Zondag 23/02/2020

DM Zapt

Hoe een leeuw erin slaagt om ‘Topdokters’ te redden

'Topdokters' op VIER. Beeld Vier

Pieter Dumon zet deze week de blik op oneindig. Vandaag: er staat een leeuw in de gang.

Wanneer is een televisieformat versleten? En wat is het beste moment om er de stekker uit te trekken? Twee existentiële vragen waar elke televisiebaas weleens van wakker ligt. Het lijkt op het eerste gezicht het meest glamoureus om te stoppen op een hoogtepunt. Na een seizoen of drie, met anderhalf miljoen kijkers voor de laatste aflevering, zeggen: ‘En nu tijd voor iets anders.’ 

Maar in commerciële televisiemiddens denkt men daar anders over. De baas van een niet nader genoemd televisiebedrijf vertrouwde me ooit toe: “Wij zullen altijd het seizoen te veel maken. Pas als de kijkcijfers echt de dieperik in gaan halen we een succesformat van de antenne.” 

Topdokters is zo’n succesformat. En televisiezender VIER is een commerciële omgeving waar men met zo’n succesnummer weleens tot het gaatje durft gaan. Ik hield dus mijn hart een beetje vast voor het zevende seizoen dat sinds vorige week op de zender loopt. Akkoord, we kunnen ons in België beroepen op een behoorlijk fors uit de kluiten gewassen geneeskundig apparaat. Maar zou de voorraad extreem getalenteerde artsen die liefst ook nog eens een boeiend persoonlijk verhaal in de aanbieding hebben toch niet stilaan uitgeput raken?

Een paar minuten. Meer hadden de makers van Topdokters niet nodig om duidelijk te maken dat er van bloedarmoede in hun programma absoluut nog geen sprake is. Al kregen ze daarbij wel hulp uit enigszins onverwachte hoek. De cameraploeg volgde het ochtendritueel van mond-, kaak- en aangezichtschirurg Nasser Nadjmi. Die at een potje muesli, las een niet nader genoemde kwaliteitskrant waar volgens hem ‘niet veel in stond’ en stapte toen hij dat achter de rug had door naar de inkomhal van zijn huis.

En toen stond daar plots een opgezette leeuw. Jawel, u leest het goed. Een leeuw. In de inkomhal. Ik weet niet hoe dat bij u zit, maar meer heb ik meestal niet nodig om geïnteresseerd te raken. Het bleek om een kunstwerk van Koen Vanmechelen te gaan. Het beest – dat volgens de eigenaar symbool stond voor Perzië – bleek toen de camera inzoomde dienst te doen als fopspeen voor Romelus en Remus. Dat duo zijn volgens de legende de stichters van Rome en symboliseerden in die hoedanigheid dan weer de westerse wereld.

Net als in zijn eigen leven vloeiden Oost en West op die manier naadloos in elkaar over, legde dokter Nadjm uit. En dat allemaal in zijn inkomhal. Leeuwen toverde de dokter tijdens de rest van de aflevering niet meer tevoorschijn, maar zijn verhaal werd er alleen maar boeiender op. De man schopte het van kapitein op de lange omvaart tot chirurg, moest daarvoor jarenlang zijn thuisland Iran ontvluchten en reist nu de wereld rond om kinderen een glimlach op het gezicht te toveren. Een goed verhaal heet dat. Meer is er niet nodig om de levensduur van een format als Topdokters zonder chirurgische noodgrepen met nog een seizoentje te verlengen. 

Topdokters, elke maandag om 20.35 uur op VIER.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234