Woensdag 21/08/2019

'High-Rise': beschaving is slechts een laagje vernis

Beeld belga

Regisseur: Ben Wheatley. Acteurs: Tom Hiddleson, Jeremy Irons, Sienna Miller, Luke Evans, Elisabeth Moss. Genre : Drama. Speelduur: 1u59.

Niet alleen het feit dat zijn parcours heel anders is dan dat van de meeste filmmakers, maakt Ben Wheatley tot een buitenbeentje, er wordt ook gezegd dat hij niet zozeer verhalen vertelt als wel ervaringen creëert. 'High-Rise' laat je ervaren wat anarchie moet zijn.

Wheatley moest het tot nu toe met kleine budgetten doen en onbekende acteurs. Nu kreeg hij een cast van sterren, boeiende namen en gezichten te strikken om een verhaal in beeld te brengen van morele verloedering dat zich afspeelt in een betonnen wolkenkrabber in de nabije toekomst van de seventies. Een tijd die nooit echt bestaan heeft.

In het gebouw waar het om draait geven mensen zich over aan seks, geweld en andere uitspattingen. De rijkeren wonen er op de bovenste verdiepingen, met hoe minder je het moet stellen, hoe langer je woont. 'Snowpiercer' in een wolkenkrabber in plaats van een trein, zo wordt wel vaker gezegd. Maar de klassenstrijd was maar één van de thema's waarover J.G. Ballard het had toen hij in 1975 zijn gelijknamige boek schreef.

Beeld kos

Tom Hiddleston speelt dokter Richard Laing die bij begin van het verhaal net als in het boek een hond aan het roosteren is aan het spit. "Soms vond hij het moeilijk om niet te geloven dat ze in een toekomst leefden die al had plaatsgevonden," hoor je een vertelstem zeggen. En je moet twee keer nadenken om te weten wat er gezegd werd. Net zoals wanneer je iets later de vrouw van de architect op een wit paard ziet voorbijrijden in de weelderige tuinen op het dak van de wolkenkrabber.

De architect heeft het gebouw ontworpen en ook de regels van het leven aldaar. Maar als het gebouw niet werkt zoals het moet, worden ook de regels niet meer gerespecteerd en doet iedereen maar wat. Een van de vrouwen waarmee Richard Laing zijn vrije tijd spendeert, zegt tegen haar zoon die komt vertellen dat hij niet naar school wil : "We doen allemaal dingen die we niet willen doen. Dat is precies volwassen worden." Ben Wheatley wordt volwassen door wel zijn zin te doen.