Woensdag 08/07/2020

Televisie

Hoe de bekendste stoel van Vlaanderen coronaproof werd

De makers van 'De stoel' proberen deze drukte nu te vermijden.Beeld Bas Bogaerts

De stoel is misschien wel het eenvoudigste format uit de recente televisiegeschiedenis. Maar in pandemietijden kan ook eenvoudig te ingewikkeld worden. Daarom is er vanaf maandagavond een nieuwe coronaproof versie van het programma te zien. 

Er gaat achter De stoel geen hogere wiskunde of kernfysica schuil. Het concept is even simpel als geniaal. Elke avond is er na Het journaal op Eén een strandstoel te zien. Wie de locatie waar het ding staat herkent en zich er als eerste in neer laat ploffen, wint een reis. Een succesformule waarop maar geen sleet lijkt te komen.

Aanvankelijk was De stoel een item in het zomerprogramma 1000 zonnen, sinds een paar jaar is het een afzonderlijk programma. En de populariteit blijft maar stijgen. Bij momenten zitten meer dan 700.000 kijkers voor hun tv-toestel die hopen dat de bekendste stoel van Vlaanderen ook eens in hun contreien passeert. 

Niet alleen op televisie, maar ook in het veld is De stoel een succes. Op de locaties waar de strandstoel wordt neergepoot komen vaak honderden fans samen. Vooral in de hoop een reischeque in de wacht slepen, maar ook om wat bij te babbelen met buurtbewoners en streekgenoten. Die spontane samenscholingen zijn meteen de reden waarom de makers van het programma even met de handen in het haar zaten toen de coronacrisis uitbrak. 

Rollen omgedraaid

“We wisten meteen dat we dit jaar met iets anders op de proppen zouden moeten komen", vertelt eindredacteur Peter Cockx. “Gelukkig waren we nog niet aan de voorbereiding begonnen. De stoel is niet het soort programma waar je maanden aan werkt.” 

De koers bijsturen was geen probleem, de richting kiezen waarin dat moest gebeuren had wat meer voeten in de aarde. Cockx: “Er passeerden verschillende opties de revue. Zo lag er op een gegeven moment een plan op tafel om met tien stoelen te werken, waarvan er uiteindelijk slechts één de juiste zou zijn. Op die manier zouden we de eventuele volkstoeloop over tien verschillende locaties spreiden.” 

De stoel begon als item in het zomerprogramma '1000 zonnen'.Beeld © VRT

Uiteindelijk werd gekozen voor een minder omslachtige variant van het spelletje. In de nieuwe versie worden de rollen omgedraaid en komt de stoel naar de kijkers toe in plaats van omgekeerd. “We blijven wel trouw aan het basisprincipe”, legt Cockx uit. “Elke dag duikt de stoel ergens in Vlaanderen op en moeten de kijkers proberen te herkennen waar hij precies staat. Lukt dat, dan hebben ze na de uitzending een kwartier om de exacte locatie door te geven op de website van Eén. Een onschuldige hand trekt een winnaar uit de correcte inzendingen en dan gaan we de avond zelf nog bij die persoon langs.”

Lichaamsvocht

Daarmee is de kous nog niet af. Om effectief een prijs in de wacht te slepen moet de winnaar in spe nog een opdracht tot een goed einde brengen. “Elke dag is dat een ander, klein spelletje van een paar minuten waarvoor de kandidaat in zijn eigen huis op zoek moet naar het geschikte spelmateriaal”, zegt Cockx. “We kunnen bijvoorbeeld vragen om binnen een bepaalde tijd van schoenen en sokken te wisselen of om de letters van het alfabet op een ei te schrijven. Lukt dat, dan krijg je een reischeque. Slaag je er niet in, dan mag je de stoel als troostprijs houden.” 

Ondertussen besliste de Nationale Veiligheidsraad om vanaf 1 juli evenementen voor maximum vierhonderd personen toe te laten.  Wat betekent dat De stoel eigenlijk in zijn gekende vorm had kunnen doorgaan. “Maar dat leek ons sowieso geen goed idee”, zegt Cockx. “Soms stormen mensen met twee of drie tegelijk op die stoel af. Dan kan het weleens gebeuren dat wat lichaamsvocht van eigenaar wisselt. In coronatijden lijkt me dat geen aanrader.” 

Bovendien vond Cockx het wel leuk om over een alternatieve versie van het programma na te denken. “Maar als we volgend jaar De stoel weer op de vertrouwde wijze kunnen spelen, dan grijpen we toch liefst terug naar het origineel.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234