Zondag 20/10/2019

Muziek

Hoe de Hazes-hype plots ook Studio Brussel inpalmde

De 9-jarige Kylan Van den Berghe, in Hazes-outfit, brengt ‘Leef’ tijdens ‘Music for Life’. Eerder trad hij met dat nummer op in ‘The Voice Kids’. Beeld JOKKO

Afgelopen week kreeg Music for Life om de haverklap een smartelijke polonaise binnen als verzoeknummer. Hoe kon ‘Leef’ van André Hazes jr. uitgroeien van stumperd in de hitlijsten tot sterkhouder bij een alternatieve jongerenzender en nummer 1-hit?

Drie jaar lang heeft hij moeten wachten voor hij zijn gram haalde, maar André Hazes jr. heeft zijn allereerste nummer 1 in Vlaanderen te pakken. De gelijknamige zoon van de legendarische smartlappenkoning prijkt met ‘Leef’ helemaal bovenaan in de Belgische iTunes-lijst. Zelfs de ultieme kerstsingle ‘All I Want for Christmas Is You’ van Mariah Carey – onbetwiste lijsttrekker tijdens de winterdagen – verdrong hij naar een lagere plaats.

Het drie jaar oude ‘Leef’ schopte het vorige week ook tot het op een na meest aangevraagde nummer tijdens De Warmste Week. 


Ging het om een studentikoze samenzwering? Toch niet. In ons land werd de Hazes-hype eind september aangezwengeld door een
blind audition van de negenjarige Kylan tijdens The Voice Kids. Die piepjonge publiekslieveling bracht toen ‘Leef’. Het optreden van de kleine Hazes-superfan waaide ook de grens over en bereikte uiteindelijk junior zelf. In een filmpje bood die toen spontaan zijn hulp aan, om Kylan te steunen tijdens zijn verdere The Voice-parcours.

Na een gesmaakte passage in Gert Late Night en een optreden de Lotto Arena steeg de ster van de 24-jarige zanger alleen meer. Inmiddels is ‘Leef’ – een vreemde mix van smartlap, polonaise en zedenpreek – niet langer weg te denken in winkelstraten, op wintermarkten, fuiven en familiefeesten. Op Spotify werd de song zelfs al bijna 22,5 miljoen keer beluisterd.

(Lees verder onder deze video.)

Een opvallende revanche voor Hazes Jr., want bij de oorspronkelijke release in juli 2015 sloeg de song weinig gensters. Pas eind 2017 stond ‘Leef’ twee weken genoteerd in de Nederlandse charts, roemloos bengelend aan het staartje van de lijst. Het liedje deed het uiteindelijk zelfs beter in Het foute uur van de Nederlandse Qmusic dan in de hitparade.

Dat net die ‘foute song’ tijdens de Warmste Week uitgroeide tot een van de favorieten op Studio Brussel, valt nochtans te verklaren. De tekst gaat over Hazes die aan de praat raakt met een terminale patiënt in een kroeg. Die laatste blikt met spijt terug op zijn keuzes: veel te hard gewerkt, veel te weinig geleefd, vrouw verloren aan een ander. Op zijn sterfbed adviseert de “oude wijze man” Hazes om het leven boven werk te verkiezen. Tijdens een editie van Music for Life waarbij ziekte, burn-out en dood zowat de hoekstenen vormden, was die montere ode aan het leven dan ook op zijn plaats. Wanneer het refrein invalt, is het inhaken geblazen terwijl een vrolijke polonaise zich op gang trekt.

André Hazes junior bracht het nummer eigenlijk al in 2015 uit. Beeld ANP

Joris Jonckheer, muziekcoördinator bij Studio Brussel, is niet zo verrast over het succes. “Dat liedje was al eerder op onze radar verschenen, omdat het zo populair was op studentenfuiven en après-skifeestjes. Wat ook meespeelde: tijdens De Warmste Week vragen mensen vaak plaatjes aan met hele gezin: de kinderen hebben dus net zoveel inspraak. Dankzij The Voice Kids is die song na drie jaar een tweede leven gegund.”

Het is ook niet de eerste keer dat Studio Brussel zo’n Fremdkörper ziet opleven als populairste verzoeknummer. ‘Rood’ van Marco Borsato of ‘Een ster’ van Stan Van Samang waren tijdens voorgaande edities ook immens succesvol. “Dat zijn liedjes waar heel veel mensen een emotionele band mee hebben. Die band wordt alleen maar versterkt tijdens de eindejaarsperiode, waarbij je terugdenkt aan iemand die er niet meer is, of ziek is. Iedereen wordt vroeg of laat met die persoonlijke ellende geconfronteerd. Uit een song als ‘Leef’ kun je energie of moed putten. Je wordt er instant vrolijk van.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234