Dinsdag 15/10/2019

Comedy

Hoe herstel je de schade na #MeToo? Komiek Aziz Ansari openhartig in nieuwe comedyspecial

Aziz Ansari in ‘Master of None’. Beeld AP

Hoe krabbel je recht na een #MeToo-schandaal? In zijn nieuwe comedyspecial Right Now doet Aziz Ansari een opmerkelijke poging. 

“Ik weet dat dit niet de meest hilarische manier is om een comedyshow te beginnen”, zegt Aziz Ansari, vijf minuten ver in Right Now“Maar ik vind het belangrijk dat jullie weten hoe ik me bij dat hele ding voel.” 

Het ‘ding’ waar Ansari het over heeft is het #MeToo-schandaal waar hij begin vorig jaar in verwikkeld raakte. Op de ondertussen ter ziele gegane website babe.net verscheen toen een artikel met als titel: ‘Ik had een date met Aziz Ansari. Het werd de verschrikkelijkste nacht van mijn leven.’ In het stuk doet een anonieme vrouw uit de doeken hoe ze na een etentje meeging naar de flat van Ansari. Hoewel ze eens daar aangekomen non-verbaal duidelijk liet weten dat het wat haar betreft niet verder hoefde te gaan, bleef de 36-jarige komiek haar toch kussen in een poging haar te overhalen tot seks. Toen ze hem daar de dag nadien op aansprak, excuseerde Ansari zich en liet weten haar signalen verkeerd gelezen te hebben.

Het verhaal werd breed opgepikt en de reputatie van Ansari kreeg een forse deuk. Dankzij rollen in de tv-reeksen Parks and Recreation en Master of None mocht hij dan al zijn uitgegroeid tot een van de populairste komieken in de VS, door dit incident belandde hij plots in het verdomhoekje. 

In een boog eromheen

Met zijn nieuwe comedyspecial, die sinds deze week op Netflix te zien is, probeert hij die schade te herstellen. En er is duidelijk goed nagedacht over de juiste manier om dat te doen. Ansari toert immers al een tijdje met de show. Kwestie van het materiaal op punt te krijgen voor regisseur Spike Jonze er in opdracht van Netflix de camera op kwam zetten. En hoewel bijna de hele show draait om politieke correctheid in al zijn vormen en gedaanten, fietste Ansari tijdens die eerste optredens in een grote boog om zijn eigen ervaringen heen. Enkel helemaal op het eind kwam zijn eigen #MeToo-verhaal kort ter sprake. Jammer, vond Volkskrant-recensent Joris Henquet na Ansari’s passage in Amsterdam. “Want het is wel de hele avond de olifant in de kamer.” 

Ook in eigen land kwam er kritiek op de manier waarop Ansari het thema aanpakte. “Het negeren van zijn persoonlijke ervaringen slaat een gapend gat in zijn act”, oordeelde The New York Times. Meteen werd een parallel getrokken met Louis C.K., die andere komiek met een #MeToo-verhaal. Hij kwam in het oog van de storm terecht toen een aantal vrouwen vertelden hoe hij ongevraagd masturbeerde in hun bijzijn. Louis C.K. gaf de feiten toe, maar gebruikt ze tegenwoordig als aanleiding voor een reeks grappen over zelfbevrediging. 

En dus veranderde Ansari het geweer van schouder. Hij sleutelde aan zijn show en besloot de olifant waarvan eerder sprake al in de eerste minuten van de show de kamer uit te werken. Na een grap over een fan die hem verwart met Hasan Minhaj, die andere komiek van Indiase afkomt, komt hij meteen ter zake. “Ik heb het voorbije jaar heel veel gevoeld”, vertelt hij. “Ik ben angstig geweest, heb me vernederd en beschaamd gevoeld. En op het eind van de rit vond ik het gewoon heel erg dat die persoon aan die bewuste avond zo’n slecht gevoel overhield.” 

‘Geen handleiding voor dit soort dingen’

Tijdens zijn monoloog waarin hij het ook over zijn persoonlijke ontwikkeling heeft gaat Ansari steeds zachter praten. Om bijna fluisterend te eindigen met een verhaal over een van zijn vrienden die door het hele incident al zijn dates uit het verleden is gaan overlopen. Met specifieke aandacht voor hoe de meisjes die hem vergezelden zich daarbij voelden. “Het heeft dus niet alleen mij maar ook vele anderen tot denken aangezet”, besluit Ansari. “En dat is een goede zaak.” 

Veel mensen volgen die redenering. Niet alleen fans, maar ook mensen die de komiek na het hele schandaal eigenlijk al afgeschreven hadden. Iemand als Emma Batty bijvoorbeeld, die de carrière van Ansari voor het Amerikaanse blad Cosmopolitan volgt. “Er is geen handleiding voor dit soort dingen”, schrijft ze. “En ik beweer ook niet dat dit de perfecte verontschuldiging is. Maar Ansari lijkt tenminste grondig stil te hebben gestaan bij wat hij heeft gedaan.”

Right Now is nu op Netflix te zien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234