FilmrecensieLunana: A Yak in the Classroom

Hoe het montere geknor van een yak goed is voor je bruto nationaal geluk ★★★☆☆

Scène uit 'Lunana: A Yak in the Classroom'. Beeld rv
Scène uit 'Lunana: A Yak in the Classroom'.Beeld rv

Het Bhutaanse Lunana: A Yak in the Classroom mag dan niet zo sterk zijn als zijn Oscar-nominatie doet vermoeden, de film overtuigt wel puur op authenticiteit.

Lieven Trio

Iedere ochtend sleept twintiger Ugyen (Sherab Dorji) zich met lood in de schoenen naar school om voor de klas te gaan staan. De kleine bergstaat Bhutan mag dan bekend staan om zijn ‘bruto nationaal geluk’, maar daar draagt Ugyen bitter weinig aan bij. Hij droomt van een carrière als popzanger in Australië. Maar dat is buiten zijn bazin gerekend, die hem voor een jaar naar het Himalaya-dorpje Lunana (56 inwoners, geen elektriciteit) stuurt, om er les te geven in de meest afgelegen school ter wereld.

Lunana: A Yak in the Classroom is waarschijnlijk de eerste Bhutaanse film die u ooit zal zien, en zeker de eerste die een Oscar-nominatie wist te versieren. Dat de film het zo ver schopte, heeft wellicht veel te maken met de geruststellende eenvoud die van het verhaal uitgaat: aan de ene kant is er de holle moderniteit die Ugyen hypnotiseert, maar daartegenover staat de waardevolle, oude cultuur die hij hoog in de bergen leert kennen, en die hem een nieuwe kijk op het leven schenkt.

Batterijen opladen

Regisseur Pawo Choyning Dorji illustreert de evolutie van zijn hoofdpersonage soms met aandoenlijk simpele metaforen: tijdens de acht (!) dagen durende trektocht naar Lunana houdt Ugyen voortdurend zijn koptelefoon op, maar wanneer zijn iPod leegloopt, wordt hij verplicht om naar zijn omgeving te luisteren, en beginnen de batterijen van zijn geest stilaan op te laden.

Ondanks de Oscar-nominatie is Lunana wat ons betreft zeker niet een van de beste films van het afgelopen jaar. Maar wel een van de meest pure. De lokale amateuracteurs (met de ontwapenende bolleboos Pem Zam op kop), de ongerepte landschappen, de intrigerende rituelen, en vooral het montere geknor van yak Norbu op de achtergrond: het is allemaal erg goed voor ons bruto nationaal geluk.

Vanaf woensdag in de bioscoop.