Vrijdag 30/10/2020

Achtergrond

Hoe TikTok een onbekend Zuid-Afrikaans lied tot zomerhit katapulteerde

Zangeres Nomcebo Zikode en producer, dj en brein achter ‘Jerusalema’ Master KG.Beeld RV

Het nummer ‘Jerusalema’ van de Zuid-Afrikaanse Master KG klonk tot voor kort nog onbekend in de oren. Nu is het uitgegroeid tot een ware zomerhit en gaat het bijhorende dansje de wereld rond. En ook België lijkt niet aan de hype te kunnen ontsnappen.

Toen de Zuid-Afrikaanse Master KG in december 2019 zijn nummer ‘Jerusalema’ uitbracht, hoopte hij enkel in zijn stoutste dromen dat het hem tot wereldster zou transformeren. Maar dromen bleken deze keer geen bedrog te zijn voor de 24-jarige dj en producer, want het feelgood-nummer groeide in een sneltempo uit tot dé zomerhit van 2020. 

“Jeruzalem, mijn thuis. Red me en ga met me mee. Laat me hier niet achter.” Zo luidt het merendeel van de tekst, maar dan vertaald in het Khelobedu, de taal die Master KG spreekt. Voeg daar nog moderne house-tonen aan toe en je hebt het atypisch, maar catchy gospellied dat ‘Jerusalema' eigenlijk is.

Lokale dromer

Het nummer mag dan ingezongen zijn door Nomcebo Zikode, de bedenker is wel degelijk Master KG. De artiest groeide op als Kgaogelo Moagi en woonde zijn hele leven in Limpopo, een provincie in het noordoosten van Zuid-Afrika. Op reeds tienjarige leeftijd raakte hij geïnspireerd door de ondertussen overleden Bojo Mujo, een artiest die uit dezelfde regio kwam en die het tot een bekende muziekartiest in Zuid-Afrika wist te schoppen. De jonge Master KG koesterde al snel de ambitie om in de voetsporen van zijn grote idool te treden.

“In 2013 kocht mijn nonkel me daarom een computer en leerden twee locals mij hoe ik met een softwareprogramma zelf beats kon maken”, vertelde Master KG onlangs in een interview met lokale media. Pas na twee jaar besloot de jonge muzikant dat zijn beats klaar waren voor de buitenwereld en wist hij in eigen contreien verschillende hits te scoren.

Naar een internationale doorbraak leidden zijn creaties dus niet meteen, maar in zijn thuisregio genoot Master KG wel aardig wat faam. Zo trad hij telkens op in plaatselijke cafeetjes en stroomden er genoeg inkomsten binnen waarvan de artiest zou kunnen leven. 

Langzaam maar zeker werd Master KG echter ook in andere delen van Zuid-Afrika bekend en mocht hij enkele muziekprijzen aan zijn palmares toevoegen. Wel was het tot midden 2020 wachten op internationale roem. Bovendien gebeurde dat met een nummer dat op het moment van doorbraak al enkele maanden oud was en dat in december 2019 nog naast de prijs voor lied van het jaar greep.

TikTok-boost

Het internationale succes heeft Master KG misschien wel te danken aan een groepje jongeren uit Angola. Zij maakten ‘Jerusalema’ namelijk immens populair door het nummer van een dansje te voorzien en de beelden vervolgens op YouTube te plaatsten. Met een bordje eten in de hand, een paar exotische heupbewegingen en enkele eenvoudige danspasjes, vormden de jongens en meisjes de basis voor wat later een succesverhaal zal zijn.

De aanstekelijke dansbewegingen werden dan ook opgepikt door jongeren die niets beter wisten dan het schouwspel te kopiëren. Zij plaatsten het echter niet op YouTube, maar op TikTok, de razendpopulaire muziekapp waar mensen creatieve filmpjes mee kunnen maken. Anderen besloten daarop hetzelfde te doen, waardoor het dansje én het nummer in een mum van tijd de wereld rond gingen onder de hashtag #JerusalemaDanceChallenge. 

Een tendens die Sam Jaspers van Ultratop al langer vaststelt. “Tegenwoordig merken we eigenlijk dat nummers alsmaar vaker via TikTok doorbreken. Zeker wanneer het gaat om een bij ons onbekende artiest, zoals ook het geval is bij het nummer ‘Jerusalema’. Mensen maken filmpjes en voeren bepaalde bewegingen uit en plots worden ook de bijhorende nummers bekend. In de meeste gevallen verplaatst het nummer zich daarna naar YouTube, streamingsplatformen en de radio.”

Zo gebeurde het ook bij ‘Jerusalema’, want de originele videoclip werd op YouTube ondertussen al bijna honderd miljoen keer bekeken. Het nummer verscheen in de hitlijsten van tientallen landen, en ook in België katapulteerde het vrolijke deuntje zich naar de nummer één in de ultratop. 

Coronaduisternis

En dat zal volgens Manu Lammens, muziekcoördinator van MNM, nog wel even zo blijven. “We merken bij MNM dat het genre van de Afropop het al een tijdje heel goed doet en we verwachten dat die tendens zich nog een aantal jaren zal blijven verderzetten. Bovendien is ook de periode waarin het nummer opgepikt werd ideaal. Buitenlandse, exotische nummers die in een vreemde taal gezongen worden. Dat werkt nu eenmaal in de zomer.”

Het wereldwijde succes van het dansje dient daar als levendige bewijs voor. Van jeugdbewegingen en verplegend personeel tot soldaten en politici. In alle uithoeken van de wereld kreeg het nummer al mensen aan het dansen. Hoewel de anderhalve meter voor afstand tussen mensen zorgt, blijkt de ‘Jerusalema’-hype opnieuw verbondenheid te creëren.

“Het vrolijke dansje spreekt mensen aan, en zeker in combinatie met de positiviteit en de levenslust dat het nummer uitstraalt”, zegt Manu Lammens. “Ik denk dat het dus een mooi tegenwicht biedt voor al het coronanieuws en voor de onzekere periode waarin we nu verkeren. Volgens mij hadden we daar collectief veel nood aan.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234