Woensdag 15/07/2020

Recensie

Hydrogen Sea stelt debuutplaat voor: Snoezig flirten met de nacht

Het Brusselse duo Hydrogen Sea hield zijn eerste album 'In Dreams’ boven de doopvont in de Beursschouwburg. Wij hoorden een band die barst van het potentieel maar nog niet weet hoe je een vuist maakt.

David Lynch. 'Mulholland Drive’. Daar dachten we aan toen zangeres Birsen Uçar roerloos in het midden van het podium verscheen onder vaalblauw spotlicht waarvan het schijnsel haar kapsel heel even peroxideblond kleurde. Toegegeven, de Lynchreferentie is gemakkelijk, maar dit soort unheimische clubsfeertjes vind je nu eenmaal minder snel bij pakweg Kubrick of Cronenberg. Bovendien is 'In Dreams' ook een liedje van Roy Orbison dat in in de Lynch-classic 'Blue Velvet' op creepy wijze werd geplaybacked door acteur Dean Stockwell. Check het en huiver!

Aan weeë dromerigheid geen gebrek bij Hydrogen Sea. Uçars hypnotiserende Lolitageneuzel liet zich vervlechten met de dikke ambientwalm die Pieterjan Seaux, de andere helft van Hydrogen Sea, uit zijn keyboard joeg. Analoog synth-gebrom en digitale beats werden in de Beursschouwburg subtiel aangevuld met live-drums.

Nog meer film -en televisiereferenties? De soundtrack van Nicolas Winding Refns 'Drive’ of, recenter, de muziek voor de Netflix-serie 'Stranger Things’. Schaduwrijke klanken. Het geluid van verleiding en van verboden lusten.

Eén kanttekening bij die sfeerschepperij: voor een band die zo graag koketteert met haar liefde voor de nacht (zoals we uit menig interview mochten opmaken) doet Hydrogen Sea opvallend aaibaar aan. Snoezig bijna. Is het de lijzige, donzige zangstem van Uçar? Of zijn het de egale klanken van Seaux? Hun sounds wringen net niet genoeg om de nachtelijke dreiging ten volle te vatten. Wat meer weerbarstigheid zou hun songs boeiender maken. Uçar mocht dan wel "Take me to the darkest place you know” zingen in 'Only Oleanders’, in de Beursschouwburg waanden we ons toch vaker in een knusse Starbucks-sofa dan in een van wolvengehuil doordrongen spookbos.

Nu ja, hun boreling is nog pril en onervaren. Laat de Hydrogen Sea-sound wat kilometers vreten en misschien bloeien de songs gaandeweg open. Wie weet ontpoppen ze zich tot een grilliger variant die een tweede album wat doorwrochter en venijniger maakt.

Uçar en Seaux etaleerden vooral veel potentieel in Brussel. Zij beschikt over de flair van een heuse indiekoningin maar worstelt nog met haar podiumprésence: hoe rijmt ze haar hang naar nachtelijk mysterie met het demystifiërende aura van de girl next door? Hij toonde zich een goede producer maar snoert zijn klankenarsenaal soms te strak in, waardoor we spierkracht misten.

Voor een platenfirma moet het een koud kunstje zijn deze band aan het Vlaamse poppubliek te slijten. Hydrogen Sea grossiert in traag, ijl, melancholisch en zweverig-groovy, een mélange die sinds Oscar & The Wolf grote sier maakt in ons land.

Bovendien hoeft niet alleen de jongste generatie te zwichten voor 'In Dreams’. Zijn ambient-achtige, sacrale songs herbergen echo’s van Cocteau Twins en Laurie Anderson. Wie bovendien met de triphop van de jaren negentig opgroeide, zal zich Sneaker Pimps en Smoke City herinneren. En probeer eens naar 'Is Jesus your pal?’ van GusGus te luisteren zonder aan Hydrogen Sea te denken.

Dat Hydrogen Sea voor een heldere, rechtlijnige update van bovengenoemde stijlen opteert, zal de band geen windeieren leggen, zeker niet in een muziekindustrie waar rechttoe-rechtaan de norm is geworden.

We keken niet verbaasd op toen het Brusselse duo op de Beursschouwburgzolder een cover van 'Wandering Star’ bracht, een klassieker van Portishead, de moeder aller triphopbands. Niet onaardig, maar wel een erg voor de hand liggende keuze, niet?

Gelukkig zagen wij ook een band die vaardig met weemoed boetseert. Uçars stemkleur twijfelde elegant tussen blauwig en roodgloeiend, Seaux voelde zich niet te beroerd om nu en dan potige downtempo af te wisselen met compacte dancebeats.

"To the end I will follow you”, klonk het in het broze 'End Up’, een schattige knieval voor een geliefde. Als het pintjesdrinkende publiek achterin de zaal iets minder rumoerig was geweest, had die song zijn impact keurig kunnen uitspelen.

Zo, en nu de baan op om wat meer maturiteit te kweken. Als Hydrogen Sea in de toekomst ook wil scoren in het buitenland zal er hoedanook aan de formule moeten worden gesleuteld, productioneel en songtechnisch. De liedjes mogen minder vlak en kabbelend klinken, de zangmelodieën mogen gevarieerder, de dynamiek mag rijker zijn.

Alle ingrediënten zijn aanwezig en het compositorisch talent spreekt boekdelen. Wij hopen op een felle hink-stap-sprong.

Gezien op 16 september in de Beursschouwburg, Brussel.
'In Dreams’ is nu uit op Unday.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234