Vrijdag 13/12/2019
Coldplay-frontman Chris Martin.

Concerten

Hoe Coldplay, Billie Eilish en Het Zesde Metaal strijden voor het milieu

Coldplay-frontman Chris Martin. Beeld REUTERS

‘We gaan een jaar of twee de tijd nemen om uit te zoeken hoe onze tournee niet alleen duurzaam, maar ook voordelig kan zijn voor het milieu’, zo kondigt frontman Chris Martin de tourneepauze aan van de populaire band Coldplay. Leeft dat idee van duurzaamheid ook in de Belgische muziekwereld?

Coldplay speelt vandaag (vrijdag) twee concerten in Jordanië om hun nieuwste album Everyday Life voor te stellen. Eind deze maand speelt de Britse band nog een derde show in Londen, voor het goede doel. Daarna niet meer. De band wil de Everyday Life-tournee eerst CO2-neu­traal maken en alle overbodige plastic verbannen. Ter vergelijking: tijdens hun A Head Full of Dreams-tournee drie jaar geleden speelde Coldplay 122 shows in vijf continenten. 

De Britse poprockers zijn niet de enige muzikanten die nadenken over hun voetafdruk. Popsensatie Billie Eilish toonde zich eind september van haar groenste kant toen ze aankondigde haar wereldtournee ‘zo groen mogelijk’ te maken. De 17-jarige zangeres werkt samen met vzw’s als Reverb en Global Citizen. Fans die via die organisaties actie ondernemen, maken kans op tickets voor uitverkochte shows. Plastic rietjes zijn tijdens de optredens verboden, in het ‘Billie Eilish-ecodorp’ kunnen fans leren over de klimaatverandering en wat ertegen te doen. Eerder dit jaar dweepten dj Fatboy Slim en de rockers van The 1975 met Greta Thunberg om klimaatbewustzijn te verspreiden.

650 flessen per jaar

Ook dichter bij huis beweegt er iets in de muziekwereld. De West-Vlaamse band Het Zesde Metaal bewandelt al vijf jaar een duurzamer pad, zegt manager Bram Bostyn. “Het gaat over kleine aanpassingen in ons tourgedrag die we consequent hanteren. We nemen bijvoorbeeld naar elke show een opbergbox met herbruikbare flessen mee.” Volgens Bostyn bespaart dat jaarlijks 650 plastic flessen. 

In hun rider, de wenslijst van artiesten voor concertenuit 2018 vraagt de band expliciet “zo weinig mogelijk wegwerpverpakkingen”. “Het Zesde Metaal en het milieu danken u!”, luidt het in de tekst. “Eén groep kan al zoveel plastic vermijden. Stel je voor wat dat geeft als alle Belgische bands zouden overschakelen”, zegt Bostyn.

Vanuit die Belgische bands mag de klimaatstem gerust luider klinken, zegt Jeroen Vereecke, de bezieler van het festival Boomtown en geluidsman bij Het Zesde Metaal. “De meeste muzikanten in mijn omgeving zijn progressief en milieubewust, maar als ze in hun artiestenrol kruipen, wordt dat volledig vergeten. Het rock- en poparchetype leeft dat een echte band een tourbus heeft. Ben je een nog echtere band, dan heb je drie tourbussen. En als je Coldplay heet, dan heb je dertig vrachtwagens.”

Grootste struikelblok

Coldplay-zanger Chris Martin erkent dat transport het grootste struikelblok vormt in hun poging om een duurzame tournee uit te bouwen. Logisch, zegt Vereecke, de ecologische voetafdruk van een tournee ligt voor 80 procent bij transport. “De focus op afval is terecht, maar mobiliteit is nog altijd het grootste probleem. Niet alleen het vervoer voor de band, maar ook voor het publiek en vooral de dranken.” Daarom richtte Vereecke de onderneming Robinetto op. Die wil de voetafdruk van evenementen verkleinen door taps met kraanwater te voorzien. “Op Tomorrowland staan backstage 18 watertaps, dat scheelt per editie tienduizenden flessen. Ook de concertzalen De Centrale in Gent en Trix in Antwerpen gebruiken de taps.”

De grootste ecologische afdruk komt dus niet van de artiesten zelf. Al hebben ze wel een verantwoordelijkheid om te sensibiliseren, zegt Vereecke. “De druk moet van overal komen, ook vanaf het podium.” Manager Bostyn van Het Zesde Metaal bevestigt: “De weg naar minder afval en transport is logisch. Een weg die wij niet alleen als band, maar ook als mens al langer proberen te bewandelen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234