Zondag 16/02/2020

SxSW

Hoe Belgen gestaag hipsterfestival SxSW veroveren

Vorig jaar gaf Stromae een mysterieuze show op het festival, het ideale begin van zijn Amerikaanse marketingcampagne.Beeld belga

Voor het eerst trekt een Belgische delegatie van start-ups naar South by South West in Austin, Texas. Samen sterk op een Texaans hipsterfestival, waar zelfs het bezoek van de Amerikaanse president het festivalpubliek verdeelt. "Wij Belgen zijn nog te braaf."

Technologiegoden als Tesla's Elon Musk kwamen er al spreken, grote blockbusters als 'Fast & Furious 7' waren er in het geheim in première te zien en Twitter werd er voor het eerst een succes. Nu komt zelfs de huidige Amerikaanse president Obama er zijn zegje doen. In zijn bijna dertigjarige bestaan heeft South by Southwest (SxSW) al flink zijn stempel op de cultuursector gedrukt.

Ook Belgen vinden de weg naar het festival over interactieve media, muziek en film. Voor de allereerste keer trekt een heuse, weliswaar beperkte, Belgische delegatie naar Austin, Texas. Zes technologische start-ups gaan er in een Belgische stand staan met de hoop om te kunnen praten en onderhandelen met investeerders, pers, partners en mogelijke klanten. "Het zijn zes heel verschillende start-ups, die zich ook allemaal in een andere ontwikkelingsfase bevinden", zegt Yonca Braeckman van vzw Startups.be, die de ondernemingen samenbracht.

De start-ups hebben allemaal verschillende verwachtingen over hun bezoek. Eén bedrijf gaat er om te scouten, op zoek naar nog andere start-ups dat het kan overnemen. Nog een ander wil er ontdekken hoe internationaal zijn ambities kunnen zijn. "Er is een start-up die huisbereide maaltijden op een eenvoudigere manier tot bij anderen brengt. Het wil zijn businessmodel al van in het begin in het buitenland kunnen testen, om te zien hoe schaalbaar hun bedrijf is."

Een beeld vanop SxSW van vorig jaar.Beeld EPA

Te braaf

Er staan nog meer Belgen op de planken. Vorig jaar gaf Stromae een mysterieuze show op het festival, het ideale begin van zijn Amerikaanse marketingcampagne. Dit jaar geven Belgische bands als Oscar and the Wolf, Alice on the Roof en Woodie Smalls een showcase. Die Belgische groepen worden al een aantal jaren naar Austin gehaald door Pukkelpop en de muziekblog Disco Naïvité. Ook Black, de film van Adil El Arbi en Bilall Fallah, kent op South By zijn Amerikaanse première. "Er zullen zeker meer dan vijftig bezoekende Belgen zijn", zegt Braeckman. "Maar echt indrukwekkend is dat niet als je alleen al naar de ongeveer 250 aanwezige Nederlanders kijkt. Wij zijn nog te braaf. Landen als Groot-Brittannië hebben er zelfs hun eigen Great Britain House om zichzelf te promoten."

De beperkte aanwezigheid van Belgen schuift Braeckman onder meer af op de overheid, die te weinig budget voorziet. "SxSW is hier ook gewoon veel minder bekend dan in bijvoorbeeld Nederland. Als Belgen zichzelf in de VS willen verkopen, denken ze bijna automatisch aan Silicon Valley en San Francisco. Dat idee moet eruit."

Almaar meer mainstream?

Want de bezoekers zijn maar wat eigenzinnig en dus een ideale markt om te experimenteren. Zelfs de komst van president Obama, en enkele dagen later ook zijn vrouw Michelle, verdeelt het publiek van het festival. En niet omdat de president door zijn bezoek de begrafenis van voormalige first lady Nancy Reagan overslaat. "Sommige fans van de jaarlijkse show voor muziek, film en technologie zeggen dat het een teken is van de culturele stempel die Obama drukt, vooral op jongeren", analyseert Brian Fung van de Washington Post.

Volgens anderen is het een teken dat SXSW steeds meer naar de mainstream opschuift, "en daarmee weg van zijn eigenzinnige oorsprong als buitenstaander". Een veelgehoorde kritiek over een overgang die al decennialang bezig is. "Eén ding is zeker: dit is een historisch moment voor het festival uit Austin. Nooit eerder sprak een zittende president op 'South-by' in zijn dertigjarige geschiedenis."

President Barack Obama.Beeld Photo News
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234