Zondag 28/05/2023

TikTok

Hoe TikTok een musical uit zijn mouw schudde

'Ratatouille: The Musical', op TikTok.  Beeld TikTok
'Ratatouille: The Musical', op TikTok.Beeld TikTok

Wat doe je als musicalfan die al maanden op droog zaad zit? Je slaat met wat andere creatievelingen de handen in elkaar en maakt op TikTok een online musical van een tekenfilm. Ratatouille: The Musical is het resultaat.

Larissa Celis

Stel je voor. Het doek gaat omhoog en de lichten werpen een oranjerode gloed over het donkere silhouet van Parijs in de verte. De scène speelt zich af in de drukke keuken van restaurant Gusteau’s, waar overal pannen en potten verspreid liggen. Een vertrouwd in de oren klinkend nummer vult opeens de zaal en het publiek houdt de adem in. Opeens verschijnt een zingende kleine kok met een grote witte muts: Remy de rat. Een musicalversie van de Disney-film Ratatouille leek voordien een fever dream, maar dankzij enkele creatieve TikTok-gebruikers zou het zomaar eens kunnen.

Alles begint in augustus, wanneer een 26-jarige lerares op TikTok voor de lol een liefdesballade zingt voor de kleine rat Remy. Het nummer, ‘Ode to Remy’, is een klein succesje, wanneer het door TikTok-ster Brittany Broski (bijna 6 miljoen fans) wordt opgepikt. Vanaf dan is de trein vertrokken, opeens duikt het nummer in duizenden video’s op.

De affiche van Jess Siswick. Beeld Jess Siswick
De affiche van Jess Siswick.Beeld Jess Siswick

Werkloze artiesten

Daar zit meer in, denkt componist Daniel Mertzlufft, die de ballade herwerkt tot een musicalnummer. De typische harmonieën en het klinkende slotakkoord doen ongegeneerd denken aan Alan Menken, de componist van Disney-klassiekers als De kleine zeemeermin, Belle en het beest en Pocahontas. Het TikTok-filmpje van Mertzlufft bevat bovendien niet alleen regie-aanwijzingen (‘Remy vliegt over het publiek’, ‘Confetti overal’), maar eindigt met de knipoog ‘Coming to Broadway in 2021’.

Waarom ook niet, denken opeens honderden TikTok-gebruikers. Musicalliefhebbers en werkloze artiesten doen hun duit in het zakje: nummers, kostuums, choreografie, decor... Aan alles denken ze. Zo ontwerpt Jess Siswick, digitalcontentspecialist en Disney-fanaat, de officieuze affiche voor Ratatouille: The Musical. “Het hele project is echt een love letter aan het adres van musicals en Broadway”, zegt Siswick vanuit de Verenigde Staten. “Ik vind het fantastisch om te zien hoe creatievelingen samenwerken zonder elkaar te kennen.”

Ratatouille. Beeld rv
Ratatouille.Beeld rv

Ook Christopher Routh, een fotograaf uit New York City, helpt de musical een eindje vooruit. Met Shoebox Musicals maakt hij theaterdecors op schoendoosformaat. Ratatouille: The Musical kan hij niet aan zich laten voorbijgaan. “Ook ik maakte in eerste instantie voor de grap een video, maar ondertussen is er iets magisch ontstaan. Wanneer ik op TikTok een nieuw lied zie verschijnen, dan kriebelt het om een set te ontwerpen die hun creatie tot leven wekt.”

Bitterzoet

Hoewel het idee van de musical het resultaat is van spontane ingevingen, is het voor veel professionals ook bitterzoet. “Veel mensen die hieraan meewerken, missen het theater of zijn werkloos doordat de cultuursector stil ligt”, zegt Routh. “Door onze eigen musical te maken, proberen we ons hier aan op te trekken met de gedachte: Wat als?”

Wat als, inderdaad. Wat als er dertien jaar na de film ook echt een musical van zou komen, en niet alleen op TikTok? Ratatouille: The Musical werd in ieder geval al opgemerkt door de animatiestudio Pixar en de Disney-divisie op Broadway. Ook Patton Oswalt, de stemacteur van Remy de rat in de originele Disney-film, en regisseur Brad Bird zijn intussen fan. “Whoa! It’s got a life of its’s own!!! Our baby is walking the earth!”, tweette die laatste.

Dat de makers achter de Disney-film en grote namen in de musicalwereld het idee oppikken, doet de TikTok-creatievelingen dromen van een productie waarin zij erkend worden. Jess Siswick blijft realistisch. “Ik twijfel of Disney de musical echt zou overwegen, maar het is in ieder geval fantastisch dat ze de creativiteit van hun fans erkennen.” Al blijft Christopher Routh dromen van meer. “Ik hoop dat Disney iets doet met de massale creatieve input. Dat hoeft niet op Broadway; ook een voorstelling voor de Disney-parken zou een heel grote eer zijn. We hebben tenslotte al een volledige voorstelling voor hen klaar.”

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234