✦BoekennieuwsBoeken
Hoge oplages voor Stefan Hertmans
Het nieuwe boek van Stefan Hertmans, het onder veel mediagedruis gelanceerde De opgang, raakt een gevoelige snaar bij de Vlaamse lezer. De eerste druk van 20.000 exemplaren is al bijna uitverkocht. Uitgever De Bezige Bij legt nu al een tweede druk van 10.000 exemplaren op om de vraag bij te houden. De opgang speelt zich af in het vroegere huis van Hertmans in het Gentse Patershol, waar hij bijna 20 jaar woonde. Kort na zijn vertrek ontdekte hij dat er een voormalig SS-man woonde, vader van geschiedenisprofessor Adriaan Verhulst.
McDonald’s sponsort Kinderboekenweek
Wenkbrauwengefrons in Nederland: de hamburgerketen McDonald’s blijkt de nieuwe partner te zijn van de Kinderboekenweek, zo maakte de Stichting CPNB (Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) bekend. Bij een Happy Meal krijgen kinderen geen speelgoed meer maar wél een boekje tijdens de Kinderboekenweek, die nog tot 11 oktober loopt. “Ontlezing is een groot probleem en dus moeten we uit een ander vaatje gaan tappen om te zorgen dat mensen weer leesplezier krijgen”, zo luidt het. Wekelijks komen er drie miljoen mensen bij McDonald’s, hoofdzakelijk families met kinderen.
Nieuwe uitgeverij Alfabet zorgt voor schokgolfje
Een opmerkelijke demarche van uitgever Arend Hosman, nu uitgever bij Thomas Rap. Hij start de volstrekt nieuwe uitgeverij Alfabet Uitgevers, met zowel kwalitatieve non-fictie als fictie. Hosman was bij Rap verantwoordelijk voor opvallende successen met auteurs als Yuval Noah Harari, Stephen Fry en Selma van de Perre. De kans is groot dat belangrijke namen mee de overstap maken en dat Rap, onderdeel van De Bezige Bij, leegloopt. Hosman neemt zijn redacteurs mee en brengt Alfabet onder in het VBK-concern.