Dinsdag 07/07/2020

Horrorfilm ‘The Prodigy’: tjokvol clichés, toch verrassend

'The Prodigy'.Beeld rv

Wat als je 8-jarige oogappel Oud-Hongaars brabbelt in zijn slaap en moordneigingen heeft? The Prodigy zit vol met frustrerende horrorclichés en voorspelbare jump scares, maar weet ironisch genoeg toch nog te verrassen.

Voor getrouwd stel Sarah (Taylor Schilling) en John Blume (Peter Mooney) gaat er een hardnekkige kinderwens in vervulling wanneer hun zoontje Miles ter wereld komt. Miles (Jackson Robert Scott) blijkt extreem intelligent te zijn en ontwikkelt zich sneller dan zijn leeftijdsgenoten, maar vrienden maken lukt hem niet. Met de jaren begint hij zich steeds vreemder te gedragen en op achtjarige leeftijd zien we een Miles die soms liefdevol en schuchter is, en dan weer uitzonderlijk wreed en gewelddadig. Sarah en John zitten met de handen in het haar en gaan op zoek naar de oorzaak van zijn ‘ziekte’.

(Lees verder onder de video)

Scherpe voorwerpen

Net als veel van zijn genregenoten gebruikt The Prodigy graag onnodig bombastische jump scares om het ondergoed in de zaal vochtig te houden. Al heeft de film die toeters en bellen vaak niet nodig. Regisseur Nicholas McCarthy slaagt er regelmatig in om een bijna tastbare spanning te creëren. De beelden zijn sfeervol genoeg om je in te verliezen, de muziek — of het gebrek daaraan — houdt je alert, en bepaalde scènes zijn zonder meer zenuwslopend.

Voor dat laatste valt de eer ook zeker te beurt aan de acteurs. Kindacteur Scott — die vorig jaar nog een monsterclown in de ogen keek — komt hier en daar lachwekkend over als zoonlief Miles, maar is verontrustend eng wanneer het telt. En Orange Is the New Black-actrice Schilling is overtuigend als de verscheurde moeder die het ene moment spelletjes speelt met haar zoon, om meteen daarop doodsangsten uit te slaan.

The Prodigy kan lachwekkend melig zijn en maakt gretig gebruik van luie horrorclichés die het niet eigenlijk niet nodig heeft. Maar een handvol sterke acteerprestaties en rilmomenten houden de voorjaarsfilm nipt overeind. In de categorie ‘enge kinderen’ kruipt The Prodigy niet onder je huid zoals pakweg Hereditary dat deed, maar 8-jarigen met scherpe voorwerpen mogen voorlopig toch uit de buurt blijven.

Vanaf 27/3 in de zalen.