Dinsdag 02/06/2020

Televisie

Het voorjaar van Eén en Canvas: de tv als vitrinekast voor sterke (buitenlandse) fictie

Een fragment uit ‘The Handmaid's Tale’. Het derde seizoen van de reeks is vanaf januari te zien op Canvas.Beeld AP

Veranderende kijkgewoontes, toenemende internationale concurrentie en forse besparingen. Aan uitdagingen geen gebrek bij Eén en Canvas. Met meer aandacht voor onlinemogelijkheden, fictie van eigen bodem en slimme herhalingen probeert netmanager Olivier Goris zijn zenders door woelige televisietijden te loodsen. 

Af en toe denkt Goris met heimwee terug aan zijn beginperiode bij de VRT. “Wanneer we toen een fictiereeks bestelden, was het de normaalste zaak van de wereld dat we als zender het volledige productiebudget voor onze rekening namen.” Vijf jaar later is dat scenario ondenkbaar. De komst van internationale streamingdiensten als Netflix hebben de lat wat fictie betreft een stuk hoger gelegd. Reeksen van eigen bodem worden plots vergeleken met internationale toppers als Black Mirror, The Crown en House of Cards.

“Je kunt van kijkers niet vragen om de standaard wat lager te leggen wanneer ze naar reeksen van Vlaamse makelij kijken”, zegt Goris. Dus moeten ook die binnenlandse producten er steeds beter gaan uitzien. Met alle gevolgen van dien voor het prijskaartje. “Het maken van fictie is een stuk ingewikkelder geworden. We moeten tegenwoordig met een hele reeks partners in zee om het budget rond te krijgen.” 

Voor GR5 bijvoorbeeld, een psychologische road thriller die dit voorjaar de zondagavond moet domineren, ging Eén aankloppen bij Telenet, werd Tax Shelter-geld opgehaald en is er een samenwerking met de Duitse zender ZDFneo. 

Netmanager Olivier Goris: “Een zendschema zonder herhalingen en buitenlandse aankoop behoort niet meer tot de mogelijkheden.”Beeld Wouter Van Vooren

Ook de kijkgewoontes zijn veranderd en dat laat zich vooral op Canvas voelen. Die zender zal komend voorjaar nog meer gebruikmaken van de mogelijkheden die het ondemandplatform VRT NU biedt. In januari pakt Canvas bijvoorbeeld uit met het derde seizoen van The Handmaid’s Tale en al van bij de eerste aflevering is de hele reeks online te bekijken. “Logisch”, vindt Goris. “Het vorige seizoen van dezelfde reeks werd voor 70 procent uitgesteld bekeken. Dan weet je dat mensen dat soort reeksen liever in hun eigen tempo bekijken.” 

Naar Tsjernobyl

Die buitenlandse fictie blijft trouwens een van de pilaren van de zender. Ook al zijn veel van die reeksen eerder op andere platformen te zien. “We willen met Canvas een gidsfunctie opnemen”, legt Goris uit. “Het beste buitenlandse werk is bij ons te zien. Waar mogelijk proberen we er nog iets extra’s aan toe te voegen.” In de paasvakantie brengt Canvas bijvoorbeeld het bejubelde Chernobyl op tv, met daaraan gekoppeld een reportagereeks van Rusland-kenner Jan Balliauw die in de besmette zone rond de kerncentrale op zoek gaat naar de verhalen achter de fictie. 

Niet dat het lineaire zendschema van Canvas overbodig wordt. Alleen moet het in de toekomst meer als vitrinekast dienen voor wat er online nog zoal te vinden is. Goris: “Een aflevering van Kinderen van het verzet kan dan als opstapje dienen om online de rest van de reeks te ontdekken. Om in het beste geval daarna ook eens te gaan kijken naar andere afleveringen uit de ‘kinderen van’-reeks.” 

Tot slot zijn er nog de besparingen. De VRT zit al een aantal jaar in besparingsmodus en moet het de komende jaren met nog eens 6 procent minder doen. Dit najaar liet zich dat met primetimeherhalingen van De parelvissers en Bevergem heel nadrukkelijk in het zendschema voelen. “Een zendschema zonder herhalingen en buitenlandse aankoop behoort niet meer tot de mogelijkheden”, zegt Goris. “Het komt erop aan daar slim mee om te gaan en programma’s niet te snel voor een tweede keer op de buis te brengen.”

De opvallendste nieuwigheden

In Tussen oorlog en vrede neemt Rudi Vranckx een aantal BV’s mee naar het front. Onder anderen Wouter Torfs, Joris Hessels en Geert Van Rampelberg trekken een kogelvrij vest aan. In 100 dagen worden tien jongeren gevolgd in de laatste honderd dagen van hun middelbaar onderwijs. Op fictievlak zijn het tweede seizoen van Over water en GR5 de blikvangers. In die laatste reeks gaan vrienden en familie op zoek naar sporen van een meisje dat langs het wandelpad GR5 verdween. Op Canvas probeert Otto-Jan Ham zijn brein te upgraden in Brain Man en leert Joris Hessels zijn nieuwe buren kennen in Gentbrugge.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234