Maandag 09/12/2019

The Black Madonna

Hoe die andere Madonna de wereld verovert

Marea Stamper - aka The Black Madonna - speelt morgen op HORST. Beeld Getty Images for FYF

De vlucht die de carrière van house-dj Marea Stamper - beter bekend als The Black Madonna - neemt is indrukwekkend. Morgen staat de Amerikaanse als een van de headliners op HORST in Holsbeek, maar niet zo lang geleden gooide ze ei zo na de handdoek in de ring. "Mijn hele leven hebben mensen mij onderschat."

Zo'n vijf jaar geleden had ze het gehad. De onderbetaalde dj-sets, de ondankbare speeluren, de lege zalen. Ze had na een verhuis van thuisstaat Kentucky naar Chicago alle waters doorzwommen in de clubscene, van dj en promotor tot distributeur en booker.

Tijdens een vakantie met haar moeder om haar op de klippen gelopen huwelijk te verteren, had ze een existentiële crisis. "Ik was verbijsterd hoe mijn leven zo fout was kunnen lopen op mijn 31ste." Tot ze er begon te werken aan Exodus (zie hieronder), een catchy nummer met aanstekelijk pianodeuntje, zingend kinderkoortje en stuwende baslijn. Dat nummer zou uiteindelijk in 2012 een kantelpunt worden in haar carrière. In Chicago werd ze in de befaamde club Smart Bar een van de vaste dj's naast onder anderen housepionier Frankie Knuckles.

Vorig jaar ging ook Europa overstag, na daverende sets op het Nederlandse festival Lentekabinet en in de live uitgezonden internetshow Boiler Room. Een reeks rake podcasts, festival- en clubpassages werden haar bevestiging.

Door de groeiende aandacht voor Stamper, die met haar sets een ongeziene energie op de dansvloer creëert, reist ze nu de hele wereld rond in een hels tourschema. Ze speelt in de bekendste clubs, zoals Berghain/Panorama Bar in Berlijn en op grote festivals als Glastonbury. "Surrealistisch, soms heb ik het gevoel dat ik het leven van iemand anders leid", zegt Stamper in een pas uitgekomen documentaire over haar indrukwekkende klim.

Ze heeft immers vaak moeten horen dat ze het niet zou halen. "Mijn hele leven hebben mensen mij onderschat, omdat ze me verkeerd begrepen. 'Je past niet in het marketingplaatje.' Ik heb het allemaal moeten aanhoren", zegt ze. "En weet je wat? Ze waren zo mis."

Volgens Stamper wordt er bij vrouwelijke dj's te vaak rekening gehouden met hun uiterlijk. "Professional Beauty Qualification", zo noemt ze het zelf. "Naast andere eigenschappen moeten vrouwen een zekere 'façade' van schoonheid hebben, dat is in meerdere branches zo", legt ze uit. "Ik ben niet mager, ik ben niet conventioneel mooi. Voor mij is dat allemaal prima, maar de wereld denkt daar niet zo over."

(Lees verder onder de video van haar hit Exodus)

Niet zomaar een hype

Dat ze nu toch hoge toppen scheert in de wereld van de elektronische muziek, is niet meer dan logisch, meent Toon Janssens van Club Silo. Hij haalde The Black Madonna in juni al naar België voor Paradise City Festival. "Ze is niet zomaar een hype, ze heeft een stevige basis." De ervaringen die ze opdeed achter de schermen in het clubcircuit komen haar carrière nu ten goede, meent Janssens.

Dat beaamt Jochem Daelman van het kunsten- en muziekfestival HORST waar Stamper morgen haar kunnen mag tonen. "Het plaatje klopt helemaal. Ze is ruw en puur, en ze kan het technisch gezien ook allemaal." Wat haar onderscheidt van anderen is haar doorzettingsvermogen, meent Daelman. "Ze heeft hier jaren van gedroomd en is blijven dromen. En zo heeft ze stilaan iedereen op haar pad overtuigd. Je merkt ook dat ze superecht is, dat het uit haar hart komt."

Uit haast elk interview blijkt dat Stamper geen blad voor de mond neemt. De aandacht die ze krijgt van media gebruikt ze vaak om zaken als feminisme en de moeizame weg van de vrouwelijke dj aan de kaak te stellen. Dat ze opkomt voor minderheden in de housescene, vindt ze niet meer dan haar verantwoordelijkheid. "Dat is verweven met dansmuziek. Iedereen in ons milieu zou dat moeten doen."

Lees verder onder de video van The Black Madonna in augustus op het Amsterdamse festival Dekmantel.

Niets fake

Wat haar zo menselijk maakt, is dat ze niet bang is om over haar mislukkingen te praten. "Ik heb nog steeds een wowgevoel als ik een club binnenkom: 'Wow, er zijn hier mensen!' Waarom zou ik me ook anders voelen, na twintig jaar in lege clubs te spelen?"

"Je merkt dat ze het ook heel graag doet. Op Paradise City moest ze op een regenachtig moment in de namiddag beginnen. Niet gemakkelijk, maar dat interesseerde haar allemaal niet. Ze stond er en was alleen maar met de muziek bezig", vertelt Janssens. "Ze heeft die hele namiddag op gang getrokken. De verwachtingen waren hoog, maar ze heeft ze allemaal ingelost, als dj maar ook als persoon. Er is niets fake aan haar."

Toon Janssens: "Er is niets fake aan The Black Madonna." Beeld Getty Images

Op kunsten- en muziekfestival HORST kunnen ze dit weekend dus een opzwepend dansfeest verwachten, met stuwende baslijnen en een reis doorheen verschillende genres en subgenres. "We wilden haar eigenlijk vorig jaar al vastleggen, maar dat bleek onmogelijk. Het zal er in de toekomst niet gemakkelijker op worden", aldus Daelman.

"Ze is een hype, maar er is niets mis met een hype als je het verdient en als je het kunt waarmaken. Bij haar lijkt dat heel goed te lopen", concludeert Janssens. "Al mag ze dat op en top Amerikaanse achterwegen laten, maar daar zit natuurlijk ook een zekere echtheid in." (lacht)

Lees verder onder deze podcast van The Black Madonna.

HORST wil vernieuwen

The Black Madonna speelt morgen op HORST in het Kasteel van Holsbeek. Dat festival, ondertussen aan een derde editie toe, mikt erop buiten de lijntjes te kleuren. "We willen onderzoeken hoe een festival ook anders kan", legt Daelman van HORST uit.

Met het kasteel van Horst heeft de organisatie alvast een grote troef beet. Eén podium bevindt zich op de binnenkoer van het kasteel, het andere op het grasveld ernaast. "Voor het ontwerp van de podia slaan we steeds de handen in elkaar met een kunstenaar. Dit jaar kozen we voor beeldkunstenaar Pieterjan Ginckels, die bekend staat om zijn maatschappijkritisch werk." Zo bouwde hij een levensgrote drone na, waarmee de Amerikanen bombardementen uitvoeren. "Die hangt boven de dansvloer, die als een soort kooi is ingericht waarin mensen dansen."

Zo zag de festivalsite van HORST er vorig jaar uit. Beeld rv Willem Govaerts

Ook rond het kasteel worden verschillende kunstinstallaties geplaatst, die je met een wandeling rond de vijver allemaal kan bekijken. "De kunstenaars zelf geven in het kasteel ook artist talks, en je kan ook een begeleide wandeling met hen maken."

Wat eten betreft mikt HORST ook hoog op de originaliteitsmeter. Het festival nam herborist Ben Brumagne van Forest to Plate in de arm, die morgenvroeg met vrijwilligers en buurtbewoners de naburige bossen intrekt. Gerechten op het festival worden afgekruid en afgewerkt met hetgeen ze daar vinden.

Dit jaar komt er ook opvallend veel aandacht uit het buitenland. "We willen Belgische muziek en kunst mee op de kaart zetten. En dat werkt: voorlopig verkochten we al tickets in 20 à 25 landen."

Een van de podia zal zich net als vorig jaar op het binnenplein van het kasteel bevinden. Beeld rv Willem Govaerts
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234