Maandag 06/07/2020

Moslima op cover

Hoofddoek geen kopzorg bij 'Flair'

Sarah Dimani showt haar outfits al langer op Instagram, en met succes. Dat was Flair niet ontgaan.Beeld Flair

Flair zet deze week een moslima mét hoofddoek op de cover. Een primeur voor Vlaanderen. Geen bewust statement, wel een poging om te laten zien dat bij Flair ook gewone vrouwen de cover kunnen halen. 'Eigenlijk is het triest dat we anno 2015 nog opkijken van een covermodel met hoofddoek.'

Het was even schrikken toen Sarah Dimani (21) deze week bij de krantenboer binnenliep en zichzelf op de cover van Flair zag staan. Dimani is wat in vaktermen een 'mipster' heet, een moslima met oog voor alles wat hip, trendy en fashionable is. De garderobes die ze samenstelt, laat de studente grafische vormgeving onder de nickname saraahdii op Instagram aan de wereld zien. Met steeds groter succes. Dimani heeft ondertussen bijna 60.000 fans die dagelijks haar modetips checken. Logisch dus dat de redactie van Flair bij haar terechtkwam voor een reportage over het mipsterfenomeen.

Samen met twee andere meisjes mocht Dimani haar verhaal doen, met bijbehorende foto's natuurlijk, maar van de cover was toen nog geen sprake. "Ik wist van niets. Tot ik de winkel binnenstapte." Dat ze, met hoofddoek, op de cover staat, vindt ze een belangrijk signaal. "In donkere tijden waarin moslims bekritiseerd en geviseerd worden, is dit een zeldzaam lichtpuntje."

De 'moslimcover', nog geen twee weken na de aanslagen in Parijs, is inderdaad perfect getimed. "Toeval", reageert Flair-hoofdredacteur Frederik De Swaef. "Onze coverproducties worden weken op voorhand gepland." Wat niet betekent dat er op de redactie van Flair niet even is stilgestaan bij de symboliek van hun coverbeeld. De Swaef: "We hebben getwijfeld of we het wel moesten doen. Maar uiteindelijk hebben we onze planning niet omgegooid. We moeten terroristen niet laten bepalen wat wij op de cover brengen."

Een statement over de islam en hoe we daar in Vlaanderen mee omgaan, moeten we in de mipstercover dus niet zien. Al krijgt de foto, alleen al door de timing, sowieso een extra laag. "We laten zien dat de gemiddelde moslima niet zoveel van het gewone Vlaamse meisje verschilt. Net als andere meisjes zijn ook moslima's vooral bezig met de vraag of de kleur van hun hoofddoek wel bij de rest van hun outfit past. Niet met het ineenknutselen van bommen."

Beeld RV

Lange weg af te leggen

Maar dat is dus niet de reden waarom Sarah deze week op de cover staat. De Swaef: "We kiezen er bij Flair bewust voor om niet alleen modellen met perfecte maten op te voeren. Ook gewone vrouwen kunnen onze cover halen. De foto van Sarah is daarvan het beste bewijs."

Al speelt ook een meer mercantiele reden mee, geeft de Flair-hoofdredacteur toe. "We zetten met Flair zwaar in op digitaal. Onze website bereikt steeds meer lezeressen. Als je dan de kans krijgt om een meisje op te voeren dat in die onlinewereld een begrip is, mag je die niet laten liggen." En of dat meisje in kwestie dan een hoofddoek draagt of niet, is eigenlijk bijzaak. "Het verwondert me dat daar anno 2015 nog zoveel om te doen is", zegt De Swaef.

"Dat nu pas voor het eerst een meisje met een hoofddoek de cover van een mainstreamblad haalt, bewijst dat we in Vlaanderen nog een lange weg af te leggen hebben", vindt Wouter Van Bellingen, die aan het hoofd van het Minderhedenforum staat. "In de Angelsaksische wereld is een hoofddoek allang geen issue meer."

Van Bellingen weet waarover hij spreekt. Toen hij in 2007 tot schepen verkozen werd in Sint-Niklaas, was hij, als eerste schepen met een kleurtje, ook even wereldnieuws in Vlaanderen. "En dat terwijl in de ons omringende landen toen al veel langer mensen met een kleur bestuursfuncties bekleedden."

De oorzaak voor die achterstand zoekt Van Bellingen bij de gesloten netwerken waaruit de Vlaamse maatschappij bestaat. "Het is hier nog altijd mogelijk om een hele carrière lang, van de eerste schooldag tot het pensioen, nooit in contact te komen met minderheidsgroepen." Al komt daar stilaan verandering in. "In de grote steden hebben nu al heel wat jongeren een migratieachtergrond. De vluchtelingencrisis zal die evolutie nog versnellen. Binnenkort zitten ook in elke dorpsschool kinderen met een kleur."

Beeld RV

Commerciële logica

En dus zullen we ook steeds vaker kleur op de cover van tijdschriften zien. "Puur commerciële logica", zegt Van Bellingen. "Die doelgroep wordt te groot om nog langer links te laten liggen."

Al is het nog afwachten of de moslimcover van Flair een verkoopsucces wordt. De Swaef heeft daar alvast alle vertrouwen in. "Wie de foto niet leuk vindt, kan Flair nog altijd kopen voor de gratis lippenstift die je er deze week bij krijgt."

Beeld RV
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234