Dinsdag 10/12/2019

Review

Howling: silhouetten in het donker

Ry Cuming van Howling. Beeld Alex Vanhee

Een Australische singer-songwriter, een Duitse deephouse-producer en een drummer wandelen een festivaltent binnen. 't Zou het begin kunnen zijn van een grap waarbij je de punchline al van ver aan ziet komen, maar dat was gewoon de realiteit bij Howling.

Zanger Ry Cuming en knopjestovenaar Frank Wiedemann presenteerden - samen met een derde vriend die de maat aangaf - een spookachtige vorm van electronische folk, waar digitale beats overheen werden geplakt. De muziek heel precies omschrijven is geen sinecure, maar als je de donkere, zelfs wat claustrofobische sfeer van Radiohead's 'Everything In It's Right Place' kent - een nummer dat ze vandaag ook coverden, trouwens - kom je toch al aardig in de buurt.

Het podium was een donker hol waar het silhouet van de muzikanten enkel werd opgeklaard door twee subtiele streepjes wit licht, maar dat paste dus uitstekend bij de sombere songs zoals ze die eerder dit jaar op 'Sacred Ground' hadden verzameld.

Niet dat het publiek zomaar meestapte in hun trip. De warmte en het tijdstip zorgde ervoor dat de meesten het aanvankelijk liever maar wat aankeken, maar op de duur slaagde Howling er toch in om een nachtclubsfeer te scheppen.

Dat op het podium niemand in het bijzonder werd uitgelicht, zorgde ervoor dat alleen de muziek zélf centraal stond. Hypnotiserend, mysterieus... de groep was het allemaal. Al had een minder afstandelijke presence geen kwaad gekund.

Frank Wiedemann. Beeld Alex Vanhee
Howling. Beeld Alex Vanhee
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234