Vrijdag 30/07/2021

ColumnDM Zapt

‘High Fidelity’ toont dat playlists maken ook een kunst is

Zoë Kravitz in ‘High Fidelity’.  Beeld Disney+
Zoë Kravitz in ‘High Fidelity’.Beeld Disney+

Sasha Van der Speeten zet in DM Zapt de blik op oneindig. Vandaag: High Fidelity op Disney+.

Winona Ryder die in Reality Bites met haar vrienden een dansje doet aan de kassa van een nachtwinkel op ‘My Sharona’ van The Knack. Natalie Portman die in Garden State haar hoofdtelefoon aan Zach Braff geeft en hem zo The Shins leert kennen met de woorden “they’ll change your life”. De dj die aan het begin van La haine ‘Nique la police’ van Cut Killer uit zijn slaapkamerraam laat knallen door de straten van een Parijse banlieue. Yep, er schuilt een heel specifiek type magie in het rechtstreekse gebruik van popliedjes in film- of televisiescènes, alsof het uit klank opgetrokken personages zijn.

High Fidelity bulkt niet verwonderlijk van dat soort muzikale close contact-momenten. Nogal wiedes: de drie hoofdpersonages werken in een platenwinkel en steken elkaar om de haverklap de loef af met muzikale weetjes en navelstaarderige top 5-lijstjes. Goed, bovengetekende is niet helemaal neutraal. Hij dankt zijn obsessie voor slimme liedjeskeuzes in films aan het feit dat hij in het dagelijkse leven deels aan de bak komt als playlistsamensteller. Maar zeg nu zelf: wie begint nu níét beaat te grijnzen wanneer de verkoopster Cherise als een idioot door de winkel begint te shaken op ‘Come on Eileen’ van Dexys Midnight Runners?

Dankuwel Questlove van The Roots dus, de drummer/dj/smaakmaker die verantwoordelijk was als music executive producer voor deze reeks. Dankuwel Nick Hornby, schrijver van het boek High Fidelity waarop de serie werd gebaseerd en die dus groen licht moest geven voor deze onorthodoxe adaptatie. Heel anders dan de bleke jongensachtige verfilming uit 2000 met John Cusack en Jack Black. Want deze keer is het hoofdpersonage Rob een biraciale, biseksuele vrouw – gespeeld door de ravissante Zoë Kravitz – in een wereld van iPhones, streamingdiensten en aan selfies verslingerde Instagram-influencers.

’t Is bijgevolg geestig dat een vinylplatenwinkel opnieuw een geloofwaardig decor wordt voor een reeks anno 2021. In een aflevering stelen zelfs brutale pubers de platen uit Robs winkel om ze te kunnen samplen in hun eigen muziek “omdat vinyl stukken beter klinkt dan digitale files”. Ook dat had Hornby vast niet zien aankomen.

Toegegeven, Kravitz is niet helemaal geloofwaardig als sarcastische outsider die graag koketteert met haar allergie voor de New Yorkse hipstergemeenschap. Dat is niet te wijten aan haar acteerprestatie – geenszins – maar aan het genetische materiaal dat ze van haar übercoole ouders erfde. En ja, haar bitterzoete omzwervingen op het pad van de liefde lijken bij momenten bedacht door een bouquetschrijver. Maar de zinderende passie voor popmuziek die elke aflevering siert, maakt veel goed. Dixit Rob: “Making a playlist is a delicate art. It’s like writing a love letter, but better in a way. You get to say what you want to say without really saying it.” Wat een vrouw.

High Fidelity is te bekijken via Disney+.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234