Woensdag 05/08/2020

Tomorrowland

Hoe het podium belangrijker werd dan de dj die erop staat

Beeld Stefaan Temmerman

Het ontwerp van de Main Stage op Tomorrowland wordt elk jaar angstvallig geheimgehouden tot het allerlaatste moment. En het publiek wil dat zo. “Het podium is de hoofdperformer geworden.”

Het is 130 meter lang, 30 meter hoog en ziet er elk jaar compleet anders uit. Het hoofdpodium van Tomorrowland intrigeert in die mate dat er bij elke editie opnieuw rond openingstijd duizenden foto’s gaan circuleren op sociale media. Elke nieuwssite brengt een stuk onder de noemer ‘Dit zijn dé podia van Tomorrowland’, elk journaal heeft er gretig op ingezoomd. Dus of u er nu bij was of niet, het hoofdpodium zult u gezien hebben.

“Aan de Main Stage wordt een heel jaar lang gewerkt, en het ontwerp proberen we tot de opening om 12 uur geheim te houden”, zegt woordvoerster Debby Wilmsen. “Waarom? Omdat we voelen dat het leeft bij ons publiek. Alles start al bij het uitsturen van de doosjes waarin de toegangsbandjes zitten. Die verraden al iets van het design, waarop online de discussie losbarst over hoe het hoofdpodium er deze keer uit gaat zien.” Dit jaar ontstond er parallel nog een tweede discussie over de Opera Stage, die werd ingewisseld voor de indoor Freedom Stage.

De onthulling gebeurt om twaalf uur, wanneer de eerste bezoekers het Boomse festivalterrein De Schorre binnenlopen. “Mensen staan vaak uren op voorhand te wachten om binnen te kunnen, om als eerste de Main Stage te kunnen fotograferen en te posten op sociale media. Natuurlijk, soms zijn er buurtbewoners die al beelden van de opbouw online hebben gezet. Maar die spoiler wordt niet geapprecieerd door het publiek. Die willen verrast worden.”

Opzij, David Guetta!

Het thema doet dit jaar circusachtig aan en kreeg de titel Amicorum Spectaculum, “omdat we een compleet spektakel willen brengen”, zegt Wilmsen. “Het moet een totale beleving zijn, niet gewoon een dj op het podium.”

De dj is met andere woorden van ondergeschikt belang geworden, vindt Peter Decuypere, oprichter van I Love Techno en auteur van Holy Trinity Events. “Het podium is de hoofdperformer geworden”, vindt hij. “Wie erop staat, maakt steeds minder uit.”

Een verklaring daarvoor ligt bij de artiesten zelf. “De goden die er op het podium staan – de David Guetta’s en Carl Coxen – zijn inwisselbaar geworden”, zegt Decuypere. “Dat kun je perfect afleiden uit hun agenda’s. Vandaag staan ze hier, volgende week in Ibiza en daarna in Boedapest. Dat exclusieve, dat goddelijke is er van af. Uiteindelijk staan ze ook maar plaatjes te draaien, en vaak nog eens dezelfde hitjes. Neem het podium weg, zet ze daar naakt met enkel hun eigen performance, en dan zie of hoor je nauwelijks verschil.”

Bovendien zijn het vaak niet de dj’s die de festivalgangers zich later zullen herinneren. Decuypere: “Wie er op het podium stond, weet niemand nog. Wel dat er eens een vuurspuwende vulkaan in Boom stond. En eerlijk, ik kijk er persoonlijk ook elke keer opnieuw naar uit. Telkens als ik er aankom, loop ik alles voorbij om zo snel mogelijk aan de Main Stage te geraken.”

Vanwaar kwam dan ooit dat idee om Tomorrowland anders aan te pakken dan de grote podia op andere festivals? “De Main Stage was al super belangrijk toen Tomorrowland in 2004 startte”, zegt Wilmsen. “Het idee van Manu en Michiel (de broers Beers, de bedenkers van het festival, rb.) was om het natuurdomein in Boom helemaal tot leven te laten komen. En dat doe je niet door er gewoon wat Heras-hekken en een Stageco-podium te zetten.”

Kortsluiting

Het design wordt net na de zomer bedacht door het festivalteam, dus een dikke tien maanden voor de volgende editie. Na die blauwdruk wordt het concept technisch uitgetekend en gaan verschillende experts ermee aan de slag, van geluid over vuurwerk tot water. “In het verleden zijn daar al problemen mee geweest, dat er kortsluiting ontstond omdat er bijvoorbeeld een fontein te dicht bij een lamp stond”, vertelt Wilmsen.

De focus ligt dus op de Main Stage, elk jaar rond een ander thema. Daarnaast worden de meeste decorstukken van vorige edities nadien gerecycleerd in andere podia, of in de rest van de aankleding. En sinds 2014 is er nog een bijkomende vereiste: het hoofdpodium moet ook volledig uit elkaar gehaald kunnen worden, om daarna te kunnen transporteren naar de buitenlandse Tomorrowland-edities.

“Dat is ook de enige kritiek die je overal las bij de start van de eerste editie van TomorrowWorld in de VS”, zegt Decuypere. “Bezoekers waren toen teleurgesteld omdat ze het podium al eens gezien hadden – het was hetzelfde podium van in Boom het jaar ervoor. Dus die organisatoren doen alle moeite om dat podium te verschepen over de oceaan, maar de mensen hadden meer verwacht. Het podium is dus het belangrijkste.” 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234