Woensdag 02/12/2020

RecensieThe Crown

Het vierde seizoen van The Crown wordt gered door Prinses Diana ★★★★☆

Emma Corrin als Prinses Diana in The Crown.Beeld AP

In seizoen vier van The Crown zet Queen Elizabeth op haar degelijke hakjes een stapje opzij. Het drama van de serie is niet meer de worsteling van een vrouw van vlees en bloed met haar rol als koningin. Helaas, want daardoor mist dit seizoen de grootste attractie van het vorige: het adembenemende acteerwerk van Olivia Colman, die nu bijna een bijrol speelt.

Gelukkig hebben de makers nieuwe troeven in hun hand. Dit is het seizoen van prinses Diana en Margaret Thatcher. Dat brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee: hadden de makers eerder het voordeel dat ze verre geschiedenis vertelden, de introductie van deze iconische figuren uit een recenter verleden gaat gepaard met hooggespannen verwachtingen. Die maakt de serie niet helemaal waar.

Zo blijft het verwachte vuurwerk tussen Colman als koningin en Gillian Anderson als Thatcher helaas uit. In hun gezamenlijke scènes ontstaat weinig chemie, misschien ook omdat Anderson, met scheefgetrokken mond en hese, slepende stem, zo bezig is met een correcte imitatie dat het ten koste gaat van haar geloofwaardigheid. Mooie beelden bieden hun ontmoetingen wel: als de koningin kritiek heeft geuit op de premier, en Thatcher verhaal komt halen, zien we twee strijdlustige middelbare dames op weg naar een episch duel, enkel gewapend met hun handtas.

Het spannendste contrast tussen de twee vrouwen – de zilveren lepel versus het blauwe boord – wordt veelvuldig benoemd, maar dramatisch onvoldoende benut. Dat euvel zien we dit seizoen vaker: thema’s worden expliciet uitgelegd, maar niet goed invoelbaar gemaakt.

Olivia Colman, Queen Elizabeth II in The Crown, speelt bijna een bijrol in het vierde seizoen van de serie.Beeld AP

Dat geldt ook voor de aflevering over Michael Fagan, een verwarde man die in 1982 inbrak in Buckingham Palace, en op de rand van de majesteitelijke sponde een tijdje met de matriarch heeft gepraat. Dit wonderlijke voorval is sensationeel voer voor drama, maar de arme Fagan, een eenvoudige arbeider met een drankprobleem, moet hier in weloverwogen volzinnen vooral de sociaal-maatschappelijke agenda van de serieschrijvers overbrengen.

De redding komt, hoe kan het ook anders, van Lady Di. De jonge actrice Emma Corrin is als ‘The people’s princess’ een betoverende trouvaille. Zie die onschuldige hertenogen, haar verlegen blik, het lieftallige blosje. Moeiteloos pakt deze hooggeboren schooljuf de koninklijke familie in, en met hen de kijker. In aflevering 2, The Balmoral Test, maakt ze haar entree op het Schotse buitenverblijf Balmoral Castle. Het is een knappe, verontrustende aflevering, die omineus in het teken staat van de jacht. Want de aankomende prinses mag zelf nog denken dat ze in een sprookje is beland, de kijker (o, gruwelijke dramatische ironie) weet hoe snel de val achter haar zal dichtklappen.

Stephen Boxer en Gillian Anderson als Dennis en Margaret Thatcher.Beeld Netflix

Prins Charles heeft, zoals we allemaal weten, zijn hart reeds aan een ander verpand, en dit onschuldige meisje dient alleen om hem een sympathiek imago te verlenen. Zie daar de terugkerende tragiek van The Crown: elke persoonlijke tragedie is vooral een pr-probleem. Een ongelukkig huwelijk? Kan zijn. Maar scheiden tast het aanzien van ‘de kroon’ aan. In het beschermen van dit onkreukbare Koninklijke Imago beginnen de Windsors maffiose trekjes te vertonen.

Toch is Diana hier niet louter slachtoffer. Ze is óók een verwende, zelfingenomen adolescent, die onuitstaanbaar passief-agressief kan kniezen. En misschien geniet ze wel iets te zeer van de status en aandacht van haar nieuwe rol om de dreigende gevaren te zien. Aan het slot van The Balmoral Test wordt Diana op straat gevolgd door paparazzi. Met om haar mond een ijdel glimlachje; nu is het nog leuk. Maar met de kennis van nu knijpt dat beeld de kijker langzaam de keel dicht. Want wij weten: de jacht is begonnen.

The Crown, seizoen 4

Drama

★★★★☆