Vrijdag 06/12/2019
Billie Eilish.

Pop

Hoe goed is Billie Eilish nu écht?

Billie Eilish. Beeld RV

Billie Eilish wordt de Stem van Generatie Z genoemd. Haar imago getuigt van veel verbeelding, haar clips verraden een liefde voor cult en underground. Vrijdag landt eindelijk haar debuutplaat. Deugt die überhaupt? Wij lichten ze even voor u door.

Laten we met de deur in huis vallen: When We All Fall Asleep, Where Do We Go? herbergt fenomenale popsongs in een gedurfde productie maar is allesbehalve vlekkeloos. De 17-jarige Californische zangeres Billie Eilish laat een frisse wind door het poplandschap waaien. Evenzeer valt ze ten prooi aan het soort besluiteloosheid dat eigen is aan de puberteit. Nu ja, het zou oneerlijk zijn om van zo’n jonge zangeres nu al wat meer coherentie en consequente keuzes te eisen.

“I don’t need a Xanny to feel better”, zingt Eilish met een jazzy knikje in de stem in ‘Xanny’ en dat lucht op want we hebben het gehad met al die rappers en popsterren die koketteren met hun psychologische dipjes en dienaangaande pillenverslaving. Ze croont er verraderlijk lieflijk à la Hope Sandoval, met een sinister vibrerend elektronisch effect op de stem dat aanvoelt alsof je – hoe treffend! – een uppertje te veel achter de kiezen hebt.

Schizofrenie

De beste nummers op dit debuut balanceren sierlijk tussen bovengenoemd type schattigheid en in elektronica verzopen venijn. Zie ‘You Should See Me In A Crown’, succulente schizofrenie waarbij geestesgenote Lorde – Eilish’ meest logische voorloper – zich ongetwijfeld voor het hoofd slaat. Of de monsterlijk goeie radiosingle ‘Bury A Friend’, die Nine Inch Nails met ‘Black Skinhead’ van Kanye West vermengt en die zich dankzij intelligent minimalisme toch naar de wetten van de hitparades schikt. 

Bij die nummers begrijp je perfect waarom de visuele component van Eilish’ universum zo gretig bij newwave, goth chic en cyberpunk te leen gaat. Sla er de doorsnee Chris Cunningham- of Floria Sigismondi-video uit de nineties op na (Marilyn Manson, iemand?) en je ziet waar Eilish en haar team de mosterd vandaan halen. 

Nee, het imago noch de muziek van Eilish zijn fonkelnieuw. Opwindend en fris, ja, maar innoverend? Nauwelijks. Haar grote broer Finneas O’Connell mag dan puike beats fabriceren voor dit debuut, toch blijft hij nogal slaafs hangen bij de trucjes die grootmeesters zoals Aphex Twin en Burial al perfectioneerden. Voorbeeldje? Ook zij creëerden contrast door hoogtechnologische klankmanipulaties aan ruwe huis-tuin-en-keukenopnames te koppelen.

Stoned en sexy

Dan zijn er de zachtaardigere, tongue-in-cheek-liedjes die minder expliciet steunen op een flashy klankarchitectuur, zoals het plagerige ‘Wish You Were Gay’, dat stoeit met akoestische fluister-r&b à la Julia Michaels. Behoudsgezinder is ‘My Strange Addiction’ waarin ze “I don’t self-medicate” zingt en zweert bij fluwelen elektropop die aan Angèle doet denken. ‘Ilomilo’ kiest dan weer voor generische minimalistische technopop waarbij beroemde elektronauten genre Four Tet en Ricardo Villalobos wellicht de schouders ophalen.  

Als ze ooit de klassieke singer-songwritertoer op wil, mag ze hoe dan ook niet blijven hangen bij de sentimentele pulp van ‘I Love You’ of ‘Listen Before I Go’, waarin ze het frêle bloemenmeisje Birdy achterna dartelt. Geef toe, in zo’n drijfzand willen we deze geroemde popanarchiste niet zien wegzinken. Nee, dan liever ‘8’, met zijn gepitchte zangstemmetje en hobbelende hiphopbeat of ‘Bad Guy’, dat zich stoned en sexy uitstrekt over een housegroove.

Eilish’ handelsmerk zal de volgende jaren sowieso tot in den treure worden geïmiteerd. De popliedjes vol introspectief slaapkamergeneuzel, gemanipuleerde zangharmonieën en stuiptrekkende elektronica zullen niet van de lucht zijn. Dat is hoopgevend, want in de mainstreampop is er op dit moment echt niemand zoals Eilish. Is ze controversieel? Nope. Laat ze jonge mensen op een alternatieve manier nadenken over hoe je je in een commercieel kader toch eigenzinnig kunt uitdrukken? Jazeker. Da’s al heel wat, toch?

‘When We All Fall Asleep, Where Do We Go?’ is uit op Darkroom/Interscope

Billie Eilish speelt op Pukkelpop op zondag 18/8

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234