Donderdag 20/02/2020

Muziek

Hoe producer-mixer-muzikant Jasper Maekelberg zijn stempel drukt op Belgische muziekscene

Beeld Thomas Sweertvaegher

Morgen wordt De Nieuwe Lichting gewikt en gewogen in de AB. Of het voor die laureaten van Studio Brussel zo'n vaart zal lopen als bij hun voorganger Jasper Maekelberg blijft nog de vraag.

De 27-jarige Gentse multi-instrumentalist, producer en mixer werd eerder in De Nieuwe Lichting getipt door Jef Neve, haalde de selectie als groepslid van Amongster, en groeide het afgelopen jaar uit tot een van de meest gevraagde geluidsarchitecten en beloftevolle muzikanten in ons land. Wie kan de grote aantrekkingskracht van dit jonge talent - gisteren werd hij 27 - in kaart brengen?

Sofie Engelen van Studio Brussel noemde hem vorig jaar nog haar favoriete onenightstand, maar niemand omschreef het muzikale appeal van Maekelberg beter dan Max Colombie van Oscar & The Wolf."Sad but sexy":zo duidde hij de stijl van Jasper Maekelberg. Er valt zeker genoeg voor te zeggen. Een zachte melancholie verglijdt zowel in zijn songs met Faces on TV, als in zijn producties van andermans songs. Wie de Belgisch muziekscene van vandaag onder de loep neemt, merkt pas écht wat een stevige hand hij er in heeft. In Nederland pikken ze zijn tweede single 'Love/Dead' van Faces on TV al gretig op. En mede dankzij hem leunt het Nederlandstalige Bazart vandaag méér aan tegen melancholische elektropop à la The Postal Service dan tegen kleinkunstig geneuzel. Geen wonder dat zijn labelbaas sindsdien steeds vaker Nederlandstalige muzikanten aan de lijn krijgt.

Zijn resumé voor Engelstalige artiesten leest trouwens net zo goed als een exuberant staaltjenamedropping. Zo werd de nieuwste Marble Sounds onlangs glans verleend door Maekelbergs productie en mix. Ook de debuutsingle van Tsar B werd door hem onder handen genomen. Mintzkov en Nordmann deden net zo goed een beroep op hem. En binnenkort worden zowel het langverwachte debuut van Soldier's Heart en Warhola of de soloavonturen van Balthazar-frontman Maarten Devoldere door hem ingekleurd.

Maekelberg heeft een doorgedreven mening over hoe muziek moet klinken: "Vaak weet ik al op voorhand hoe ik een song wil aanpakken."Beeld rv

Eerder drukte hij ook zijn stempel op de laatste opnames met Douglas Firs of Protection Patrol Pinkerton, én op een sessie met Sam Sparrow. Die leerde hij dan weer kennen via Jef Neve. Op een van diens soloplaten liet Maekelberg ook zijn sporen na als mixer. En in Amongster, een van de finalisten uit een eerdere editie van De Nieuwe Lichting, speelt hij dan weer een bepalende rol in de sound van de groep."Some guys have it all", fluit Pieter Van Dessel van Marble Sounds tussen zijn tanden, als we zijn naam laten vallen. Hij wilde deze jonge boy wonder al twee jaar geleden voor zijn kar spannen. "Hij moest ons toen beloven om de producer te zijn van onze nieuwe plaat. Tenminste: als we hem een jaar later nog zouden kunnen betalen."

Een grap, maar het mag duidelijk zijn: "Met die jongen staat iets te gebeuren, het is echt een groot talent, een veelzijdig wonderkind." Daarmee lijkt Jasper Maekelberg op prille leeftijd een van de onbetwiste spilfiguren in de Belgische muziekscene te worden. "Ach", wuift hij die notie grinnikend weg. "Ik heb nog niets met dEUS gedaan, hè." Goed, dat klopt natuurlijk. Maar de nieuwste Belpop-generatie verklankt hij duidelijk wél mee. Niet het minst omdat hij aan een handvol groepen hand- en spandiensten verleent. Met Yuko ging hij een maand touren in Italië. Bij gelegenheid vervangt hij de gitarist van Ansatz der Maschine of speelt hij mee met aankomend talent Hypocristmutreefuzz. En eerder verdiende hij zijn sporen bij Bear Run en Man Hog.

"Ik verveel me redelijk snel, dus stort ik me graag en vaak in verschillende projecten", legt hij uit in zijn opnamestudio. Een gezellig, maar bescheiden ingericht keldertje in het ouderlijke huis. Wonen doet hij er niet meer, werken wél. Vanaf een poster kijkt een gitaar tokkelende Frank Zappa ons halfnaakt op toilet en half spottend aan.No time to waste, lijkt hun beider motto. "Het zijn meestal vrienden die me aan mijn kraag moeten trekken, en me moeten verplichten om ergens een koffie te gaan drinken. Dat zal vast wel de sprinter zijn in me, die nog altijd voortdurend zijn grenzen opzoekt."

Maekelberg besliste pas laat om muziekproductie te gaan studeren aan het conservatorium van Gent. "Ik deed eigenlijk heel intensief aan atletiek, al sinds het vierde leerjaar: vooral 400 meter sprint. Maar plots werd ik hevig gebeten door muziek en optredens. Die late uren vielen niet te rijmen met ochtendtrainingen."

Ploeteren en schaven

Hij kan geloven dat die sportkeuze van toen ook iets zegt over zijn karakter en persoonlijkheid. "400 meter sprint is een individuele sport. Die staat bekend als een van de lastigste disciplines. De afstand is nét te lang om de hele tijd alles te geven, maar eigenlijk is dat wel degelijk de bedoeling. Op het eind zit je dus echt op je tandvlees: het gaat in de laatste rechte lijn méér om karakter dan om uithouding.

"Dat valt misschien ook wel terug te voeren op muziek maken. Ik geef altijd méér dan ik aankan, zelfs méér dan nodig is. Ik blijf ploeteren en schaven tot ik iets heb waar ik echt helemaal tevreden over kan zijn. Ik werk ook heel vaak alleen. Maar eerder omdat de click die nodig is om samen te werken, zo zeldzaam is. De chemie tussen Maarten en Jinte van Balthazar vind ik zalig. Maar dat is volstrekt uniek. Zolang ik niemand ken die het beter kan dan ik, doe ik alles gewoon liever zelf ."(grinnikt)

Hij heeft een doorgedreven mening over hoe muziek zou moeten klinken, geeft Maekelberg grif toe. "Vaak weet ik al op voorhand hoe ik een song wil aanpakken. Het meest interessante is dat je kleur kunt geven aan een plaat, dat je het geluid kunt sturen - zowel als producer als mixer. Wanneer ik met een groep werk, lijkt het ook zo'n beetje alsof je een relatie begint. Als er geen click is, draait het vast op niets uit."

Een vinger in de pap

Jasper Maekelberg producete en/of mixte albums van onder andere:
• Marble Sounds
• Mintzkov
• Douglas Firs
• Nordmann
• Soldier's Heart
• Warhola
• Bazart
• Jef Neve
• Sam Sparrow
• Protection Patrol
• Pinkerton
• Tsar B
• Soldier's Heart
• Maarten Devoldere (Balthazar)

Nigel Godrich, die de platen van Radiohead producete, bewondert hij mateloos. Maar ook Arca en Mark Ronson apprecieert hij. "Of een Tchad Blake, die in de jaren 90 megazotte producties heeft gemaakt. De kleur die op zijn drums staat, probeer ik ook altijd te vinden. Voor mij zijn het vooral de drums die een plaat kleuren. Ik hou van een droge sixtiesklank, maar dan door een batterij van moderne effecten gehaald: dat zou je mijnsignature soundkunnen noemen. Een plaat of een groep kan ik trouwens vaak herkennen aan de drumsound. En meestal valt of staat zo'n groep met goede of slechte drums. Ik denk er heus niet zo krampachtig over na, maar ik merk wel dat mensen ook vaak mijn studiowerk herkennen door de drums. Al probeer ik niet om mijn stijl al te herkenbaar te maken: als al mijn studiowerk hetzelfde zou klinken, blijft het ook niet lang uitdagend."

Of hij kan leven van zijn werk? "Het blijft een kleine muziekwereld, dus vriendendiensten worden nooit uitgesloten. Maar ik probeer er wel van te kunnen leven. Dat mag ook wel: met muziek bezig zijn, isfuckin'intensief. Het stopt werkelijk nooit in mijn hoofd. Vanaf elf uur kom ik naar deze studio, tot ik draaierig word en buikpijn krijg. Dat is het teken dat ik iets moet halen om te eten.(glimlacht)Rond twee uur 's nachts stop ik. Een geluk dat ik een zalig lief heb, want ik weet niet aan wie ik die liefde voor muziek verkocht zou krijgen."

Een EDM-productie maken en snel incashen, zou een kleintje moeten zijn voor iemand die zijn diploma deelt. "Maar daar kan ik mijn hart niet in leggen", schudt hij het hoofd. "Dat blijft voor mij de absolute voorwaarde om een opdracht te aanvaarden. Schlagers, Eurosong-ballads of carnavalskrakers doen me niets. Al kan ik van Major Lazer wél genieten, maar dat is omdat al zijn producties zo grandioos in elkaar steken."

In het buitenland een plaat opnemen met Tame Impala is een voorzichtige droom, "maar ik vind het toch belangrijker dat wat ik doe, écht goed is. Geen sinecure. Een opdracht loslaten blijft moeilijk voor mij. Als producer zegt de manager van de groep meestal wanneer het genoeg is geweest.(lacht)Maar mijn eigen werk met Faces on TV zal pas het daglicht zien als ik er volkomen gelukkig mee ben."

Morgenavond gaat De Nieuwe Lichting door in de AB, Brussel. 'Love / Dead' verscheen bij WasteMyRecords. De debuut-EP van Faces on TV zou in mei moeten verschijnen. Faces on TV speelt op 10/2 het voorprogramma van Bazart in Vooruit, Gent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234