Vrijdag 10/04/2020

Recensie Le confessioni

Holle aanklacht tegen geldhonger

Beeld rv

Dankzij een reeks meeslepende politieke thrillers kende de Italiaanse cinema in de jaren 70 een creatieve hausse. Het genre is sinds enkele jaren opnieuw verantwoordelijk voor een handvol Italiaanse topfilms, zoals Il divo en Suburra. Roberto Andò (Viva la libertà) wil zich met Le confessioni in deze hernieuwde traditie inpassen, maar ontbeert een helder scenario en de stijlvastheid om daarin te slagen.

De G8 vergadert samen met de IMF-voorzitter in een afgelegen hotel. Ze hebben een schrijfster, een verlopen muzikant (Johan Heldenbergh die weinig schermtijd krijgt) en een kartuizer­monnik uitgenodigd om zich bij hen te voegen. Een moord schrikt de bijeenkomst op. Als blijkt dat de overledene vlak voordien gebiecht heeft bij de kloosterling, bemoeilijkt dat de zaak.

Tegen de achtergrond hiervan tackelt Andò de corrupte houding, het gebrek aan mededogen en de demonische geldhonger bij de G8, maar zijn aanklacht klinkt hol, want simplistisch en gespeend van een diepgaande poging tot inzicht in de materie. Daarnaast wordt het thriller­element ook almaar warriger.

Nu ja, een topregisseur kan zelfs een zwak scenario overstijgen, maar ook hier valt Andò door de mand: met vernuftige spielereien houdt hij aanvankelijk de schijn op, maar door de banale mise-en-scène van de meeste dialoog­scènes valt hij onherroepelijk door de mand.

Gelukkig is er nog de weergaloze Toni Servillo als de (bijna) zwijgende monnik.

Le confessioni
Politieke thriller