Donderdag 19/09/2019

DM Zapt

Hoe een strandstoel traditioneel televisiekijken redt

De stoel uit het programma ‘1000 zonnen’ blijft voortleven. Beeld © VRT

Pieter Dumon zet deze week de blik op oneindig. Vandaag: het geheime wapen van de traditionele televisiezenders.

Hij stond de voorbije dagen op het dorpsplein van Schellebelle, aan kasteel Den Brandt in Antwerpen en langs het jaagpad in Humbeek. We hebben het over de hoofdrolspeler uit het miniprogramma De stoel, dat tijdens de zomermaanden omstreeks achten op Eén te zien is: een strandstoel in felle kleuren waarmee de VRT nu al meer dan tien jaar alle uithoeken van Vlaanderen verkent.

Het systeem is ondertussen gekend. De stoel wordt op een herkenbare plaats ergens in Vlaanderen neergepoot. Daar worden wat beeldjes gedraaid en zodra die op tv zijn uitgezonden, komt het er voor de kijkers op aan zo snel mogelijk in de stoel te gaan zitten. Om het wat moeilijker te maken, moeten de kijkers ook een voorwerp meebrengen waar tijdens het tonen van de opgave naar is gevraagd. De eerste die met het juiste object in de stoel gaat zitten, mag op reis. 

Uitgesteld kijken

Het lijkt een op het eerste gezicht simpel spelletje, maar mits het slim wordt ingezet heeft het veel meer potentieel. De Vlaamse zenders worstelen immers met zijn allen met het uitgesteld kijken. Omdat mensen niet meer live naar hun programma’s kijken en de bijhorende promotionele boodschappen massaal doorspoelen, zien de zenders hun reclame-inkomsten kelderen. 

Wat ze daaraan kunnen doen? Zo veel mogelijk mensen aanzetten om toch live te blijven kijken. Dat doen ze bijvoorbeeld door grote showprogramma’s op poten te zetten, waarbij kijkers moeten sms’en om te bepalen wie de winnaar is. Of door te investeren in voetbalrechten. Want als de Rode Duivels gehakt maken van een zoveelste tegenstander, dan willen we dat live zien. Alleen hangt aan dat soort noodgrepen meestal een fors prijskaartje vast.

Enter De stoel. Een format dat hetzelfde doet voor een fractie van de prijs. Wie als eerste in de stoel wil zitten, moet wel live kijken. Vaak duurt het amper een paar minuten voor de winnaar in de strandstoel ploft. Al heeft De stoel wel één gigantisch nadeel: het programma duurt hoop en al vijf minuten. Te kort dus voor commerciële boodschappen. 

Maar niet getreurd. Met een beetje creativiteit valt daar wel een mouw aan te passen. Waarom de stoel niet integreren in fictiereeksen? Dat genre heeft immers het meest te lijden onder dat uitgesteld kijken. Het moet toch te doen zijn om een beeldje van de stoel, ergens in Vlaanderen, binnen te smokkelen op het eind van een aflevering van Studio Tarara? En waarom zou een van De dag-acteurs op het eind van een dubbelaflevering niet in een strandstoel kunnen neerploffen? Waarna al wie die reeksen live bekijkt zich naar buiten haast in de hoop een reischeque te winnen. Succes gegarandeerd!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234