Woensdag 18/09/2019

Muziek

Het verhaal achter Ryan Adams' bejubelde cover van Taylor Swift

Ryan Adams en Taylor Swift. Beeld Dan Hallman/Invision/AP/Getty

Taylor Swifts hitalbum 1989, klinkend als iets dat het midden houdt tussen Springsteens Darkness at the Edge of Town (1978) en Meat is Murder van the Smiths (1985), dat was het idee toen Ryan Adams de studio in dook. Zijn integrale coverversie van 1989 kwam gisteren uit en stak gelijk het origineel voorbij in de hitlijsten. Hoe kwam dit bijzondere coverproject tot stand?

"Is this true??????? I WILL PASS OUT", twittert Taylor Swift als Adams begin augustus zijn plannen voor een 1989-coveralbum bekendmaakt op Instagram. Om de verdenking van ironie te parreren stuurt Adams foto's van bladmuziek van onder andere de hit Welcome To New York. "Gegarandeerd de droevigste versie ooit", meldt hij erbij.

Het idee ontstaat als Ryan Adams, de productieve Amerikaanse songwriter (zeker niet te verwarren met Bryan Adams) die in 2000 doorbrak met Heartbreaker, vorig jaar bijna aan het einde van zijn tour is. Het is ergens in oktober 2014. Hij is net gescheiden van Hollywood-actrice Mandy Moore en wordt ongelukkig van het vooruitzicht van de winter.

"Het zou de eerste eenzame kerst in vijf jaar worden. Ik dacht bij mezelf: 'What the fuck ga ik doen?", zegt Adams in een interview met Rolling Stone Magazine. Troost vindt hij in 1989, het hitalbum van Taylor Swift dat op dat moment alle records breekt.

De zoete countryliedjes en popballades van eerdere - ook zeer succesvolle - Swift-albums hebben plaats gemaakt voor synthpop, gedragen door drumcomputers en dansbare bas. Het maakt van het ooit zo zedige countrypopsterretje de bestverdienende artiest in het rijtje Katy Perry, Miley Cyrus en Lady Gaga.

Adams hoort meer dan gelikte popsongs: "Ik bleef maar nadenken over de emoties in de nummers. En de manier waarop ze in elkaar zaten." Luisterend naar het album ontstaat voorzichtig het idee om de nummers volledig om te vormen naar zijn eigen stijl.

Met het meesterwerk Nebraska (1982) van Springsteen in het achterhoofd gaat Adams op zoek naar een viersporenrecorder, een waarmee The Boss ook het kale Nebraska opnam. Dagenlang maakt hij arrangementen van de 1989-liedjes voor gitaar en mondharmonica.

Maar al snel nadat hij begint met opnemen wordt de tape door het oude opnameapparaat ingeslikt. Adams in the Washington Post: "Ik probeerde het nog te herstellen, maar er was geen redden meer aan. Dus toen heb ik het maar weggegooid."

Taylor Swift. Beeld PHOTO_NEWS

"Een meesterwerk"

Adams, die sinds zijn debuut uit 2000 meer dan 14 studioplaten uitbracht en gewend is om snel te werken, blijft met het idee rondlopen. Uiteindelijk duikt hij deze augustus de studio in en neemt het album in tien dagen op.

Het resultaat: rootsrock met een Jersey Shore-sound in de Springsteentraditie. Of, zoals hij het zelf beschrijft: iets dat het midden houdt tussen Springsteens Darkness at the Edge of Town (1978) en Meat is Murder van The Smiths (1985).

Met een goed gevoel voor de huidige popcultuur post Adams in aanloop naar de release video's met korte geluidsfragmenten, die gretig worden gedeeld. Girls-ster Lena Dunham noemt het album nog voordat het uit is "een meesterwerk" en de tweets van Swift zelf worden enthousiaster en enthousiaster.

Om het meta-plaatje compleet te maken schreef Father John Misty een cover van één van Adams-covers van Swift in de stijl van The Velvet Underground. De tweet waarin hij dat aankondigde en het nummer zelf zijn inmiddels weer verwijderd.

Swift zegt de nieuwe versies inmiddels zo vaak te hebben gehoord dat ze haar eigen zanglijntjes soms vergeet. "Het zijn geen covers. Het zijn overblijfselen van mijn liedjes. Je hoort een prachtig sluimerende droefenis en verlangen op het album dat op het origineel niet bestaat."

Het album van Adams is in de Amerikaanse hitlijsten inmiddels Taylor Swift voorbij. In Nederland staat het op nummer 9 in de iTunes-chart, voor Stromae en achter Armin van Buuren. In België staat 1989 op de vierde plaats in de albumlijst van iTunes.

Ryan Adams. Beeld Dan Hallman/Invision/AP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234