Zaterdag 11/07/2020

Boeken

Huismoederporno van 'Maestra', de nieuwe 'Fifty Shades of Grey'?

Lisa Hilton, auteur van 'Maestra'.Beeld Daily Mail

Erotische thrillers zijn in. Na Fifty shades of Grey lezen we volgens boekenkenners binnenkort massaal Maestra ('bazin'). De formule doet zijn werk: "Vrouwen hebben ook in het echt steeds meer de touwtjes in handen."

Maestra kreeg in de Britse en Amerikaanse pers al de titel van sexyste boek van het jaar - ja, nog sexyer dan Fifty Shades of Grey, de trilogie die heel wat vrouwen een tijd geleden zonder schroom in huis haalde. Het boek maakt dan ook gebruik van dezelfde simpele, maar effectieve cocktail.

Judith Rashleigh, overdag assistente in een veilinghuis en 's nachts barvrouw, wordt ontslagen nadat ze fraude ontdekt. Een van haar barklanten lokt haar mee naar de Franse Rivièra, waar ze moet zien te overleven tussen de jetset. Allergisch aan daten en relaties, stort ze zich maar al te graag op de wilde seksfeestjes van the rich and famous. En intussen neemt Judith wraak op iedereen die haar ooit onderschatte.

Taboe?

Voor de ene zijn de expliciete seksscènes in Maestra een vreselijk taboe, volgens de andere vormen ze eindelijk het betere werk na de huismoederporno van Fifty Shades of Grey.

"Ik zeg niet dat het een fantastisch boek is," vertelt schrijfster Lisa Hilton (40), "maar in Fifty Shades wordt pas gesekst na honderd pagina's." Maestra zet op pagina twee al meteen de toon met de eerste seksscène, waarvoor schrijfster Hilton 'op onderzoek' ging in Parijs. Zelf kostte het haar - als alleenstaande moeder na slechts een zomertje schrijven - tientallen pogingen voor ze haar boek aan de man kreeg, maar op dat marketingverhaal speelt uitgeverij Zaffre nu gretig in.

De vergelijking met Fifty Shades zal Hilton geen windeieren leggen: bied consumenten het verhaal aan als een succes, en de verkoop loopt vanzelf, weet cultuursocioloog aan de Universiteit Antwerpen Walter Weyns. "In dit geval werkt de aankoop van zo'n boek identificerend, waarbij het boek als gadget dient: 'Kijk eens wat ik durf te kopen. Ik ben mee met mijn tijd.'"

De identificatie met het hoofdpersonage is meteen ook de reden waarom lezeressen dergelijke fictie zullen blijven kopen, goed geschreven of niet: "Noem het een symptoom van de verschuivende machtsbalans tussen mannen en vrouwen. In vroegere maatschappijen was de vrouw ondergeschikt, nu doen de genderverschillen er niet meer toe. Dit literaire genre kondigt dat fenomeen aan met de rol die de hoofdrolspeelster krijgt toegediend: zij heeft de touwtjes in handen. Dat soort vrijgevochtenheid vinden we meer en meer terug in onze maatschappij en vertaalt zich in een boekenkeuze."

Maestra, waarvan de filmrechten al verkocht zijn, werd al vertaald in twintig talen. Bij ons verschijnt het boek op 21 april.

Beeld kos
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234