Dinsdag 21/01/2020

Film

Hoe romances op de set films maken of kraken

Pitt en Cotillard vanavond op de première van 'Allied' in Londen. Beeld Photo News

Het WO II-drama Allied speelt eindelijk in de zalen, maar de Oscar-kandidaat wordt overschaduwd door geruchten dat een romance tussen hoofdrolspelers Brad Pitt en Marion Cotillard een einde gemaakt heeft aan Brangelina. Al kunnen roddels ook goed uitdraaien voor het succes van een film.

Ze hebben alles steevast ontkend, de sterren van Allied. Maar de geruchten dat Brad Pitt en Marion Cotillard het met elkaar aanlegden op de set van Robert Zemeckis' nieuwe WO II-drama, gaan niet liggen. Kennelijk is de mogelijkheid dat Cotillard een wig dreef tussen het huwelijk van Pitt en Angelina Jolie, belangrijker dan het feit dat de film eindelijk in de zalen speelt. Allied zal niet herinnerd worden om wat er in de film gebeurt, maar wel om de verhalen rond de productie.

Dat er romances ontstaan op filmsets, is niet nieuw: het lijstje met beroemde filmkoppels - van Humphrey Bogart en Lauren Bacall (To Have and Have Not, 1944) tot Penélope Cruz en Javier Bardem (Vicky Cristina Barcelona, 2008) - is schier eindeloos. Maar die relaties kunnen ook de perceptie op de film beïnvloeden. En in een sector waarin de woorden box office heilig zijn, zijn studiobonzen ook bereid om de amoureuze escapades in te zetten in de marketing. Alleen zijn de effecten moeilijk te voorspellen.

Zelfs Stanley Kubrick, de notoir manipulatieve controlefreak achter The Shining (1980) en A Clockwork Orange (1971), mispakte zich. In de promocampagne voor zijn laatste film, Eyes Wide Shut (1999), werd nauwelijks iets over de plot bekend gemaakt. Maar de geruchten dat hoofdrolspelers, het getrouwde koppel Nicole Kidman en Tom Cruise (die elkaar hadden leren kennen op de set van Days of Thunder), in de film écht van bil gingen (wat niet het geval was), deed wel de ronde. De trailer, met Kidman in een weinig verhullende negligé en Chris Isaaks 'Baby Did a Bad, Bad Thing' als soundtrack, voedde die geruchten enkel. "Ik denk dat Stanley een vergissing heeft gemaakt met de trailer die op voorhand uitkwam", vertelde acteur Alan Cummings vorig jaar op het Filmfestival van Toronto. "Ik denk dat, op een gekke manier, de mensen teleurgesteld waren omdat ze iets anders verwachtten."

Maar als er chemie naast de set is, moet die er ook op de set zijn. Dat geldt niet alleen voor romance, maar ook voor ruzie, of in het geval van het magistrale Who's Afraid of Virginia Woolf? (1966), voor beide. De verfilming van Edward Albees beroemde toneelstuk was de beroemdste samenwerking tussen powerkoppel Richard Burton en Elizabeth Taylor: op het scherm vormen ze een passioneel, destructief duo, achter de camera's waren ze dat evenzeer. Taylor was al gecast toen regisseur Mike Nichols aan boord kwam, die prompt besloot om haar echtgenoot erbij te halen. "Ik castte Burton, omdat dat voor de hand lag", herinnerde hij zich in 2014. "De personages in het verhaal hadden elkaar lief, zoals zij deden. En ze hadden ook problemen..."

Taylor, een van de grootste filmsterren van die periode, en Burton, een notoire dronkaard, hadden elkaar kennen op de set van Cleopatra (1963), toen ze beiden nog getrouwd waren (Taylor, toen 30, was al aan haar vierde huwelijk toe). Het verhoopte daverende succes van Cleopatra, de duurste film ooit op dat moment, bleef uit, maar de roddels niet. Hun romance, waaraan Burton refereerde als 'le scandale', zou het komende decennium hun werk grotendeels overschaduwen. Zeker toen het Vaticaan hun relatie in de ban sloeg, wat Burton en Taylor overigens niet tegenhield om twee keer te trouwen.

Cleopatra en Who's Afraid of Virginia Woolf, films die in zekere zin het begin en het einde van hun turbulente relatie voorspelden, zijn de enige van hun samenwerkingen die overeind zijn blijven staan tussen alle beledigingen, roddels en scheve schaatsen door. BBC-filmcriticus en Burtons vriend Barry Norman zou later beweren dat de Shakespeare-acteur door de affaire met Taylor een waarlijk grootse filmcarrière door de neus geboord zag.

Maar voor sommige carrières pakten de geruchten ook goed uit. Brad Pitts toenmalige vrouw Jennifer Aniston kon dan wel op veel sympathie rekenen toen uitlekte dat Pitt tijdens de opnames van Mr. & Mrs. Smith (2005) als een blok was gevallen voor zijn tegenspeelster Angelina Jolie, maar de verhalen rond Brangelina stuwden de actiekomedie wel naar de top van de box office, waar hij een kleine 500 miljoen dollar zou binnenrijven.

De kans dat Allied een even groot succes wordt, lijkt klein. Geruchten kunnen films maken, maar ook kraken. Brangelina is geen uitzondering op die regel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234