Vrijdag 18/10/2019

Overlijden Thé Lau

Hoe The Scene de 'scene' veranderde

Jan De Smet. Beeld Alex Vanhee

Jan De Smet (De Nieuwe Snaar): 'Landsgrenzen doorbroken'

"The Scene was een van de weinige Nederlandstalige bands die de grens tussen Vlaanderen en Nederland heeft doorbroken. Volgens mij was Thé hier even graag gezien dan in zijn thuisland, misschien hier wel liever. Dat had er veel mee te maken dat Thé veel minder met zijn hoofd in de wolken leeft in vergelijking met de meeste Hollandse rockgroepen die in 'hun moerstaal' zingen. Veel van onze artiesten zijn schatplichtig aan The Scene, kijk maar naar hoe die muziek iemand als Tom Barman ook heeft beïnvloed.

"In 2011 was Thé de centrale gast op Nekka Nacht, ik mocht die avond presenteren. We hebben toen samen 'De Vriendschap' gezongen. Eigenlijk kende ik die Thé niet zo goed, maar door de gezamenlijke repetities en vooral tijdens het zingen van dat nummer voelde ik wel een soort geestelijke verwantschap. Alsof we goede vrienden waren. Toen ik er net aan terugdacht, had de ontroering me even in de greep.

"Het moet zijn dat het hierboven erg saai is geworden, dat ze daar nood hebben aan gevarieerde muziek. Op korte tijd hebben ze James Last, Drs. P, saxofonist Ornette Coleman en nu Thé Lau genomen. Laat die vier in een kwartet spelen, dat moet iets bijzonder opleveren."

Sarah Bettens (K's Choice): 'Heel inclusief man'

"Bij Nederlandstalige rockbands dacht ik vaak: dit klinkt tof, maar zou het niet nog leuker zijn in het Engels? Bij The Scene klopte het wel.

"Veertien jaar geleden heb ik meegezongen op een plaat van hem. Hij is daarvoor speciaal naar Atlanta gevlogen. Ik heb intens van die samenwerking genoten. Het sneeuwde toen, uitzonderlijk voor die plek, en dat maakte alles wat onwezenlijk.

"Ik hou erg van 'Iedereen is van de wereld'. Het is de verpersoonlijking van wie Thé was. Een heel inclusief iemand. Hij kende niet al onze muzikanten. Artiesten van zijn kaliber durven onbekenden al eens negeren backstage. Thé niet. Hij was niet alleen geïnteresseerd in bekende mensen, maar in mensen tout court."

Sarah Bettens. Beeld VRT

Stijn Meuris (Meuris): 'Surreële teksten'

"Je voelde dat er iets te gebeuren stond toen The Scene begin jaren negentig met 'Blauw' De afrekening bestormde. Plots werd het Nederlands op een andere manier gebruikt. Tot dan werd eigenlijk enkel in de kleinkunst in het Nederlands gezongen. Met heel heldere teksten, een soort verhaaltjes eigenlijk. The Scene en ook wel de Tröckener Kecks lieten zien dat het ook anders kon. Thé's teksten hadden een surreeël randje. Tot op vandaag begrijp ik nog altijd niet waar het in 'Blauw' over gaat.

"The Scene slaagde er ook in om muziek en tekst te laten samenvallen. Dat had ik bij Nederlandstalige muziek nog nooit gevoeld. Plots was er sprake van wat je nu 'een productie' zou noemen. Een gigantische stap vooruit en een bron van inspiratie voor groepen als Gorki en Noordkaap. En dan was er nog de attitude waarmee die gasten op het podium stonden. Daar keken we toen heel erg naar op."

Stijn Meuris. Beeld Tom Verbruggen

Rick de Leeuw (Tröckener Kecks): 'Zaal per zaal veroverd'

"Eind jaren tachtig was er een gigantisch publiek voor rockmuziek, elk dorp had zijn eigen festival. Alleen was er geen enkele Nederlandstalige band die zich kon meten met het buitenlands geweld dat daar op het podium stonden. Thé en ik wilden daar verandering in brengen. Er moest iets gebeuren, vonden we. Nachtenlang discussieerden we over hoe het anders en beter moest. Vaak over heel concrete dingen. Woorden die je wel of niet in een songtekst kon gebruiken. Dat soort dingen.

"Het was wroeten en hard werken, maar plots vielen de puzzelstukken op hun plaats en lukte het plots om onze voet naast die van andere, buitenlandse bands te zetten. Bij de Tröckener Kecks was dat een geleidelijk proces. We hebben Nederland en Vlaanderen zaal per zaal moeten veroveren. Thé deed het met één nummer. 'Blauw' had zo'n ongelooflijke kracht dat iedereen ervoor viel. De invloed van The Scene op de Nederlandstalige muziek is nauwelijks te onderschatten. Vergelijk het met wat De Jeugd van Tegenwoordig voor Nederlandse rap heeft gedaan."

"Hij heeft het afgelopen jaar laten zien dat hij een groot talent voor sterven had. De open, taboes doorbrekende manier waarop hij met zijn ziekte omging, verdient alle lof. Net als de enorme kracht waarmee hij nog een boek en een plaat maakte. Maar we moeten erover waken dat we Thé niet enkel daarom herinneren. Dat laatste jaar mag al het creatieve werk van de jaren daarvoor niet ondersneeuwen. Een favoriete tekstflard? Het zou de man oneer aandoen om zijn erfenis te herleiden tot één enkele zin."

Rick de Leeuw. Beeld BELGA

Tom Barman (dEUS): 'Hij maakte Nederlands cool'

"Thé Lau slaagde erin om Nederlandstalige rock een zekere coolheidsfactor te geven. Nummers als 'Rigoureus', 'Blauw' en 'Schaduw van het kruis' zijn van absolute topkwaliteit. Nummers waarmee Thé bewees dat je ook in het Nederlands goede dingen kon maken. Onbewust heeft dat mischien wel zijn invloed gehad.

"Ik heb nooit mijn neus opgehaald voor het Nederlands en ben ook altijd dingen in mijn moedertaal blijven maken. Waarschijnlijk heb ik dat aan Thé te danken. Hij was niet alleen een fantastisch songwriter, maar ook een heel goede zanger. Soms hees en rauw, maar vaak ook heel mooi en teder.

"Ook muzikaal was hij een inspiratie. Het is geen toeval dat het heldere gitaarriedeltje waar 'Serpentine' rond is gebouwd aan 'Open' van The Scene doet denken.

"Het huis van Thé was mijn vaste adres in Amsterdam. Ik kon er altijd terecht voor een wijntje en een goed gesprek. Vaak over vragen of problemen waar ik op dat momenten mee worstelde. Hij kon heel scherp zijn en durfde de dingen te zeggen die je liever niet wou horen. Een heel wijs man."

Tom Barman. Beeld PHOTO_NEWS
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234