Maandag 20/01/2020

Hollywood ziet goud in bijbelse verhalen

In de ideale wereld bereiken de komende bijbelfilms een vergelijkbaar niveau als 'The Passion of The Christ' van Mel Gibson uit 2004. Beeld PHOTO_NEWS

Binnenkort wordt u overspoeld door epische verfilmingen van bijbelse verhalen. Hollywood heeft geld geroken sinds het megasucces van de vijfdelige reeks 'The Bible' op tv-zender History Channel. Nu Cain en Abel, Noah en andere Mozessen nog verkoopbaar maken in niet-christelijke landen.

Zitten zeker in de pijplijn: een film over de ark van Noah met Darren Aronofsky ('Black Swan') aan de regie, twee Mozes-films (met vermoedelijk Ang Lee en/of Ridley Scott als regisseurs) en een Cain en Abel-verfilming van Will Smiths productiebedrijf. Het lijken opnieuw de jaren 50 en 60, toen bijbelse thema's ook schering en inslag waren: 'The Ten Commandments', 'Solomon and Sheba', 'David and Bathsheba', ... Hoewel ze niet allemaal even geslaagd waren, domineerden ze toch de box office.

De interesse in Hollywood is recentelijk weer aangewakkerd toen de serie 'The Bible' op het Amerikaanse History Channel een waanzinnig succes bleek. Dat heeft bij heel wat Amerikaanse filmproducenten een lichtje doen branden, in een land waar ongeveer drievierde van de mensen christelijk is.

Superhelden
Toch hebben de filmbonzen ook af te rekenen met een stevige spreidstand. Immers, een al te christelijk verhaal dat in de VS aanslaat, is vermoedelijk een vogel voor de kat in minder- of niet-christelijke landen. Maar al te ver afwijken van het bijbelse verhaal kan dan weer voor onaangename heisa zorgen bij de christelijke gemeenschap. Bij 'Noah' heeft het verhaal bijvoorbeeld een politieke 'global warming'-plot gekregen, een draai die de religieuze kijkers misschien zou kunnen afschrikken.

Een andere optie is om de 'superheldenkaart' te trekken, een filmgenre dat de laatste jaren hoogtij vierde, maar wat op haar retour is. Maar omdat de bijbelse verhalen best wat grootsheid, actie en heroïek bevatten, zouden zij een vergelijkbaar publiek kunnen aanspreken. In de ideale wereld bereiken de komende bijbelfilms een vergelijkbaar niveau als 'The Passion of The Christ' van Mel Gibson uit 2004. Die bracht wereldwijd, ook in overwegend niet-christelijke landen, 600 miljoen dollar (460 miljoen euro) op.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234