Zondag 17/11/2019

Muziek

Hoe conservatief Ierland een punkbastion werd: ‘Poëzie en rebellie zit in ons DNA’

The Murder Capital, eerder dit jaar op Rock Werchter, is dit weekend te zien op Sonic City in Kortrijk. Beeld Koen Keppens

Er trekt een Ierse gitaarstorm door het land, met rukwinden die The Murder Capital, Fontaines D.C. en Girl Band heten en komende week in Brussel en Kortrijk worden verwacht. Ze zetten samen de shamrock op de wereldkaart. Maar hoe is conservatief Ierland ooit een punkland kunnen worden?

Aan het eind van het jaar, wanneer aan de virtuele cafétoog over de beste albums van 2019 wordt gedebatteerd, zullen drie groepen van Ierse makelij ter sprake komen: The Murder Capital, Fontaines D.C. en Girl Band. Wat hen typeert, met uitzondering van het land van uitgifte op het paspoort: kwaadheid en kabaal.

In 1976 was Radiators from Space met Philip Chevron, de latere leadgitarist van The Pogues, de eerste punkgroep in Ierland. Een jaar later werden de Sex Pistols van de BBC verbannen met ‘God Save the Queen’, dat volgens de openbare omroep een aanval was aan het adres van Queen Elizabeth. Dat voorval leverde de Pistols hoge noteringen in de charts op, maar terwijl punk impact had in en rond Groot-Brittannië, kregen punks moeilijk gehoor in conservatief Ierland.

Steekpartij

Tijdens ’s lands eerste punkfestival in 1977 viel een dode na een steekpartij. Het veelbesproken overlijden van de 18-jarige Patrick Coultry was een smet op de reputatie van de punkcultuur en bemoeilijkte de zaken: organisatoren werden verplicht te investeren in een professionelere omkadering, de veiligheidskosten gingen de hoogte in en verschillende eigenaars van opnamestudio’s weigerden punks toe te laten.

Het katholieke Ierland van de jaren 70 en 80 was simpelweg niet klaar voor een subcultuur met linkse en meer liberale gedachten. Ter illustratie: een getrouwde vrouw mocht tot begin jaren 70 niet werken, het homohuwelijk werd in 2015 gelegaliseerd en de abortuswet werd pas eind 2018 ingevoerd. Laat staan dat het conservatieve bastion zat te wachten op anarchisten als Radiators from Space en Paranoid Visions, die in songs het systeem bekritiseerden.

Dublin City

Er borrelde iets in de krochten van Dublin, met de komst van de band The Virgin Prunes, piratenradio’s en verscheidene fanzines. Maar verder dan de underground reikte de Ierse punkscene aanvankelijk niet. In de jaren 90 werd de boodschap een rij vooruitgeschoven en werden looks minder belangrijk. “Als je naar concertposters uit de nineties kijkt, zie je boodschappen van punkgroepen die een lans wilden breken voor gay rights, abortus, voorbehoedsmiddelen en het daklozenprobleem”, vertelde punkspecialist Cian Hynes aan The Irish Sun.

Vandaag breien Fontaines D.C. en The Murder Capital een vervolg aan die traditie. Ze rekenen de Ierse poëten als James Joyce en William Butler Yeats tot hun grote voorbeelden, en zijn niet mild voor het land waarin ze zijn grootgebracht. “Poëzie en rebellie zitten gewoon in het DNA van de Ieren”, verklaarde James McGovern van The Murder Capital tegenover Humo. Een voorbeeld: in ‘Big’ neemt Fontaines D.C. de katholieke gedachtegang op de korrel, verwijzend naar de strijd van 35 jaar om abortus in Ierland te legaliseren. Dublin is ook het canvas van Grian Chatten, frontman bij Fontaines D.C. – die twee letters staan overigens niet voor niets voor Dublin City.

Tegen gentrificatie

The Murder Capital en Fontaines D.C. onderhouden beide een giftige relatie met Dublin. Hoewel sommige conservatieve ideeën van de baan zijn, hekelen ze het kapitalisme en de gentrificatie waaronder Ierland intussen zwicht. “Geld is belangrijker geworden dan onze levenskwaliteit. Het romantische beeld van Ierland is niet langer representatief”, is Fontaines D.C. streng. Ook Girl Band put inspiratie uit de recessie waarin Ierland verzeild is geraakt, zij het door die frustratie te vertalen naar heerlijke herrie.

“Er zit veel frustratie in onze songs, maar ik weiger te geloven dat we gefuckt zijn”, aldus The Murder Capital in Humo. Er is na al die jaren weinig veranderd: de Ieren zijn nog steeds boos en weten als geen ander hun gal te spuwen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234