Zondag 18/08/2019

DM Zapt

Iedere conversatie in ‘Succession’ is van een loden beladenheid

Brian Cox als pater familias en tragische koningsfiguur Logan Roy in ‘Succession’. Beeld AP

Ronald Meeus zet deze week de blik op oneindig. Vandaag: de koningsdrama’s in Succession en The Loudest Voice .

Er zaten bloed, copulatie en vuurspuwende draken in Game of Thrones, maar de ware reden waarom kijkers acht seizoenen lang bleven afstemmen op die reeks zat hem eerder in de konkelarijen tussen de clans van het fantasyrijk Westeros. Dat was best amusant voor zolang het duurde. Maar als u graag écht een modern koningsdrama wilt zien, moet u eerder bij de HBO-serie Succession zijn, die zopas haar tweede seizoen aanvatte op Play More.

Ook de eerste aflevering van jaargang twee zit weer vol van de vlijmscherpe zinsneden waarmee de personages constant dwars door elkaars ziel priemen, ook al hebben ze een nauwe familiale band met elkaar. De op zich al erg complexe verhoudingen tussen de telgen van het Roy-geslacht, waarbij de vier volwassen kinderen niet eens hun eigen ouwe (mediamagnaat Logan Roy, vertolkt door Brian Cox) in vertrouwen kunnen nemen, worden meer dan ooit op de proef gesteld door het ternauwernood vermeden verraad van oudste zoon Kendall (Jeremy Strong) eind vorig jaar. Waardoor de inzet nu voor iedereen hoger is dan ooit.

Iedere conversatie in Succession is van een loden beladenheid. En ieder personage dat opdraaft in de krabbenmand boven mediaconglomeraat Waystar Royco sleept zijn eigen unieke categorie van tragiek met zich mee, versluierd achter hebzucht en hybris. Maar de meest tragische figuur blijft in veel opzichten Logan Roy zelf. In zijn pogingen om zijn nageslacht te beschermen tegen de lelijkheid van de macht, terwijl hij ze tegelijkertijd voor veel minder vol aanziet dan zichzelf, toont Roy zich als een moderne King Lear: een patriarch die met ijzeren klauw regeert over zijn rijk én zijn gebroed.

Een bijna onherkenbare Russell Crowe als Roger Ailes in 'The Loudest Voice'. Beeld Showtime

Het toeval wil dat er op datzelfde Play More nog een andere reeks loopt waarin een navrante machtsfiguur met een Shakespeariaanse grandeur de plak zwaait: in The Loudest Voice neemt de in een epische fatsuit gepropte Russell Crowe de rol van Roger Ailes op zich, de Amerikaanse tv-exec die in de tweede helft van de jaren 90 conservatieve nieuwszender Fox News opstartte, en twee jaar geleden zelfmoord pleegde na zware beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag jegens zijn vrouwelijke medewerkers. De Ailes die in de Showtime-minireeks wordt geportretteerd is eerder een Henry II: een ma­chi­a­vel­lis­tische heerser die aan verscheidene touwtjes van de macht trekt, van het gebruiken van Fox News als publicitaire stormram tot zijn onderhuidse politieke invloed op voormalig vicepresident Dick Cheney.

Opvallend is ook dat The Loudest Voice – al zit Ailes wel een paar echelons onder de Roys in de pikorde – min of meer dezelfde setting heeft: die van de top van een Amerikaans mediabedrijf. Waarmee tv-makers nog maar eens een diepe fascinatie laten zien voor de cenakels die zich een paar etages boven hun eigen kop bevinden. Zouden de machinaties van de macht op dat niveau voor hen even hermetisch en opwindend lijken als de machtsspelletjes van de Britse adel die vier eeuwen geleden het mecenaat van schrijvers als Shakespeare opnam?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden