Zaterdag 04/07/2020

Canvas

"Het zijn culturele snobs bij Canvas"

Beeld Joris Casaer

Wien Is 't Hof Van Commerce van Kristof Michiels lokt momenteel volle bioscoopzalen. Maar wie hoopt om de mockumentary/mixtape binnenkort op televisie te zien, is eraan voor de moeite. Canvas zal de film niet uitzenden. Net als vele andere Vlaamse films.

Michiels maakte het nieuws zelf wereldkundig op Facebook. "Canvas meldt doodleuk dat ze de uitzending niet eens overwegen, omdat ze het (hùn woorden!) niet in een categorie kunnen plaatsen, en omdat ze zelf al een Belpop over Flip Kowlier hebben gemaakt."

"Canvas is een ezel die zich telkens opnieuw aan exact dezelfde steen stoot", legt Michiels ons uit. "De bazen veranderen, maar de mensen die ervoor werken, blijven dezelfde kortzichtige beslissingen nemen. Het is cultureel snobisme." Ook in distributiemiddens is dat een veelgehoorde kritiek. Zelfs Vlaamse producties, gemaakt met Vlaams geld van het VAF, en die het goed doen op buitenlandse filmfestivals, botsen in eigen land op de Canvas-muur.

Violet (Bas Devos) werd in Berlijn bekroond, geselecteerd voor het New Directors/New Films-festival van het MoMA in New York en is over heel Europa uitgezonden op tv, maar niet bij ons. Zelfs niet wanneer deze gratis werd aangeboden. Ook films als Blue Bird, Lost Persons Area of recent nog Charlie en Hannah gaan uit krijgen geen plek op televisie.

Geen geld

"Dit is geen probleem van Canvas, maar van de VRT", zegt Dirk Impens, voormalig producer van onder meer Daens en The Broken Circle Breakdown. "Canvas is slachtoffer van de keuzes van de VRT, en moet het doen met de middelen die ze krijgen." Impens laatste project was de film Girl van Lukas Dhont, waarvoor hij bij Canvas aankloptt voor een presale - een princiepsakkoord tussen maker en zender dat bepaalt dat de film op termijn zal uitgezonden worden. "Er ging heel wat tijd over: eerst moesten ze het scenario nog lezen, dan moesten ze overleggen met de directie. In die periode lagen er een twintigtal soortgelijke voorstellen op tafel bij de zender, en Girl hoorde volgens hen tot de vier beste projecten. De conclusie: er werd voor geen van de vier gekozen."

Te weinig geld, was de motivatie. Impens: "Nu heb ik in mijn hele carrière nooit gehoord: meneer, toevallig komt u op het juiste moment, we hebben hier net heel veel geld liggen. Maar sta me toe dat te relativeren: denk je nu echt dat een Vlaamse film valt of staat met de steun van Canvas? Het zou gewoon handiger zijn mocht de openbare omroep vlakaf zeggen: 'Vlaamse filmmakers, maak dat jullie wegkomen.' Dan is dat duidelijk. Dan hoeven we elkaar niet langer lastig te vallen en kan iedereen rustig verder werken."

Maar een samenwerking blijft wel wenselijk, vindt Michiels. "Dit is mij eerste film, maar ik hoop er nog meer te maken. Dat zou ik graag samen mét Canvas doen, maar blijkbaar is er geen plaats voor mij, en ben ik op mijn 45ste de avant-garde die vermeden wordt."

Keuzes maken

Dat het al even rommelt bij Canvas, bewijzen de vele wissels aan de top. Olivier Goris, al bijna vier jaar netmanager bij Eén, zit intussen op beide stoelen. Hij wil zijn visie voor de toekomst nog uittekenen. Toch vindt hij de kritiek niet helemaal terecht. De laatste twee jaar heeft Canvas negentien Belgische documentaires gecoproduceerd en 31 Belgische in (voor)aankoop gekocht. Het gaat om onder meer Zie mij doen (nu in zalen) en Rabot (Publieksprijs Film Fest Gent). Later dit jaar worden al zeker Zagros, Le ciel flamand en King of the Belgians uitgezonden.

"Als ik het lijstje bekijk van wat we op Canvas doen met Vlaamse producties, vind ik dat best veel", zegt Goris. "Ik begrijp de ontgoocheling van filmmakers, maar dat hoort erbij. We kunnen niet alles uitzenden, we moeten keuzes maken."

En wat Wien Is 't Hof Van Commerce betreft, is het laatste nog niet gezegd. "We bekijken wat we in de toekomst nog met de mockumentary kunnen doen, bijvoorbeeld op ons digitale platform VRT NU", aldus Goris.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234