Zaterdag 07/12/2019
Will Smith scoort tegenwoordig op YouTube met een eigen kanaal. Beeld RV

DM ZAPT

Hoe Will Smith een tweede adem vond op YouTube

In DM ZAPT zet de redactie van De Morgen de blik op oneindig. Vandaag: Thomas Smolders over hoe Will Smith een tweede adem vond op YouTube.

Dit is het verhaal over een Hollywood-ster wiens leven op zijn kop werd gezet. Ik zou graag hebben dat je er een minuutje voor uittrekt en daar even gaat zitten, want ik vertel je alles over hoe Will Smith de verse prins van YouTube is geworden.

Toegegeven, de intro hierboven klonk vooral in ons hoofd grappig, maar al wie als tiener de jaren 90 meemaakte, ziet meteen de referentie aan The Fresh Prince of Bel-Air. De serie die ons niet alleen leerde dat er in Los Angeles fruitsap uit champagneglazen wordt gedronken, maar de wereld ook kennis liet maken met het fenomeen Will Smith.

Al snel veroverde de hoofdrolspeler wereldwijd alle harten en cinemazalen met hoofdrollen in films als Bad Boys, Men in Black en Ali. The sky leek the limit voor Smith, maar het laatste decennium zwierf de acteur door een sukkelstraatje. Hij reeg de kleffe rollen aaneen – zelfs in een superheldenfilm als Suicide Squad was Smith stroperiger dan de honingwafel in je achterzak.

Alles veranderde afgelopen januari, toen Smith op promotour trok voor
Bright, de Netflix-film die door critici werd neergesabeld. Tijdens die reis, die hem naar São Paulo bracht, plaatste hij op YouTube wat video’s die achter de schermen gedraaid werden. Aanvankelijk voelde het wat als een verplicht nummertje voor de pr-afdeling van Netflix, maar al snel moet Smith beseft hebben dat er potentieel in YouTube zit. Zes maanden en 30 video’s later heeft de Amerikaan meer dan drie miljoen abonnees.

Zoon Jaden

Vlak na zijn start doken in gerenommeerde kranten als The Guardian analyses op. Waarom lanceert zo’n wereldster in godsnaam een YouTube-kanaal? En vooral: wat gaat hij daarop posten?

Een halfjaar later blijkt dat Smith exact weet waar YouTube-kijkers naar verlangen. Afgelikte video’s waarin hij met zijn familie – zoon Jaden wordt stilaan bekender dan papa Will – op vakantie gaat duiken, bijvoorbeeld. Of een filmpje gedraaid in de backstage vlak voor hij in Moskou tijdens de finale van het WK Voetbal moet zingen.

Wat begon met wat zelfgedraaide video’s, ontaardde in een show waar op zijn minst twee cameramannen en een team aan professionals aan meewerken. Zoals in alles wat Smith doet – naast acteren won hij ook vier Grammy Awards met zijn muziek – weet hij zich vooral te omringen met mensen die experts zijn in hun vakgebied.

Bungeejumpen

Geregeld zien we in die video’s de grappende Will Smith uit The Fresh Prince of Bel-Air opduiken. Het populairst zijn de video’s waarin Smith zijn levenslessen deelt. Een beetje sentimenteel, maar wat niet past in een superheldenfilm, blijkt het ideale kijkvoer op YouTube.

Een mens zou bijna vergeten dat Smith dit jaar 50 wordt – een verjaardag die hij in stijl wil vieren. Door te bungeejumpen. Uit een helikopter. Boven de Grand Canyon. De aftermovie is nu al legendarisch.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234