Maandag 18/11/2019

Recensie

‘Hors normes’: soepel omspringen met de regels ★★☆☆☆

Hors Normes Beeld rv/Carole Bethuel

De regisseurs van Intouchables overtuigen niet met hun kijk op de onderkant van sociale actie in Parijs.

Waarom rijken de sociaal bewogen films van Ken Loach onweerstaanbaar naar het hart? Omdat ze geregisseerd zijn door een man met een visie. Niet alleen op zijn onderwerp, maar ook en vooral op wat een film moet zijn: visueel, narratief, wat het acteerspel betreft, enzovoort. Regisseurs die denken dat een aangrijpend maatschappelijk onderwerp voldoende is om tot overtuigende sociale cinema te komen, dwalen. Eric Toledano en Olivier Nakache doen er met Hors normes alles aan om tot deze laatste categorie te behoren.

Noodremmetjetrek

Malik en Bruno buigen zich over jongeren die door de Franse staat aan hun lot worden overgelaten. De twee, de ene moslim en de andere jood, zijn vrienden en hun verenigingen helpen elkaar waar mogelijk. Malik probeert jongeren uit quartiers chauds of gebroken gezinnen een toekomst te geven, Bruno tracht mensen met een zware autismestoornis in te schakelen in het maatschappelijk leven, zoals Joseph die als hij met de voorstadstrein Parijs binnenrijdt steevast aan de noodrem gaat hangen.

Bruno krijgt de sociale inspectie op zijn dak omdat hij een pak regels niet naleeft. Wat hij niet eens ontkent. Hij doet het omdat het niet anders kan. Daarenboven sturen verschillende overheidsinstanties of medische hulpverleners ‘hopeloze’ gevallen naar hem, net omdat hij zo soepel met die regels omspringt.

Hors normes heeft het hart op de juiste plaats. Helaas heeft het regisseursduo geen oog voor een coherent verhaal en rijgt het de scènes als losse kralen aan elkaar. De personages komen daardoor amper tot leven, al heb je nooit het gevoel dat het aan de acteurs ligt. Aan de debetzijde staat tevens de visuele laissez aller-aanpak van Toledano en Nakache die een documentairestijl moet suggereren maar onecht overkomt. Misschien was een documentaire een betere vorm geweest om dit onderwerp te benaderen dan een brok fictie. Stéphane Benhamou en Daoud Tatou, die model stonden voor Malik en Bruno, hadden in elk geval een betere film verdiend.

Vanaf 23/10 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234