Zondag 09/05/2021

InterviewWannes Cappelle

Het Zesde Metaal pakt uit met interactieve livestream: ‘We willen voelen dat we léven als band’

Wannes Cappelle repeteert met Het Zesde Metaal in Gent. Beeld Thomas Sweertvaegher
Wannes Cappelle repeteert met Het Zesde Metaal in Gent.Beeld Thomas Sweertvaegher

Wat een theatertournee moest zijn, wordt een twaalf uur durende livestream. Tijdens ‘Een half etmaal met Het Zesde Metaal’ gaat de West-Vlaamse groep ‘Big Brother’ achterna. Zo kunnen fans gluren in de B&B waar Wannes Cappelle en co. verblijven. Afsluiten doen ze met een concert.

Hoe gaan jullie de kijker twaalf uur lang entertainen?

Wannes Cappelle: “We willen de livestream interactief maken, zodat de kijker zich niet gewoon een vlieg op de muur voelt die genegeerd wordt. Het is bovendien een kans om het gebrek aan contact met onze fans te herstellen door op geregelde tijdstippen contactmomenten in te bouwen, waarbij ze vragen kunnen stellen of verzoeknummers aanvragen. De huidige bezetting is samen sinds 2012, de eerste plaat van Het Zesde Metaal dateert van 2008, dus er is materiaal dat we nog nooit gespeeld hebben. Ik voel soms dat het diep zit dat we bepaalde nummers niet spelen.”

Kan de oplettende fan getuige zijn van het ontstaan van nieuw werk?

“We sluiten de livestream af met een concert, maar in de overige elf uren zullen we enkele opdrachten uitvoeren. Een daarvan is om samen een nummer te arrangeren dat ik heb geschreven maar waarvan de band nog niet op de hoogte is. Zo kun je als fan het schrijfproces van dichtbij volgen. Dat is voor ons een enorme uitdaging en hopelijk ook interessant om mee te maken.”

Ik kan mij inbeelden dat dit initiatief ook belangrijk is voor de groepsdynamiek.

“Toen tijdens de eerste lockdown shows werden afgelast, waren we hoopvol dat onze theatertournee in 2021 zou kunnen doorgaan. Toen duidelijk werd dat ook die zou sneuvelen, kwam dat enorm hard aan. Ik heb mezelf toen verplicht om iets te bedenken waar we met zijn allen naartoe konden werken. Dat is deze livestream geworden. Er is niets triesters dan in een repetitiekot te staan zonder te weten waarvoor je het doet. We willen voelen dat we léven als band. Dat is nu al gelukt. We zijn gisteren in de B&B aangekomen en je voelt aan alles dat we goesting hebben om nog eens samen op te treden.”

"Er is niets triesters dan in een repetitiekot te staan zonder te weten waarvoor je het doet."Beeld Thomas Sweertvaegher

Kan een livestream het podiumgevoel vervangen, of is dit er louter om de pijn te verzachten?

“Ik zie het niet langer als een doekje tegen het bloeden. Wat ik spannend vind, is dat we ’s avonds een concert zullen spelen waarbij we met niemand rekening moeten houden. De eerste elf uren staan we dicht bij de fans, maar het slotmoment is een ervaring onder vijf vrienden. Tijdens een gewone show spreek ik het publiek toe, ik ga mij nu niet naar de camera richten tussen de nummers door. Ik vind het een heerlijk vooruitzicht om met zijn vijven in de muziek te duiken. Het concert zal bovendien niet klassiek in beeld worden gebracht, maar op een filmische manier, zodat je je helemaal kunt onderdompelen in de muziek.”

Er zijn bepaalde fragmenten op voorhand gefilmd. Wat moeten we ons daarbij voorstellen?

“Dat kunnen korte reportages zijn. Niets al te ernstigs, we willen vooral wat luchtig materiaal hebben om tussendoor te gebruiken. We werken met Maximiliaan Dierickx, die naast cameraman ook de regisseur is. Die zal twaalf uur meedraaien en mag af en toe een pauze nemen. (lacht) Dan is het fijn dat we iets achter de hand hebben dat interessanter is dan een beeld van een onbemand drumstel.”

‘Denk Big Brother, maar zonder douchescènes en mogelijk ook met minder conflict’, valt te lezen in de aankondiging. Is er aan het eind een stemronde voor welk bandlid het huis moet verlaten?

“Gelukkig niet. (lacht) We zullen trouwens allemaal het huis moeten verlaten. We hebben wel een dagboekkamer gemaakt. We wilden dat spelement graag in de livestream verwerken. De regisseur bepaalt wat de kijker te zien krijgt, maar er is één camera waar de verschillende bandleden naartoe kunnen gaan. Wie die activeert, overrulet de regisseur en krijgt één minuut schermtijd. Als iemand iets van het hart moet wat de rest niet mag weten, moet het in de dagboekkamer gebeuren.”

Een half etmaal met Het Zesde Metaal, zondag 28 februari vanaf 10.30 uur via artistsunlimited.online.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234