Zondag 21/07/2019

Film

Hoe goed is 'A Quiet Passion', winnaar van Film Fest Gent?

Het verleden is alomtegenwoordig in het werk van Terence Davies, en ook al is hij voor de mannen, hij heeft het vooral over de vrouwen. Ook zo in zijn voornamelijk in België gefilmde ‘A Quiet Passion’, een ongewone biografische film over het leven van de 19de eeuwse dichteres Emily Dickinson, een vrouw die wereldberoemd is, maar onbekend.

Beeld rv

In zijn heel literair aandoende film doet ook Davies maar een gis. Hij laat ons kennismaken met de Emily Dickinson, zoals hij haar ziet, en die in de verste verte niet gelijkt op de Dickinson zoals Julie Harris haar jaren geleden in ‘The Belle of Amherst’ neerzette. Natuurlijk heeft hij al haar werk uitgeplozen en met specialisten gesproken. Maar dat hij zijn film laat beginnen als een satire op de zeden uit die tijd, is op zijn minst verrassend te noemen. Er mag zelfs gelachen worden in die fase. 

Op school heeft de jonge Emily geen toekomst, met haar kijk op leven en religie, en ze staat dan vlug weer thuis in het ouderlijke huis, waar er dankzij haar goeie vriendin Vryling Buffam aanvankelijk nog heel wat te lachen valt.

In België gefilmd

De heel schaarse buitenbeelden zijn gefilmd op het Dickinson-domein in Amherst, het huis waar de dichteres geboren werd en 56 jaar later zou sterven. De binnenbeelden, het gros van de film, werd gedraaid in de AED-studio’s in Lint. Ook in Kapellen en in de Minardschouwburg in Gent werd er gefilmd.

Beeld rv

Met het verdwijnen van Vryling Buffam – die echt bestaan heeft, maar hier een samenstelling is van tal van figuren die Dickinson in het huis zag voorbijkomen – verdwijnt ook de luchtigheid uit de film en neemt de tragiek toe. Dickinson sluit zich meer en meer op, voelt zich alleen goed bij haar zus Vinnie, haar ouders en de paar figuren die er over de vloer komen. Hoe verstild de omgeving, zelf blijft ze er op loskwetteren.

Noémi Schellens 

Met de lijzige stem waar Cynthia Nixon haar personage van voorzien heeft – misschien de schuld van een te strak gebonden korset – heeft Dickinson het over oorlog, religie, slavernij, over haar zelfgekozen eenzaamheid, over de ongelijkheid van man en vrouw, haar sterfelijkheid en het gebrek aan erkenning. Haar donkere deprimerende en bittere gedachten stromen eruit in oud-Engels gekwetter dat soms overgaat in de miserabele gedichten die intussen wereldberoemd zijn. 

Beeld rv

Het leven was saai en wreed, maar binnen de muren van het huis waar Dickinson voor haar kluizenaarschap koos, gaat Davies in trage, strakke beelden op zoek naar schoonheid. Schaars worden de momenten waarin de sfeer wat oplicht, zoals wanneer de Leuvense sopraan Noémi Schellens in de gedaante van Mabel Loomis Todd ‘Nacht und Traüme’ van Franz Schubert ten beste komt geven.

Grote prijs Film Fest Gent

Langzaam nemen ziekte en dood, en nog meer donkere gedachten de overhand. En zakt Emily Dickinson weg in bitterheid. Dat het blijft intrigeren, heeft met de vele beklijvende vertolkingen te maken en de prachtige tableaux die Davies op het doek schildert. 

Juryvoorzitter Jeremy Thomas loofde de durf en de koppige visie van de auteur toen hij onlangs ‘A Quiet Passion’ op het 43ste Film Fest Gent met de grote prijs bedacht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden