Dinsdag 05/07/2022

MuziekUitgezongen

Hoe een volkse acteur een wereldhit maakte van ‘Parklife’ van Blur

Phil Daniels en Damon Albarn in de videoclip van ‘Parklife’. Beeld rv
Phil Daniels en Damon Albarn in de videoclip van ‘Parklife’.Beeld rv

‘All the people, so many people, and they all go hand in hand through their parklife’, zong Damon Albarn in 1994 in Blurs hit ‘Parklife’. Maar het was een volkse acteur die met de pluimen ging lopen.

Sasha Van Der Speeten

Phil Daniels had nog nooit van Blur gehoord. Via een vriend die bij het muziektijdschrift NME werkte, hoorde de excentrieke acteur dat een zekere Damon Albarn zin had om met hem te werken aan een nieuw liedje. De Blur-frontman en zijn kompanen waren fans van de film Quadrophenia, die de beruchte rockopera van The Who naar het witte doek vertaalde. Daniels speelde er de hoofdrol in. Oorspronkelijke wilde de band Daniels een gedicht laten voorlezen dat The Debt Collector ­heette, maar Albarn vond er niet de juiste woorden voor. Dat liedje zou uiteindelijk in een instrumentale versie op het Parklife-album terechtkomen.

Voor Blur was het hoe dan ook make or break time. De Londense rockband had dan wel de muziekpers aan zijn kant, de verkoopcijfers van zijn laatste plaat Modern Life Is Rubbish vielen tegen. Het jonge platen­kopende publiek was smoor geworden op Amerikaanse grunge­bands zoals Nirvana en Pearl Jam, tot wanhoop van veel Engelse muzikanten. De britpophype die in 1994 langzaamaan de aardbol zou overspoelen, stond nog in zijn kinderschoenen. Bovendien moest Blur de aandacht delen met andere jonge veulens zoals Pulp, Supergrass en een bandje dat dra zou uitgroeien tot Blurs nemesis: Oasis.

De Londenaars hadden al één troef voor hun nieuwe plaat: een grillig discoliedje dat ‘Girls & Boys’ heette en dat beslist wat hitpotentieel had. Maar ‘Parklife’, het titelnummer van het album, was andere koek. Albarn vond maar niet de juiste toon in de strofen.

Hij putte inspiratie uit zijn wandelingen door het park aan Kensington High Street waar hij ooit een flatje had. Gitarist Graham Coxon gaf daar in The Guardian duiding bij: “Veel mensen denken dat ‘Parklife’ een lofzang op de typische Englishness is. Maar het nummer is eigenlijk heel sarcastisch. Het gaat niet over de Britse werkende klasse, nee, het gaat over de ‘park­kaste’: vuilnismannen, joggers, duiven.”

Royalty’s

Het is fijn mensjeskijken in ‘Parklife’. Impotente zuipschuiten die bang zijn van de duiven (“­John’s got brewer’s droop / He gets intimidated by the dirty pigeons”), stampvoetende dikzakken die dringend aan sport moeten doen (“Who’s that gut lord marching? / You should cut down on your pork life, mate / Get some exercise”) en zichzelf suf rennende “joggers who go ’round and ’round and ’round and ’round”: Albarn schetst sardonisch een Brits volkje dat er niet in slaagt de karikatuur te ontstijgen.

Phil Daniels zag er de humor van in. This might be fun, dacht hij, zoals hij het ooit aan de Britse radio­presentator Chris Moyles bekende. “Ach, ik doe dit wel even voor de grap, dacht ik. Ik had geen idee hoe groot dit bandje zou worden. Ik moest hun vorige platen opzoeken omdat ik geen idee had wie die jongens waren. Maar goed, het was een nice little job.” De lepe acteur vroeg geen vergoeding voor zijn parlando, dat naar verluidt in amper 40 minuten was ingeblikt, maar wel een percentage van de royalty’s. Slim.

Daniels amusante, lichtjes geforceerde Cockney-­accent zadelde ‘Parklife’ met een nieuwe dimensie op en zorgde ervoor dat het liedje uitgroeide tot een alternatief Brits volkslied dat tot vandaag de dag nog steeds in meer dan één Engels voetbalstadion weergalmt. “Ik mocht het tijdens Blur-concerten komen meezingen wanneer ik daar zin in had”, aldus Daniels. “Op die manier heb ik Japan, de Verenigde Staten en Zuid-Amerika gezien. Drie minuutjes komen meebrallen en dansen op een podium in het buitenland? Mooi meegenomen!”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234