Zaterdag 21/09/2019

Review

Hoe goed is Soderberghs dramareeks 'The Knick'?

Het Knickbocker Hospital, alias The Knick, in Harlem. De reconstructie van het New York van 1900 is puntgaaf. Beeld RV

Steven Soderbergh teleporteert ons naar een hospitaal in het New York van 1900, waar een briljante chirurg zijn talent en ambitie aandrijft met cocaïne. Dit is dodelijk intense, radicaal expliciete televisie, onweerstaanbaar hedendaags.

The Knick maakt korte metten met het Britse upstairs/downstairs-model dat lang het historisch drama op het kleine scherm bepaalde en het verleden in traagheid en fatsoen leek onder te dompelen. De tien afleveringen bieden acht uur en een half opwindend en slopend, deprimerend en verheffend, ontroerend en schokkend drama dat het bloed en de dood niet schuwt.

Plaats van handeling is het Knickerbocker Hospital, alias The Knick, een ziekenhuis in Harlem (dat ook echt heeft bestaan). Hoewel het in een sociaal inferieure, zwarte buurt ligt, kan The Knick een beroep doen op vooruitstrevend blank operatief, verplegend en administratief personeel. Tegenover de passie voor de geneeskunde staan echter de nog primitieve staat van de medische praktijk, de hallucinant hoge sterfte waarmee de meeste ingrepen gepaard gaan, en de ongelijkheid in zorg voor blank en zwart, arm en rijk.

Hoofdpersonage is dr. John Thackery, een visionaire, experimenterende internist die de geneeskunde resoluut de twintigste eeuw wil binnenloodsen, maar met drugs de druk van ambitie en frustratie bezweert: een shot cocaïne om de dag te beginnen, een opiumpijp om de nacht door te komen. Hij is progressief in zaken van het vak en stuitend conservatief in zaken van ras en klasse. Wanneer hij een adjunct-hoofd moet aanstellen, wijst hij de in Harvard opgeleide en in Europa getrainde kandidaat af die door een belangrijke geldschieter naar voren wordt geschoven, om de simpele reden dat de man zwart is.

De grote sprong voorwaarts

The Knick werd bedacht en geschreven door Jack Amiel and Michael Begler, beiden veteranen van mainstreamtelevisie, maar is vintage Soderbergh: methodisch in opbouw, impressionistisch, vaak zelfs irreëel van sfeer. De reconstructie van New York, zowel visueel als sociaal, is puntgaaf, ademt op geen enkele manier een 'toen' uit. Integendeel, op een pulserende elektronische score van Cliff Martinez krijgt het verleden de hoogdringendheid van een 'nu', met de blik op een 'straks'.

Clive Owen geeft de vertolking van zijn leven als Thackery, de belichaming van het ongeduld dat de geneeskunde kenmerkt vlak voor de grote sprong voorwaarts, maar ook van het voorrecht der rijke blanken. Het is zijn tragische neergang die The Knick op verpletterende wijze verbeeldt.

Begin 2013 liet Soderbergh weten dat hij ophield met het maken van bioscoopfilms. "Films doen er niet meer toe." De 52-jarige maverick bleef echter niet stilzitten. Eerst maakte hij voor HBO Behind the Candelabra, vervolgens regisseerde, fotografeerde én monteerde hij The Knick voor Cinemax. De kabelzender die met Banshee al bewees geen controverse rond in your face-geweld uit de weg te gaan, liet zich niet uit het lood slaan door de schamele 350.000 kijkers die vorig jaar op de eerste aflevering afstemden. Er kwam vrij snel groen licht voor een tweede seizoen, dat in oktober van start gaat en volgens Owen nog radicaler is dan het eerste. Niet voor gevoelige zielen, en niet te missen!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234