een interessante en grappige mens is. Hij komt elke week langs om een paar minuten te ranten over alles wat hem op de heupen werkt (lachje). We zijn een muziekzender: dan is het fijn dat we ons af en toe kunnen omringen met muzikanten."

De Roo: "Zoals op zondag, wanneer Thibault van Equal Idiots zijn kennis van de rock-'n-roll en vuile punk komt delen. Plezant! Of Charlotte de Witte, die elke zaterdagavond techno komt draaien. Tof dat we zulke getalenteerde vrienden hebben."

Met de reboot zijn ook de playlists veranderd. Omdat de luisteraars niet weten hoe die worden opgesteld, slaat de fantasie soms op hol. Ik las gisteren nog: 'Vroeger werden de playlists van Studio Brussel samengesteld door computers. Sinds de reboot gebeurt dat weer door een mens, en dat hóór je.'

De Roo: (lacht) "Onzin. Onze playlists werden altijd al door echte mensen samengesteld. Er is alleen een computersysteem dat erop let dat we geen nummers draaien die een uur eerder ook al op de radio waren.

"Vroeger werden de playlists samengesteld door samenstellers, nu door de presentatoren zelf. Wat natuurlijk veel fijner is. Soit, ik ben dat eigenlijk al twee jaar aan het doen, als één van de eerste presentatoren van een spitsprogramma."

Is het niet verleidelijk om je eigen smaak te veel te laten doorwegen?

De Roo: "Pfff, als ik Gigi D'Agostino wil horen, zet ik 'm wel op als ik 's avonds terug thuis ben.”

Cuvelier: "We vergeten nooit dat we ten dienste van de luisteraar staan. Ik vind dat de drie belangrijkste woorden van mijn job: ten dienste van. Ik zal er ook altijd voor zorgen dat ik het in mijn bindteksten niet te veel over mezelf heb. Want: who cares?

"Toch krijg ik soms te horen dat mijn presentatiestijl niet persoonlijk genoeg is - 'Luister eens naar Qmusic. Daar is het net héél persoonlijk. Misschien kan je on air eens vertellen wat je die ochtend gegeten hebt?' Jezus Christus! De dag dat ik een plaat aankondig met een omschrijving van mijn ontbijt, verloochen ik alles waar ik op radiovlak voor sta."

Alle StuBru'ers hebben meegewerkt aan de reboot van de zender, en iedereen mocht voorstellen indienen.

De Roo: "Dat maakte het net zo plezant. Er hing een enorm constructieve sfeer. Het vernieuwde Studio Brussel is níét het resultaat van een ingehuurd marketingteam."

Geef eens een voorbeeld van een idee dat het niet gehaald heeft?

Cuvelier: "Het was aanvankelijk de bedoeling dat ik op vrijdagochtend zou bellen met een Australiër, bij wie het op dat moment al bijna avond zou zijn, om alvast te kunnen proeven van het weekend (lacht). Maar we konden natuurlijk niet álles doen. We hadden een gigantisch lange lijst. Anything goes: dat was de filosofie. Doe maar, en ga op je bek als het moet."

De Roo: (grijnst) "Ik zou graag eens door Zuid-Amerika reizen, of naar New York gaan om The Strokes te interviewen. Dat is er ook nog niet van gekomen."

Nethoofd Jan Van Biesen wil ook dat de waarden van de zender scherper worden afgelijnd.

De Roo: "We willen opnieuw met de voeten middenin de maatschappij staan, voelen wat er leeft en daar van alles mee doen."

Cuvelier: "Meer maken, minder volgen. Geen radio vanuit een gesloten kast. (Denkt na) Niet dat we ons daar vroeger echt aan bezondigden."

Betekent dat ook: kieskeuriger zijn qua artiesten met wie je optrekt? Eva, op je Instagram zie ik je dansen en poseren met Martin Solveig en Boef, twee artiesten die het voorbije jaar in opspraak zijn gekomen.

De Roo: (snel) "Eerst en vooral: Solveig is écht geen vetzak. Die heisa waarin hij is verzeild geraakt - waarbij hij tijdens de uitreiking van de Gouden Bal aan de vrouwelijke laureate zou hebben gevraagd om te twerken - was een totaal fout begrepen situatie.

"En Boef is de laatste tijd niet superslim bezig, maar elke mens verdient een tweede kans. Als ik aan Boef denk, denk ik vooral aan het fijne gesprek dat ik met hem heb gehad. Hij heeft mij toen met respect behandeld, en ik hém."

Isabelle Baele, voormalig nethoofd van Studio Brussel, had vorige week in Humo nog enkele bedenkingen bij de huidige gedaante van Music For Life: 'Ik vond het oorspronkelijke concept, met één gezamenlijk goed doel, dichter bij het DNA van de zender liggen.' En: 'Je kunt niet ontkennen dat De Warmste Week op den duur iets tsjeverigs krijgt.'

Cuvelier: "Ik weet niet of ik het er helemaal mee eens ben, maar ik heb dat interview met die vroegere nethoofden graag gelezen. Het viel me op dat ze allemaal nog veel liefde voelden voor Studio Brussel, en dat hun kritiek binnen die liefde past. Wat natuurlijk niet zo gek is als je hier ooit aan het roer hebt gestaan."

De Roo: "Ik vond die uitspraak vooral een beetje spijtig. En zuur. Tsjeverig, écht? Nochtans: wat is er veranderd in vergelijking met vijftien jaar geleden? Toch niet veel meer dan dat er nu méér goede doelen zijn? Als je je inzet voor een betere wereld: is dat dan automatisch tsjeverig?”

Cuvelier: "Ik vraag me wel af of Studio Brussel nog heel lang op dezelfde manier bij De Warmste Week betrokken zal blijven. Het is nu al meer en meer een algemeen VRT-verhaal aan het worden, hè. Ik kan me voorstellen dat StuBru na verloop van tijd weer zijn eigen invalshoek gaat zoeken.”

Nog een richtlijn van huidig nethoofd Jan Van Biesen: 'Aan te gemakkelijke humor willen we ons voortaan niet meer bezondigen.' Wat bedoelde hij daar precies mee?

De Roo: "Ik denk dat hij bedoelt dat we de flauwe memes voortaan achterwege zullen laten.

"Niet dat we voortaan alléén maar ernstige interviews gaan doen. Maar ik ga niet in elk gesprek moppen steken. Ik wil niet voortdurend giechelen en gibberen."

Cuvelier: "De humor moet goed gedoseerd zijn. Gunther D mag blijven doen wat hij doet. Maar de andere presentatoren moeten hem daarom niet krampachtig proberen na te apen."

De Roo: "Ik moet er even vandoor: ik heb een programma voor te bereiden!"

Gezwollen gedichten

Michèle, zou jouw succesvolle deelname aan 'De slimste mens' in het najaar meegespeeld hebben in de beslissing van Van Biesen om je nu het ochtendblok toe te kennen?

Cuvelier: (verbaasd) "Nee. Er was mij al verteld dat ik de ochtend mocht doen nog vóór ik wist dat ik een plek had verdiend in de finaleweken van 'De slimste mens'. Ik vind dat trouwens een akelige gedachte... Ik mag hopen dat ik mijn job wegens mijn capaciteiten heb gekregen, en niet omdat ik met mijn kop op tv ben geweest."

Ben je ambitieus?

Cuvelier: "Nee! Ik kan me voorstellen dat het nu zo lijkt, door het parcours van de laatste maanden. Maar ambitie is het laatste woord dat ik zou gebruiken om mezelf te omschrijven. Alles wat ik doe, wil ik góéd doen, maar niet omdat ik een bepaald doel wil bereiken. Eerlijk: het maakt mij geen enkele fuck uit op welke stoel ik zit. Met net zoveel plezier had ik nog tien jaar 'Zender' gemaakt."

Nu je er toch over begint. Een half jaar geleden zei je in een interview: 'Ik zou het jammer vinden om 'Zender' achter te laten, ik voel dat ik er mijn piek nog niet heb bereikt.' En nog iets eerder: 'Ik ben niet geschikt om ochtendradio te maken. Daarvoor ben ik niet genoeg the girl next door.'

Cuvelier: (kreunt) "Die quotes gaan me nog een tijdje achtervolgen... Terecht, trouwens.

"Dat laatste zei ik wel vooral uit onzekerheid. Ik was toen nog op zoek naar mezelf. 'Kán ik wel iets?' En: 'Lijkt het ergens op, wat ik op de radio doe?' Of zelfs: 'Jezus, wie bén ik eigenlijk?' Maar gaandeweg ben ik gegroeid en heb ik meer zelfvertrouwen gekregen.

"Natuurlijk ga ik 'Zender' missen: het is mijn baby, ik heb dat programma destijds mee opgestart. Maar sinds de reboot lijkt de playlist van het ochtendblok een beetje op wat er in 'Zender' wordt gedraaid. Het voelt voor mij in elk geval niet aan als een totale breuk.

"Maar dat je mij van inconsistentie kunt betichten, is óók waar. Wat ik in die interviews zei, dacht ik toen écht. Nu denk ik iets anders. En over vier jaar zal ik wellicht wel weer iets helemaal anders denken."

Michèle Cuvelier.

Was het een kinderdroom om ooit bij StuBru te werken?

Cuvelier: "Ik had als kind belachelijk veel dromen, maar radio maken was daar niet bij. Ik wou bloemenverkoopster worden in Londen - een behoorlijk specifieke droom - maar mijn oma heeft me dat uit het hoofd kunnen praten. Daarnaast wou ik ook schooljuffrouw of bibliothecaresse worden.

"Los daarvan speelde ik wel vaak radiootje, met mijn André Rieu- en K3-cassettes. Maar het was mijn spraakleraar die me op mijn 18de wees op het bestaan van 'Studio Dada', de zoektocht van Studio Brussel naar nieuw talent. Ik heb daar toen niet meteen iets mee gedaan, maar daardoor ontstond de goesting wel. Ik ben dan op zoek gegaan naar een opleiding die me in de juiste richting duwde, en dat is Woordkunst aan Herman Teirlinck geworden. Toen bleek dat Sofie Lemaire daar lesgaf, wist ik dat ik juist zat."

Actrice Frances Lefebure, die daar ook les volgde, zei over die opleiding in Humo: 'Je hoorde er vooral veel pretentieuze, wollige onzin. Als ik het volgens mijn docenten goed deed, was ik 'gekust door God'. Als ze me een week later niet meer goed vonden, dan 'stroomde het kraantje niet meer'.'

Cuvelier: (knikt) "Absoluut. Maar in die tijd was ik zelf ook een wollige, pretentieuze puber. Ik dacht toen nog dat ik goed was in gezwollen gedichten schrijven, terwijl ik - achteraf bekeken - alleen maar brol voortbracht. Ik had de slechtste punten van de klas. En als we eerlijk zijn, had ik eigenlijk helemaal niets op een podium te zoeken. Het is een wonder dat ik nog goed ben terechtgekomen (lacht)."

Elke dag Valentijn

Jullie wonen allebei in Brussel: Eva in Anderlecht en Michèle in Schaarbeek, dichtbij het Josaphatpark.

Cuvelier: "Tot anderhalf jaar geleden woonde ik nóg dichter bij de VRT. Iets té dicht, naar mijn goesting: door mijn venster zag ik de VRT-toren staan, en eerlijk: ik werd daar zot van. Mijn werk is sowieso al heel aanwezig in mijn leven, maar we moeten niet overdrijven."

Wat trekt jullie aan in de hoofdstad?

Cuvelier: "Ik vind het avontuur zo fijn. Je stapt op de tram en weet nooit hoeveel talen je zult horen. Elke buurt is een compleet andere wereld. Ik woon hier nu drieënhalf jaar, en ik ken nog altijd maar 40 procent van Brussel."

De Roo: (komt weer binnengewaaid) "Ik kan te voet naar de AB en met de fiets naar de Botanique: er is geen enkele reden waarom ik níét naar een concert zou gaan. Of ik nu op de sofa lig of in de AB tegen de muur hang: het verschil is te verwaarlozen. En hetzelfde geldt voor cafés, restaurants, musea en feestjes: ik zit er middenin, ik ben waar het gebeurt. Bovendien kom ik elke dag mensen tegen die hun leven totaal anders aanpakken dan ikzelf, en daardoor stel ik mezelf constant in vraag. Dat is interessant, en gezond. In vergelijking met die verscheidenheid zie ik in Gent voornamelijk kopieën van mezelf rondlopen."

Wat stoot jullie af in de hoofdstad?

De Roo: "Brussel benut zijn potentieel niet genoeg. Als ik in Amsterdam of Kopenhagen kom, besef ik pas: fuck, hier zijn wél fietspaden. En: o, hier wordt níét overal dubbelgeparkeerd. Toevallig liep ik dit weekend Brussels minister Pascal Smet tegen het lijf. Ik begon te klagen: 'In heel Brussel is er geen enkel zwembad open na de werkuren!' - 'Dat weet ik. Dat is een frustratie, maar dat zit bij de gemeentes.' Negentien fucking gemeentes die er allemaal een eigen zeg in hebben. Het is soms niet te schatten hoe archaïsch het hier verloopt.

"Ik heb de indruk dat er de komende jaren nog veel meer mensen naar Brussel zullen verhuizen, dat de verstedelijking alleen maar zal toenemen. En ik weet niet of we daar ooit klaar voor zullen zijn."

Op de recentste plaat van Black Box Revelation, de groep van je verloofde Jan Paternoster, staan enkele songs die heel duidelijk over jou gaan. Welke van die odes hoor je het liefst?

De Roo: (twijfelt) "'Tattooed Smiles' is een zalig nummer, maar ik denk niet dat de mensen dat per se als een ode aan mij zien. Het blijft zo'n beetje vaag over wie het gaat, en zo is het goed. Ik loop er in elk geval niet graag mee te koop."

In 'Kick the Habit' zingt Jan een dertigtal keer het woord 'forever', dat dan klinkt als 'for Eva'.

De Roo: "Als je daar niet specifiek op let, is het redelijk subtiel. Zelfs Dries, de drummer, had het lang niet door."

Is er ook al een nummer aan jou opgedragen, Michèle?

Cuvelier: (lacht) "Eentje. Nu ja, Equal Idiots heeft eens iets onnozels gemaakt, toen ze nachtradio kwamen maken tijdens Music For Life. Een nummer in het Frans - van dat lelijk Kempisch Frans - over fromage, baguette en Michèle. Lelijk, maar heel schattig.

"Samen zijn met een muzikant: ik zou dat niet aankunnen (lacht). Ik ben met een webby, één van de Studio Brussel-webkabouters. Ik steek superveel tijd en energie in mijn job, en dan is het fijn dat mijn lief krak hetzelfde doet met hetzelfde doel voor ogen, en dat we elkaar dus perfect begrijpen.

"Ik herinner me de dag dat Mac Miller stierf. Het was vrijdagavond toen dat nieuws ons bereikte. We zaten rustig thuis, en - baf! - onmiddellijk schoten we allebei in werkmodus. (Denkt na) Wellicht gaan er nu bij psychologen en relatietherapeuten twintig rode lampjes branden, maar voorlopig vinden we het nog allebei fijn."

Vorige week was het Valentijn. Feest?

De Roo: "Natuurlijk niet. Waarom zouden we de liefde alleen op die dag vieren? (Twijfelt) Al besef ik dat ook die reactie een cliché is. Mijn vader zei vroeger: 'Voor mij is het elke dag Valentijn,' en dat was voor hem dan gewoon een reden om geen bloemen te moeten kopen.

"In het middelbaar vond ik Valentijnsdag wel fijn. Bij ons op school kon je dan anoniem rozen laten bezorgen bij je crush. Maar tegelijk was dat foute boel, want dan waren er altijd mensen die geen enkele roos kregen, en anderen die er acht kregen."

Je bent wel iemand die nog fanatiek in de eeuwige liefde gelooft.

De Roo: "Natuurlijk! Jan en ik gaan trouwen. Zoiets doe je niet voor 'slechts een paar jaar'.

"Maar het klopt dat ik eigenlijk al mijn hele leven iets té hard met de liefde bezig ben. Al op mijn 16de was ik op zoek naar de ware. Terwijl ik toen nochtans beter gewoon wat in het rond had gemuild. Eens proeven van wat er op de markt te vinden was.

"Ik ben een intens persoon. In het leven, en dus ook in de liefde. Ik kan alleen maar iemand graag zien als het volle bak kan."

Opstaan met Studio Brussel Studio Brussel, elke werkdag, 06.00.

Copyright Humo.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234