Zaterdag 07/12/2019

Huffington Post

Huffington scoort al tien jaar

Beeld UNKNOWN

"The Huffington Post" blaast tien kaarsjes uit. Het nieuwsmerk dat meer dan honderd miljoen unieke bezoekers per maand trekt, begon als blogsite. Arianna Huffinton is al een decennium de drijvende kracht. "Haar recept werkt."

Gisterenavond kleurde de tip van The Empire State Building in New York helemaal groen. Aanleiding is het tienjarig bestaan van The Huffington Post, ooit geboren als opiniërende nieuwssite, maar nu uitgegroeid tot een van de belangrijkste digitale nieuwsmerken van de Verenigde Staten. Het was dan ook vol trots dat Arianna Huffington, die aan de wieg stond van HuffPo, een foto van de iconische wolkenkrabber op haar Twitter- en Facebookprofiel deelde.

Het succes heeft The Huffington Post te danken aan de zakenvrouw die Huffington is. Ze werd geboren als Arianne Stassinopoulos in Athene, maar trok op haar zeventiende naar de universiteit van Cambridge om er economie te studeren. Na een huwelijk met oliemagnaat en Republikeinse politicus Michael Huffington besloot ze het in de politiek te wagen, al zorgde een verhuis naar Los Angeles voor nieuwe politieke inzichten. Ze ging als onafhankelijk kandidaat voor het gouverneurschap van Californië, maar moest de duimen leggen tegen Arnold Schwarzenegger.

Huffington zei de politiek vaarwel en waagde zich in de wondere wereld van het web. In 2005 werd The Huffington Post geboren, een links-liberale site die veel aandacht besteedde aan opinie en blogs en nieuws van verschillende bronnen deelde en herwerkte. "Het begon als een blogsite, opgehangen aan een sterke persoonlijkheid met middelen", legt onderzoeker Ike Picone (VUB), specialist nieuwsmedia bij onderzoeksgroep SMIT, de succesformule van The Huffington Post uit. "Bovendien heeft ze veel mensen kunnen overtuigen om voor haar te komen schrijven."

Verraad

Politici als Hillary Clinton en Barack Obama schreven al bijdragen die op The Huffington Post gepubliceerd werden. "Maar ook minder bekende mensen met een heel sterke mening boden hun content gratis aan aan HuffPo om mee te zijn met het verhaal. Een recept dat online goed werkte, zo blijkt." Al in 2006 belandde Huffington in de top 100 van machtigste personen, jaarlijks opgesteld door het magazine Time. In 2008 werd The Huffington Post door The Observer uitgeroepen tot de invloedrijkste blog.

In 2011 kocht internetgigant AOL The Huffington Post op voor 230 miljoen euro. Arianna Huffington kwam aan het hoofd te staan van de Huffington Post Media Group, die naast de nieuwswebsite ook alle andere media-initiatieven van AOL onder haar vleugels kreeg. De overname leverde Huffington ook bakken kritiek op. De bloggers, die jarenlang zonder enige vergoeding bijdragen hadden geschreven voor de nieuwswebsite, voelden zich verraden.

Nederlandstalig

Maar The Huffington Post groeide door de overname onverminderd voort. Het bereik steeg omdat de nieuwssites van AOL werden opgedoekt, en er kwamen ook extra middelen vrij. In een mum van tijd werden er lokale dochterafdelingen van het nieuwsmerk gesticht in Canada en Het Verenigd Koninkrijk, waar onder anderen ex-premier Tony Blair en komiek Ricky Gervais voor het medium schreven. In Parijs werd Le Huffington Post gelanceerd, onder leiding van Anne Sinclair, de ex-vrouw van Dominique Strauss-Kahn en gewezen politiek journaliste bij de Franse zender TF1. Tegen deze zomer zal The Huffington Post actief zijn in 15 landen, in 10 verschillende talen.

Of er binnenkort ook een Nederlandstalige dochterwebsite aan zit te komen? "Mogelijk in een volgende expansiefase, na 2014", zei Jimmy Maymann, CEO van The Huffington Post, in 2013 in een interview met De Tijd. Maar voorheen was het taalgebied te klein om commercieel interessant te zijn. "Begrijpelijk", zegt VUB-onderzoeker Picone. "Bovendien zou na marktonderzoek al snel duidelijk worden dat het twee verschillende markten zijn." De Huffington Post zit er dus niet aan te komen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234