Zaterdag 31/07/2021

AchtergrondTelevisie

Hoe ‘WandaVision’ twee uiteenlopende genres met elkaar versmelt

De tv-reeks 'WandaVision' is, behalve een superheldenverhaal, ook een studie in zeventig jaar sitcoms. Beeld Marvel
De tv-reeks 'WandaVision' is, behalve een superheldenverhaal, ook een studie in zeventig jaar sitcoms.Beeld Marvel

Met de negende en laatste aflevering van ‘WandaVision’ komt er vandaag een einde aan de meest opmerkelijke reeks van dit voorjaar. De Disney+-serie is een superheldenverhaal van volbloed Marvel-pedigree, maar tegelijkertijd ook een bevlogen liefdesbrief aan het sitcomgenre op tv.

Hoe je een sitcom maakt in het Marvel Cinematic Universe? Door ten eerste het soort out of the box-denken toe te passen dat, in de strips waarop dat filmuniversum is gebaseerd, ook al leidde tot mesjogge papieren pareltjes als Eminem vs. The Punisher en Marvel’s Swimsuit Special. Disney+-serie WandaVisions bevreemdende mix tussen een superheldenverhaal en een sitcom zet dus tot op zekere hoogte een zeer lange traditie verder.

Maar wat ook helpt is dat de maker van de reeks tijdens zijn kindertijd heeft geacteerd in sitcomklassiekers als Diff’rent Strokes, Night Court en Growing Pains. “Ik ben opgegroeid in en achter sitcomdecors”, zegt Matt Shakman. En dus vond hij zichzelf de geknipte persoon om de cast en de creatieve krachten achter WandaVision aan een soort stoomcursus sitcom-maken – een “sitcom bootcamp” zoals hij het zelf noemt – te onderwerpen.

Een witz voor ingewijden: Wanda Maximoff (Elizabeth Olsen) draagt het pakje dat haar personage vijftig jaar geleden in de strips aanhad als Halloween-kostuum. Beeld Marvel
Een witz voor ingewijden: Wanda Maximoff (Elizabeth Olsen) draagt het pakje dat haar personage vijftig jaar geleden in de strips aanhad als Halloween-kostuum.Beeld Marvel

Zeven decennia pret

Wat wellicht nodig was, want het idee was dat de ploeg het maken van sitcom-afleveringen uit liefst zeven decennia onder de knie kreeg. WandaVision speelt zich namelijk – zonder te veel van de plot weg te geven – af in een idyllische realiteit waarin Wanda ‘Scarlet Witch’ Maximoff (Elizabeth Olsen) en haar nochtans in de film Avengers: Infinity War overleden lief Vision (Paul Bettany) de hoofdrol spelen in zo’n situation comedy. Maar dan wel een die per aflevering zo’n tien jaar vooruit schuift in de tijd.

Sitcoms ontstonden in de jaren 40 op de Britse televisie, maar werden pas in de fifties echt populair over de grote plas, toen gezinnen daar massaal betaalbare televisietoestellen in huis begonnen te installeren. Reeksen als I Love Lucy, met schijnbaar onschuldige gebeurtenissen (zoals misverstanden, vaak) die bij iedere aflevering de status quo van een gezellig huishoudentje doorbraken, zetten een format vast waarop vervolgens zeven decennia lang werd voortgebouwd. Van de plechtige flauwheid in de humor van de eerste aflevering tot de sarcastische vérité-toon uit de zevende, die eerder geënt was op Modern Family: het lopende seizoen van WandaVision volgde die evoluties op de voet, en vaak tot in de miniemste details.

De acteurs en de crew maakten een indringende studie van de technologie, het acteerwerk, de decors en de kostuums van klassieke sitcoms. Beeld Marvel
De acteurs en de crew maakten een indringende studie van de technologie, het acteerwerk, de decors en de kostuums van klassieke sitcoms.Beeld Marvel

Sitcom-studie

WandaVision is een studie van de sitcomgeschiedenis”, zegt cinematograaf Jess Hall. “Vooral de drie eerste afleveringen waren een uitdaging. De eerste was eerder een theateropvoering, gecapteerd met een statische camera. Maar als alles live is, moet je natuurlijk ook zorgen dat er tijdens die opname niets fout gaat. Het eindresultaat ziet er heel statisch uit, maar er zat een gigantische choreografie achter. Die technische uitdagingen zetten zich ook in de andere afleveringen door. In de tweede moesten we bijvoorbeeld meer met close-ups werken, maar wel met klassieke camera-apparatuur. En in episode drie moesten we een authentiek kleurenpalet samenstellen om de kijker terug te brengen naar de seventies. Het eindresultaat moest mooi zijn op moderne televisietoestellen, terwijl we vaak heel archaïsche technieken moesten gebruiken. Het was een uitdaging om die twee bij elkaar te brengen.”

Hall dook de archieven van filmstudio’s in om de juiste belichtingsapparatuur uit de corresponderende tijdperken te vinden, en verzamelde 47 verschillende cameralenzen – vaak specifiek voor de serie gemaakt – om de sitcom-looks precies juist te krijgen. De drie eerste afleveringen werden op pellicule gecapteerd, wat ook weer technische uitdagingen met zich meebracht. De acteurs, van hun kant, bekwaamden zich in de dramatische stijlen uit de tijdperken in kwestie. Iedere aflevering kreeg haar eigen, authentiek lijkende begintune. De productieploeg interviewde heel wat mensen die destijds de echte sitcoms maakten om de juiste accenten te leggen op gebied van technologie, decors en kostumering. Regisseur Shakman ging zelfs lunchen met de inmiddels 95-jarige sitcom-coryfee Dick Van Dyke voor tips.

“Trouw blijven aan al die verschillende tv-tijdperken bracht natuurlijk beperkingen met zich mee, maar het was net de truc om die te omarmen”, zegt Hall. “De productie van WandaVision was een ontdekkingstocht naar de waarden van het sitcom-format, zodat we daarmee een nieuwe cinematografische taal konden ontwikkelen, die op gerichte momenten natuurlijk ook de sitcomregels doorbreekt. Het is geen parodie op klassieke sitcoms: we maakten vooral ons eigen, moderne ding met technieken van weleer.”

WandaVision is te zien op Disney+

Fantheorieën bij de vleet

De voorbije acht afleveringen van WandaVision hebben de fantasie bij vele kijkers op hol doen slaan. Op het internet wemelt van het door fans ontwikkelde theorieën over het einde, waarbij de ene theorie nog gekker is dan de andere. Net zoals bij eerdere spraakmakende reeksen – van Lost over The Sopranos tot Game of Thrones – dreigt het ook hier voor sommige fans op een sisser af te lopen. De druk is dus hoog, weet ook regisseur Matt Shakman, die vreest dat niet alle verwachtingen ingelost zullen worden en fans ontgoocheld zullen zijn. “Maar dit is een verhaal over Wanda die omgaat met verlies en leert hoe dat te accepteren. Hopelijk zullen mensen de finale verrassend maar ook bevredigend vinden, en dat het onvermijdelijk aanvoelt omdat het hetzelfde verhaal is dat ze de hele tijd hebben gezien.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234