Woensdag 21/08/2019

Postuum

Hoe 'Texas Chain Saw Massacre'-maker Tobe Hooper hele generaties filmmakers beïnvloedde

Met de dood van The Texas Chain Saw Massacre-regisseur Tobe Hooper heeft de wereld een horrorgrootheid verloren. Zijn doorbraakfilm 1974 zou hele generaties beïnvloeden.

Beeld AFP

"Ik lig er niet meer wakker van dat ik altijd bekend zal staan als de regisseur van Chain Saw." Het is 12 maart 2015: ik krijg, als journalist voor het filmmagazine Vertigo, een halfuur interview met Tobe Hooper, de horrorcineast die dit weekend op 74-jarige leeftijd overleed in Los Angeles. In 1974 schokte hij de wereld met het briljante The Texas Chain Saw Massacre, en 41 jaar later is hij eregast op het OffScreen-filmfestival in Brussel. Tijdens de vertoning in Bozar blijkt dat zijn doorbraakfilm nog niets aan kracht heeft ingeboet.

"Ik wist dat Chain Saw iets speciaals was", vertelde Hooper, een oude, zachtaardige man die meer mompelde dan sprak en nog moest bekomen van uitjes naar Brugge en Mini-Europa. "Maar dat ik er vandaag nog over spreek tegen een publiek dat de film pas ontdekt, verbaast me. Ik had nooit durven te hopen dat ik zo'n tijdloze en relevante prent had gemaakt."

De legendarische slechterik Leatherface. Beeld BELGAIMAGE

De slasher classic, waarin een groepje kampeerders wordt opgejaagd en (grotendeels) uitgemoord door een kannibalenfamilie, gebruikte (en introduceerde) veel horrorclichés, met het maagdelijke meisje (Marilyn Burns) als laatste overlevende op kop. Maar meer dan als een formulefilm werd Chain Saw gelezen als een genadeloos, cynisch portret van het Amerika van de jaren 70, verscheurd door de Vietnam-oorlog. De kannibalen golden als metafoor voor de gedegenereerde en door geweld geobsedeerde Amerikaanse samenleving.

Maar Hooper, de zoon van een Texaanse bioscoopuitbater, was zelf door geweld geobsedeerd, al werkt hij in Chain Saw vooral met de kracht van suggestie. Toch werd de film in veel landen, waaronder Groot-Brittannië, gebannen omwille van de gruwel. De impact was er niet minder om. De iconische slechterik Leatherface, met zijn masker van mensenhuid en een kettingzaag als moordwapen, groeide uit tot een van de meest iconische en groteske personages uit de filmgeschiedenis.

The Texas Chain Saw Massacre beïnvloedde heelder generaties filmmakers: onder meer Alien-regisseur Ridley Scott en Drive-cineast Nicolas Winding Refn. "Stanley Kubrick heeft me zelfs verteld dat hij Chain Saw gebruikte om het horrorgenre te bestuderen, als voorbereiding op The Shining", vertelde Hooper ook in Brussel. Zelf zou hij, ondanks vergeten parels als het komische Eaten Alive (1977), het gruwelijk entertainende The Funhouse (1981) en de geweldige tv-miniserie Salem's Lot (1979) - gebaseerd op de Stephen King-roman - nooit meer het succes van Chain Saw evenaren.

Poltergeist

Behalve met het door Steven Spielberg geschreven en (mee) geregisseerde Poltergeist (1982), misschien. De overlevering wil dat Spielberg daarvoor het grootste deel van de regie heeft gedaan, al meden beide regisseurs uitspraken daarover. "Ik ben het beu om dat keer op keer uit te leggen", stelde Hooper, terwijl hij volhield dat hij de regie had gedaan. "Wat er ook over wordt geschreven, het is nooit helemaal accuraat."

Hooper had er uiteindelijk vrede mee dat hij het succes van The Texas Chain Saw Massacre nooit meer zou evenaren. "Vroeger was dat anders. Ik kon nog andere dingen en wou dat mensen dat wisten", legde hij uit. Maar hij besefte dat hij niet de enige was wiens werk altijd in het niet zou vallen in vergelijking met zijn doorbraak. "Het is een beetje zoals bij Orson Welles en Citizen Kane: als je eerste film zo lovend ontvangen wordt, zullen de verwachtingen altijd hoog blijven."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden